Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken längd på vågbräd för kites?

  • Vilken längd på vågbräd för kites?

    Publicerad av stellan på 14 januari, 2012 vid 09:34

    Hej,
    Ska köpa min för vågbräda till kites. Lite osäker på längden. Är 170 och väger 67 kilo.

    Vilken av längerna är bäst för mig tycker du?

    5’5” x 17½”
    5’10″ x 18”
    6’1” x 18¼”

    Har i övrigt kitat ca 10 år

    ghiller svarade 12 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pripps

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 10:38

    Spontant tycker jag det är bredden som påverkar mest !

  • pepa

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 12:14

    Finns tusen trådar om det här så mitt bästa tips är sökfunktionen. Glhf!

  • xshaolin

    Medlem
    14 januari, 2012 vid 22:54

    Jag har en 5″6 skillit och jag tycker den funkar bäst ostrappat när jag är överriggad och har riktigt bra tryck / fart och i små tilll mellanstora sverigevågor så jag hade själv (73kg , 1.73 lång) valt en något längre , alternativt mer volym bräda än det för de “vanliga dagarna”…

  • larssa

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 13:20
    Stellan;679604 wrote:
    Hej,
    Ska köpa min för vågbräda till kites. Lite osäker på längden. Är 170 och väger 67 kilo.

    Vilken av längerna är bäst för mig tycker du?

    5’5” x 17½”
    5’10″ x 18”
    6’1” x 18¼”

    Har i övrigt kitat ca 10 år

    Jag e absolut ingen expert, men tror mig kunna säga att om du skall köra stroppat 5,5 eller 5,10. Ostroppat så e det 5,10 eller 6,1 som gäller och med tanke på längd o vikt tror jag 5,10 passar überbra 🙂

  • regfellow

    Medlem
    17 januari, 2012 vid 21:21

    Ben Wilson rekommenderar att man skall ca 2 tum längre än sig själv i en av sina instruktionsfilmer. Samma som om du skulle vågsurfa. Dock är det högst personligt vad man föredrar, och Ben kör nog inte så mycket i svenska förhållanden 🙂

  • yann

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 09:25

    Beror så mycket på hur brädan ser ut i övrigt men utan att veta skulle jag säga 5’10” för dig baserat på en vanlig shortboardshape.

  • ghiller

    Medlem
    19 januari, 2012 vid 10:49

    Hej,

    Jag har precis samma mått som dig. Jag kör med tre olika brädor beroende på förhållande, jag kör alla med straps.

    5’3” x 16 kör jag bara om det är rejält drag, kräver en del för att komma igång. Den är ganska svårgippad. Min minst använda bräda. Känns lite som en TT.

    5’8” x 17 3/4” Min favorit. Klarar det mesta, känns som att det är den perfekta brädan för mig. Planar lätt, och är lätt att gippa.

    5’8” x 21” Lättvinds fish. Min första bräda. Klarar extrem lättvind, lätt att gippa och gå runt på. Använder jag numera bara vid sommar lättvindscruising och på vintern när jag inte vill bli blöt. Är jobbig i chop pga sin bredd och platta rocker.

    Min slutsats är att det till största del är bredden och rocker som gör skillnad. Sen beror det på hur man gillar att köra. Är man van vid twintip och att köra riktigt powered så är det en sak, är man mer ute efter vågridning så kör jag alltid med så liten kite som möjligt och då behöver man ju en större bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken längd på vågbräd för kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.