Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite till vågor?

  • Vilken kite till vågor?

    Publicerad av anders-2 på 30 augusti, 2009 vid 11:14

    Jag har precis börjat köra lite vågor med min vågbräda 6´. Riktigt skoj men jag vet inte riktigt hur/vilken typ av kite som är “optimal” just nu använder jag min best waroo 9, den är helt okej men när jag hamnar fel i vågen och blir “jagad” av den tappar den trycket, och håller på att dala ner.

    Funderar på att köpa en 7kvm bara till vågor, är det någon som har lite funderingar vilken typ av kite man skall ha. skall den vara snabb? eller stabil?
    etc.

    Finns det någon intro film hur man skall köra i vågen för att kunna göra en ordentlig cutback, just nu vänder jag i vågen och kör, toside och sen svänger tillbaka i vågen men då dalar kiten när jag kör och blir jagad av vågen.

    Hade varit intressant att veta vad ni andra kör med för något.
    Någon som kör Best waroo kanske?

    roland svarade 14 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • sourra

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 11:23

    För svenska förhållanden så är det generellt så att ju mindre (och snabbare) desto bättre, gärna med lite kortare linor än normalt. Att den är stabil skadar ju inte heller. Själv har jag haft många roliga sessions med kites så små som 4.5m². För att komma runt ditt problem med att kiten dalar måste kiten vara steget före dig i svängarna. Dvs du måste börja styra om kiten tidigare än du gör vid vändning med en twintip och det är rätt centralt vid vågkörning i vindriktningar då man inte bara kan parkera kiten och karva loss.

  • milkman

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:07

    Mårten som ofta kör i dalen har tillsammans med Sam fixat en liten filmsnutt där Mårten kör fina linjer i dalen urkrokat i nära onshore. Du ser rätt bra hur han skickar kiten samtidigt som han vänder ner från vågen och tvärt om i botten.
    Jag får för mig att du behöver en drake som du kan svänga med en hand (altså ganska responsiv och inte för tung i bommen) för att detta skall funka bra. Framför allt urkrokat.

    Här är kommentarer och en länk till filmen:
    http://www.flyozone.com/kitesurf/en/news/archive/2009/03/11810/

    Just detta tror jag är en Light 8 eller 6m. Små Light är toppen om du inte vill köra med mycket tryck utan helst vill fokusera på vågen. 6m light är inte till för den över 70kg, de borde köra 5m sport istället.

  • cortex

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:25

    Kolla lite på Cautions kites; De är utvecklade av vågfantaster… för vågfantaster.

    Hur som helst, kolla på team-sidan på http://www.caution.se så hittar du nog någon teamåkare i din närhet så du kan testa kitesen. Alltid bäst at testköra själv innan man bestämmer sig.

    /Kaj

  • above_the_law

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:42

    Ang att du kör ikapp/förbi kiten vid cutback och i bottensvängen:
    Ska du köra med vågen så kan du loopa kiten för att hålla igång den. Testa att loopa den neråt vid första transition och låt den sedan fortsätta loopen uppåt i ytterligare en loop. Då kan du gå rakt mot “läppen”, ev få till en aerial (vertikalt upp och ner), eller attakera vitvattnet, tryck ut bakfoten, titta rakt fram mot vågen (som en stoppsladd på skidor/snowboard/skridskor) och sytyr tillbaka/ner den max från högt läge, tryck ner främre foten och droppa…. o s v.

    Ang vilken kite:
    Jag tycker personligen att den ska vara så lättsvängd som möjligt, ligga ganska långt bak i fönstret, aldrig backa (även om underriggad/fullt hemskotat), vara stabil och inte för smal på mitten, ha C-shape men gärna bridles/hybrid, alt C-kite med MYCKET depower d v s! Med de egenskaperna kommer den att kännas mjuk och följsam men lättsvängd och go att köra även un-hooked.
    Är det en C-kite bör den ha ganska smal LE för att ta tillräckligt bra höjd. Den ska ju vara bra att höjda med för att sedan få långa och många vågor, men det blir en svår kombination där den gyllne medelvägen gäller…som oftast;-)

    Skit nu i märke, men jag kan bara uttala mig om de drakar jag själv testat och mycket bra ex på de önskade egenskaperna (beskrivna ovan) får du utan tvekan av:
    – I små stl: 5-7 Flexifoil Neutron
    – I större stl: 9-13 Flexifoil Hadlow Pro

    Har även hört många lovprisa Cab Nomad, men har inte testat den själv…

    Se till att få testa några olika och avgör sedan själv efter åkstil, smak och plånbok.
    Lycka till!

  • highflyer

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:43

    Om du är inne på best spåret och vill fortsätta med det så är inte waroo det bästa valet även om den är helt ok i vågor.
    Dock så släpps waroo 2010 om ca en månad och den är betydligt mer anpassad för vågor.
    Annars har du 2 alternativ.
    Best kahoona som är en drake som är gjord för att köras i vågor. Den driftar helatiden med dig nedåt i vind och då slipper du ditt problem med att draken faller ner. Dessutom är den enligt månge en bra wakestyle drake.

    Om du hellre vill ha en snabb drake som du kan svänga snabbt så är Nemessis HP oslagbar på det området. Jag har en 8a på köp och sälj om du är interesserad?

    Annars har Nemesis NXG precis kommit till sverige men den har jag inte testat än så jag ska inte uttala mig om den än.

  • sourra

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 15:46

    Ska man tvunget snacka specifika modeller och märken så är både Naish Cult och Helix utmärkta kites för vågkörning där Culten är den stabilaste.

  • dalen

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:15

    Ta en kite med så lite drag i som du bara kan hitta (typ Ozone Light). Den skall inte vara någon uppvindsmaskin. Skaffa dig sedan en jäkligt bra bräda så blir allt lättare ( Xelerator är ett litet märke som gör surfbrädor)
    Sedan är det bara att träna några veckor så är du hemma. Ge dig inte ut när det blåser pålandsvind för då rider man inte vågor utan gör något helt annat.
    Lycka till!

  • larssa

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 16:15

    och jag gillar Slingshot REV i vågor, funkar även bra med RPM, men REV eller Octane e mer anpassade för vågor

    har inte provat, men jag tror att Cabrinha 2010 Nomad e riktigt bra i vågor

  • Kjello

    Gäst
    30 augusti, 2009 vid 17:27

    Brylkräm av märket silicon power x, gillar jag i vågor.
    Men har själv inte provat,
    pröva något smetigt, innan du bestämmer dej för brylkräm power x.

  • djevulen

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 17:56

    det räcker å titta på denna
    http://vimeo.com/channels/kitemovement#6198913

  • skotten

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:09

    I havent tried the naish 2010 stuff, but if we are talking 2009 I think the helix is much better suited to waves, I find that the cult looses a little power at the bottom of loops and can end up in the water if you are not paying attention to what the kite is doing. The Helix pulls the whole way through the loop keeping it up in the air..

    Remember that in sweden we only have wind generated waves, so if you are looking at riding the better stuff go for a smaller kite.. I really like using a 9, its pretty well balanced with speed and still lets you unhook without pulling you off the board with a sneaky bit of depower.

    At the end of the day everyone has their own taste in what they like, go on some roadtrips, ride some waves, try some kites..

    In my eyes its just as important that you feel love from the people you buy your kites from as it is getting the cheapest one out there.

  • jbi

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:17

    Nån som kör Fuel eller Torch i vågor och kan ge en seriös bedömning hur det funkar?

  • skotten

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:19

    torch is good in waves.. I used luddes over at one of his secret spots.. it helps that it is so fast, but you cant quite get rid of the power like you can with the naish sle’s

  • zilversurfarn

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:25

    Älskar min Cult 7.5 i vågor. Snabb, stabil, lättsvängd. Du kör den med lätthet med en hand. Har en 12:a oxå men det blir för segt, då kör jag hellre twintip. Saknar en 9:a de dagar då vågorna fortfarande är bra men 7.5 är för litet men tre drakar ryms inte i min budget tyvärr.

    Grejen är att man vänjer sig och lär sig älska det man har. Provade Ozone Light, tror det var en 7:a eller 9:a men den passade inte alls mig. Jag upplevde den som trög och tung. Men jag tror att det är den modellen Yann kör och han har ju som bekant inga som helst problem med vågkörning…

    Bottom line: Testa allt du kommer över och ta det som ger bäst vibbar.

    Har nån nåt bra förslag på en tolva som funkar i vågor är jag intresserad!

  • haze

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:34

    Ovando 9:a är tydligen som en 12:à kolla med EH killarna!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite till vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.