Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?!?

  • Vilken Kite?!?

    Publicerad av henkelu på 13 januari, 2011 vid 00:47

    Jag må köpa mig en till kite! Har en Ozone Light XC 12m -09. Väger 80kg å er fortfarande i nybörjar stadiet. Funderar på att bara köpe en -10 Ozone Catalyst 8m utan bom.
    Eller om jag vill ha en Liquid Force Envy/havoc 8m, Nobile T5 7m eller Slingshot RPM 8m?

    Nå för å nackdelar med den ena vs den andra? Förutom att jag förstår ju att de kan va smooth med kite från samma märke pga. samma bom å så… Blir för den delen den combon ok? (12 å 8, eller 12 å 7)
    Hjälp!

    lasurf svarade 13 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ewald

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 18:29

    Jag använder Catalysten i skolan sommartid och är riktigt nöjd! Bra säkerhetssystem, super enkel relaunch, rolig och lekfull drake som presterar bra i lätta och hårda vindar. Dessutom bara tre struttar vilket gör att du får med dig mer leksaker när du är ute och reser. Har en komplett 8a med bom, pump och väska som jag kan släppa för 6300:-

  • pjoter

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 07:08

    Är du nöjd med ozone så varför inte köra vidare på det?

  • lasurf

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 07:37

    Hej Kolla in RPM 2011 kommer i februari
    Om du ska ha en 08 köp med bom bommen till en 12a är för stor till en 08

  • above_the_law

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 07:59
    henkelu;644239 wrote:
    Jag må köpa mig en till kite! Har en Ozone Light XC 12m -09. Väger 80kg å er fortfarande i nybörjar stadiet. Funderar på att bara köpe en -10 Ozone Catalyst 8m utan bom.
    Eller om jag vill ha en Liquid Force Envy/havoc 8m, Nobile T5 7m eller Slingshot RPM 8m?

    Nå för å nackdelar med den ena vs den andra? Förutom att jag förstår ju att de kan va smooth med kite från samma märke pga. samma bom å så… Blir för den delen den combon ok? (12 å 8, eller 12 å 7)
    Hjälp!

    Ozone gör absolut fina kiter, men se helst till att få testa på lite olika demos om möjligt.
    Bara för att du gillar ett märke betyder ju inte det att du gillar samtliga kiter dom tillverkar.

    Viktigt är ju också att ha en bra åf och en klar fördel är ju också tillgängligheten till denne, om du skulle behöva reklamera eller byta någon del.

    Dessutom KAN man ju kombinera olika märkens bommar med olika märkens kiter, så länge som det är lika antal och lika långa linor (vilket det oftast är), MEN för säkerhetsskull bör man använda den bom som är tänkt men det är mest i rent försäkringsmässigt syfte.
    Har du dock inte en IKO-försäkring eller annan specialförsäkring som gäller för kite så är det ju också egalt faktiskt (tyvärr).

    Lycka till n have fun:-)!

  • yann

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 12:13

    Hojta till om du vill köpa en begagnad 2010 Catalyst 8m eller 6m i väldigt fint skick. Känslan i Light XC och Catalyst är väldigt lik så du behöver inte oroa dig för att det skall kännas som ett annat märke/kite. Själv kör jag storlek 12, 8, 6, 4 så det hela handlar ju om i vilka vindar du vill köra. Din Light XC 12m kan du ta sjukt mycket vind med för sin storlek så att ha en 8a eller likvärdig 7a i annat märke som din nästa storlek funkar fint.

  • lasurf

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 09:38
    henkelu;644239 wrote:
    Jag må köpa mig en till kite! Har en Ozone Light XC 12m -09. Väger 80kg å er fortfarande i nybörjar stadiet. Funderar på att bara köpe en -10 Ozone Catalyst 8m utan bom.
    Eller om jag vill ha en Liquid Force Envy/havoc 8m, Nobile T5 7m eller Slingshot RPM 8m?

    Nå för å nackdelar med den ena vs den andra? Förutom att jag förstår ju att de kan va smooth med kite från samma märke pga. samma bom å så… Blir för den delen den combon ok? (12 å 8, eller 12 å 7)
    Hjälp!

    Här kommer en bild på 2011 Slingshot Rpm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken Kite?!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.