Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken mast till vilket segel?

  • Vilken mast till vilket segel?

    Publicerad av bicless på 13 februari, 2009 vid 12:27

    Jag har försökt mig på att göra en kompatibilitetstabell (krångligt ord) mellan några av de vanligaste märkena. OBS, denna utgår från mina erfarenheter och det jag läst mig till i tidningar eller fått rekommenderat från producent i vissa fall.

    Kom gärna med åsikter om ni tycker något bör ändras eller om man kan bygga ut den med fler märken och modeller.

    Speed, race formula är undantaget i denna tabell, mest på grund av att dessa segel är så mastkänsliga så man helst bör provrigga först. Annars är ju provrigga alltid den bästa lösningen men finns ju inte alltid möjlighet.

    Gaastra har så vitt jag vet kört hardtopp på sina vågsegel några år nu. Vet inte när de började men tabellen förutsätter gaastras vågsegel kräver hardtop.

    bicless svarade 15 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 12:39

    Hmmmm, tyvärr är ju verkligheten ännu krångligare…. Olika modeller hos samma tillverkare/märke har olika böjkurvor…

    Du måste nog ange om du menar RDM och SDM också.

    Saknar några segelmärken och master som är “hyggligt” vanliga här i Sverige – Simmer (mig veterligen Sveriges största segelmärke), Naish och Hot exempelvis.

    Men ett bra initiativ som fingervisning, kan definitivt fyllas på. Kanske lägga upp som en wiki här på surfzone där folk kan gå in och skriva mer?

  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 13:25

    Tack för feedback.
    RDM/SDM är en rätt naturlig uppdelning och går att göra rätt smidigt men tanken var att inte göra det för komplicerat, flera tillverkare har ju även ändrat över tiden och det förekommer ju att tillverkare använder olika mastkurvor på olika segelmodeller samma år.

    Tabellen är tänkt som fingervisning så man i alla fall har lite större chans att pricka rätt.

    Jag är lite osäker på Simmer. Tror att de hade hyfsat styva master med constant curve förut när McLean Composites (powerex) gjorde deras master. De har väl behållt denna? Naish tror jag har hardtop. Hotsails har jag inte en susning om. Någon som vet mer?

  • bananen

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 14:26
    Bicless;530200 wrote:
    Jag har försökt mig på att göra en kompatibilitetstabell (krångligt ord) mellan några av de vanligaste märkena. OBS, denna utgår från mina erfarenheter och det jag läst mig till i tidningar eller fått rekommenderat från producent i vissa fall.

    Kom gärna med åsikter om ni tycker något bör ändras eller om man kan bygga ut den med fler märken och modeller.

    Speed, race formula är undantaget i denna tabell, mest på grund av att dessa segel är så mastkänsliga så man helst bör provrigga först. Annars är ju provrigga alltid den bästa lösningen men finns ju inte alltid möjlighet.

    Gaastra har så vitt jag vet kört hardtopp på sina vågsegel några år nu. Vet inte när de började men tabellen förutsätter gaastras vågsegel kräver hardtop.

    Jag hade en fiberspar radius RDM förut, men den funkade inte för fem öre (jag menar inte alls) ihop med mina 08 NP Combat segel. Den gick dock bra ihop med 05: orna…

  • stinger

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 14:42

    Strålande! Jag postade en tråd i ämnet för ett tag sen men en enkel tabell är kanon. Saknar också Simmer dock.

    Vad gäller Hot(Rod) så ska de enligt HSMs hemsida vara lika PowerX.

  • p-malmkvist

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 14:49

    Simmer, poverex samt naish rdm 2007 är samma mast.. Vet några med NP racesegel som seglat framgångsrikt med fiberspar mast som ger en lite styvare känsla i seglet..

  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 16:56

    @bananen 530226 wrote:

    Jag hade en fiberspar radius RDM förut, men den funkade inte för fem öre (jag menar inte alls) ihop med mina 08 NP Combat segel. Den gick dock bra ihop med 05: orna…

    Din erfarenhet stämmer bra med tyska surfs mätning, fiberspar rdm är constant curve med viss tendens till hard top medan neil pryde rdm är väldigt mjuka och flexiga i toppen. Borde alltså lira halvdåligt. Fiberspar sdm är dock lite mjukare i toppen eftersom de flesta stora märken på större segel gillar mjuka toppar, typ Neil pryde.

    De flesta märken har olika mastkurva på rdm och sdm, dvs rdm är nästan alltid toppstyvare än sdm. Undantagen möjligen neil pryde som verkar ha toppmjuka rakt igenom.

    Jag skall uppatera tabellen med en ny när det kommit ännu fler inlägg.
    Kanske blir en rdm och en sdm tabell om man vill ha ännu bättre träffsäkerhet.

    Mvh

    Bicless

  • carl-r

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 00:13

    Om man kopierar in den här till ett excelark och sen sorterar efter karakteristik så blir det lättare att ringa in tänkbara master. Om man dessutom färgmarkerar tillgängliga märken, styvhet eller längd blir det ännu smidigare.
    http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm
    (http://www.peterman.dk/start-windsurfing-gb01.htm)

  • bicless

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 10:00

    Nu med simmer och naish

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken mast till vilket segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.