Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken knut ska jag fästa ytterlinorna på?

  • Vilken knut ska jag fästa ytterlinorna på?

    Publicerad av emerson på 25 juli, 2009 vid 16:32

    Hej, är nybörjare och har införskaffat en Cabrinha 09 Switchblade.

    Har en fundering angående ytterlinorna, tampen på kiten har 3 knutar, vilken ska jag använda?

    Den närmast kiten?

    debkausf svarade 14 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • tomson

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 13:42

    I normala fall tycker jag mittenknuten funkar bäst. Med normala fall menar jag lagom mycket vind för just den kiten. Blåser det lite, rigga på den innersta knuten. Då kortar du styrlinorna och får aningen mer power. Blåser det mycket och du känner dig överriggad, rigga på den yttersta knuten. Dock tycker jag att styrlinorna då ofta blir lite för långa och kiten blir trögstyrd.

    Du kan ju också påverka kraften en aning genom att justera fronlinorna med stropparna ovanför bommen.

    För att sammanfatta så kör jag nästan alltid med mittenknuten. Blåser det för mycket för min 12:a, så riggar jag 8:an istället…

  • emerson

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 15:31

    Tack för svaret, då testar vi med mittenknuten framöver

  • zo0

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 19:31

    tomson har rätt. Sätter man på närmsta knuten har kiten större tendens att stala också

  • debkausf

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 21:04

    Stämmer fint. Jag kör alltid mitten, bara om inget annat hjälper kör man längst in dock försämras höjdtagningen avsevärt då men det blir högre höjd i hoppen

    Tja du pjoter du har säkert rätt på ditt vis med teori o de. Detta är dock vad jag har märkt i praktiken på både swbl 3 och swbl IDS. Menar du verkligen att detta är fel?

  • pjoter

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 15:19

    alltså, vad är det för magiskt med dessa knutar???

    Varför tror alla att kiten ska trolla fram mer kraft bara för att man flyttar styrlinorna 2cm? Exakt samma effekt fås genom att dra in bommen 2cm mer. Sätt dom på mitten tills du blivit så duktig att du faktiskt skaffat dig ett läge där du vill hålla bommen och ändra då knutar eller depower tills du kan hålla bommen på et för dig bekvämt avstånd från kroppen.

    Så länge infästningspunkten på kiten inte ändras händer inget med knutfärändring som inte händer vid vanlig skotning av bommen.

  • tobbekite

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 15:58
    pjoter;562381 wrote:
    Varför tror alla att kiten ska trolla fram mer kraft bara för att man flyttar styrlinorna 2cm? Exakt samma effekt fås genom att dra in bommen 2cm mer.

    Om du har trimmat kiten till max kraft så kan väl de 2cm göra skillnad?
    På min Rev upplever jag att jag får mer bottendrag på kiten när jag fäster styrlinorna på innersta knuten (dvs kortar styrlinorna 2cm mot om jag istället fäst på mittenknutten) samtdigt som jag fäster de andra linorna på yttersta knuten. Blir ju alltså totalt 4cm skillnad.
    Vid lättvind gör det märkbar skillnad och gör åkningen betydligt roligare än om jag fäst bägge lin-paren på mittenknutarna.

    Så jag brukar göra så att är det lättvind/lättvindsrisk fäster jag styrlinorna längst in och de andra linorna längst ut.

    Blåser det på mer (ingen risk för lättvind) så sätter jag alltid på mittenknutarna på alla linor.

  • pjoter

    Medlem
    30 juli, 2009 vid 07:27

    men att överskota i lättvind är inte den bästa lösning, tvärtom är det bättre att depowra en del och istället sina kiten. Blåser det så mkt att du kan överskota och hålla höjden är det inte lättvind. 🙂

    Fast upplever du det som roligare är det så, dock är det inte det bästa sättet. 😉

  • debkausf

    Medlem
    2 augusti, 2009 vid 14:15
    pjoter;562381 wrote:
    alltså, vad är det för magiskt med dessa knutar???

    Varför tror alla att kiten ska trolla fram mer kraft bara för att man flyttar styrlinorna 2cm? Exakt samma effekt fås genom att dra in bommen 2cm mer. Sätt dom på mitten tills du blivit så duktig att du faktiskt skaffat dig ett läge där du vill hålla bommen och ändra då knutar eller depower tills du kan hålla bommen på et för dig bekvämt avstånd från kroppen.

    Så länge infästningspunkten på kiten inte ändras händer inget med knutfärändring som inte händer vid vanlig skotning av bommen.

    Har du ens testat på en swbl ids själv?

  • pjoter

    Medlem
    3 augusti, 2009 vid 08:51

    Nej. Men lånar gärna en å kollar. Tills dess kan du gärna få göra en förklarande paintbild som visar vad som skiljer swischblade från övriga kites på marknaden på denna punkt.
    Jag är ganska säker på att detta gäller även swischblade:
    Ändrar du bara flyglinornas fästknutar händer inget magiskt. Ändrar du däremot knutar i bridlesystemet eller dess fästpunkter i kiten snackar vi om något helt annat.

    Tror du mig inte vad gäller lättvindsköra så ge mig 15min på en swischblade så kan vi ta en lättvindsbattle sen med likadana kites.

  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 15:56
    debkåusf;561715 wrote:
    Stämmer fint. Jag kör alltid mitten, bara om inget annat hjälper kör man längst in dock försämras höjdtagningen avsevärt då men det blir högre höjd i hoppen

    Tja du pjoter du har säkert rätt på ditt vis med teori o de. Detta är dock vad jag har märkt i praktiken på både swbl 3 och swbl IDS. Menar du verkligen att detta är fel?

    ……

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken knut ska jag fästa ytterlinorna på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.