Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite till vågor?

  • above_the_law

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:57
    djevulen;571570 wrote:
    det räcker å titta på denna
    http://vimeo.com/channels/kitemovement#6198913

    I aggreeeeeee!
    Betänk att han gör det där ostroppat… Men jag fattar inte riktigt varför han ska ha en kite när vågorna är så bra?! Slapp Mc Donalds-mentalitet le Aussie style;-)

  • yann

    Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:28

    I det stora hela gör brädan större skillnad än kiten men om man nu ska snacka kite så är mina 2 cent här.

    Lätt bomtryck – När man kör vågor kör man mycket med en hand på bommen och då det gött om den har lätt bomtryck så man slipper mjölksyra och kan svänga genom att bara bara fördela trycket annorlunda på handen.

    Backstall – En kite som är lätt att backstalla kan man manövrera mycket mer kontrollerat i fönstret. Genom att stalla kiten kan man få den att stanna kvar exakt där man vill ha den. Om man backstallar den ensidigt svänger draken runt sin egen axel utan någon som helst kraft mitt i fönstret. Jag trimmar alltid min kite så den backstallar skitlätt. Jag har aldrig fattat varför folk har ngt emot en kite som backstallar. Det är bara nybörjare det är mindre lämpligt för eftersom det är lite överkurs att hantera i början.

    Låg AR – Låg AR-kites ligger längre bak och är långsammare genom fönstret så den är lättare att hålla på rätt plats.

    Mycket depower – Då pratar jag om mycket depower i bomspelet utan att behöva dra i någon depowerlina. Detta för att kunna dumpa all kraft och samtidigt kunna gasa till när det behövs.

    Depower över bommen – För att det går på en sekund att dra depower innan man droppar in på en våg om det skulle behövas. Har man gott om depower i bomspelet behöver man det inte så ofta men om man ska välja bland de två är depower över bommen att föredra tycker jag.

    Snabb i svängarna – Ju tajtare den en kite svänger desto mindre kraft levererar den och under kortare tid.

    Stabil – En stabil kite ska inte vända på sig så fort den backstallar, hamnar utanför fönstret eller får linslack utan ska snällt trilla tillbaka i fönstret igen.

    Smaken är som baken – Det är prova som gäller. Tro inte på vad någon nisse på ett forum säger. Har man plöjt ner en halv förmögenhet på sina kites så är det ju klart att man försöker rättfärdiga det för sig själv genom att säga att de är bäst i världen. Alla här är antingen beach reps, sponsrade, instruktörer, fan boys eller köpt den senaste hypen med hull å hår. Man kan köra vågor på 1000 sätt och man kanske vill ha en kite som har andra egenskaper också så det är väldigt individuellt

  • magnush

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 09:16
    JBI;571592 wrote:
    Nån som kör Fuel eller Torch i vågor och kan ge en seriös bedömning hur det funkar?

    Ja det vore riktigt intressant att höra hur de uppför sig i vågor…?? Ngn?

  • haze

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 09:55
    Yann;571678 wrote:
    I det stora hela gör brädan större skillnad än kiten men om man nu ska snacka kite så är mina 2 cent här.

    Lätt bomtryck – När man kör vågor kör man mycket med en hand på bommen och då det gött om den har lätt bomtryck så man slipper mjölksyra och kan svänga genom att bara bara fördela trycket annorlunda på handen.

    Backstall – En kite som är lätt att backstalla kan man manövrera mycket mer kontrollerat i fönstret. Genom att stalla kiten kan man få den att stanna kvar exakt där man vill ha den. Om man backstallar den ensidigt svänger draken runt sin egen axel utan någon som helst kraft mitt i fönstret. Jag trimmar alltid min kite så den backstallar skitlätt. Jag har aldrig fattat varför folk har ngt emot en kite som backstallar. Det är bara nybörjare det är mindre lämpligt för eftersom det är lite överkurs att hantera i början.

    Låg AR – Låg AR-kites ligger längre bak och är långsammare genom fönstret så den är lättare att hålla på rätt plats.

    Mycket depower – Då pratar jag om mycket depower i bomspelet utan att behöva dra i någon depowerlina. Detta för att kunna dumpa all kraft och samtidigt kunna gasa till när det behövs.

    Depower över bommen – För att det går på en sekund att dra depower innan man droppar in på en våg om det skulle behövas. Har man gott om depower i bomspelet behöver man det inte så ofta men om man ska välja bland de två är depower över bommen att föredra tycker jag.

    Snabb i svängarna – Ju tajtare den en kite svänger desto mindre kraft levererar den och under kortare tid.

    Stabil – En stabil kite ska inte vända på sig så fort den backstallar, hamnar utanför fönstret eller får linslack utan ska snällt trilla tillbaka i fönstret igen.

    Smaken är som baken – Det är prova som gäller. Tro inte på vad någon nisse på ett forum säger. Har man plöjt ner en halv förmögenhet på sina kites så är det ju klart att man försöker rättfärdiga det för sig själv genom att säga att de är bäst i världen. Alla här är antingen beach reps, sponsrade, instruktörer, fan boys eller köpt den senaste hypen med hull å hår. Man kan köra vågor på 1000 sätt och man kanske vill ha en kite som har andra egenskaper också så det är väldigt individuellt

    Som vanligt så stänger Yann tråden som handlar om vågor! Good work man!

  • pjoter

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 10:04

    Uppför sig väl som de flesta gamla c-kites. Lou körde strapless unhooked med 2linors c-kite när det begav sig och rippade fetare än de flesta gör idag, så grejerna är inte allt.

    Frågan är vilken typ av åkning du vill köra. ska man köra unhooked gäller helt andra saker än hooked in, bomtryck, depower mm finns inte unhooked, eller inte på samma sätt iaf.
    Vill du slösurfa med vågen å göra några små svängar driven enbart av vågkraften eller vill du skära hårt i vågen? I många av våra svenska småvågor räcker inte kraften från vågen för att göra mer än bara slöåka med och då måste man ha lite kraft i kiten för att kunna skära lite. Att jämföra kraftfulla atlantswell mot våra små-täta vindvågor går inte. Några dagar om året är vi i närheten så tänk på vilka vågor du ska köra mestadels och skaffa därefter utrustning.

  • skotten

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 12:57
    pjoter;571781 wrote:
    Frågan är vilken typ av åkning du vill köra. ska man köra unhooked gäller helt andra saker än hooked in, bomtryck, depower mm finns inte unhooked, eller inte på samma sätt iaf.

    yeah… dont forget that you cannot trim a c the way you can with an sle for riding unhooked.. a c will always be trying to pull you off the board…

    and of course you wanna try riding unhooked, unstrapped on waves dont ya dude : )…. do it… buy the naish… do it..

    …..

    do it..

  • roland

    Medlem
    31 augusti, 2009 vid 15:17

    Haha spelar inge roll vad du vill köra MIN kite e bäst eller mitt märke…..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken kite till vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.