Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken rekommenderas?

  • rimsson

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 05:43

    Det får absolut inte finnas några täcken av slitage på säljaren, det är då dom börjar ljuga om sina kites!

  • denrica

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 06:18

    Det gör inget om den är lagad. Bara det är lagat av någon som kan, annars kan kiten dra åt ena hållet eller uppföra sig konstigt.
    Det är värre om tyget är “mattat”. Har en Cabrinha Switchblade II (andra generationen) som började “mattas” i tyget. Sista delen tyg på trailing edge hade ingen styrka. Bara man drog i tyget med händerna så sprack det upp. Det kan vara bra att veta på dessa kites, eftersom det är stor efterfrågan på dem och många säljs. Detta har man däremot ordnat på nya generationen switchblade. Men det är väl lika på alla kites, kolla tygets kvalitet. Små hål eller pyspunka på bladders är inga problem. Det tejpar man enkelt själv. Kolla även linor och bom så du inte behöver köpa nya linor. Ett set brukar ligga på en tusenlapp.
    Sakerna slits och man bör inte räkna med mer än 2 el. 3 säsonger på en ny kite. Men det är det värt. Det kommer nya bättre grejor också. ;-p
    Köp ingen C-kite om du är ny. De nya bowkitesen är överlägsna i depower och du kommer känna dig mycket säkrare. Det finns de som fortfarande kör på c-kites av goda orsaker, men i början känns det bättre med bow.
    För våran del har vi testat Cabrinha-kites och är mycket nöjda med dem. De har en bra helhetslösning med bra service.
    Du kommer att se att många är märkesfixerade och det har alltid sina orsaker. Det viktiga är att du köper en kite du är nöjd med och att du har många roliga timmar på vattnet.
    Hoppas vi ses nån gång…
    /DJ

  • gadget

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 06:46
  • lasurf

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 07:07

    @Bizonoxe 466023 wrote:

    Hej, ska kanske köpa beg, kite. Vad ska man tänka på när man står där vid säljaren och han visar upp sin kite? Vilka fel ska man kolla efter vilka slitage osv? :confused2:

    Vad tycks om de här till en lite pojke 😀 ca 56-60kg som första kite?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17934/cat/9

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17893/cat/9

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17592/cat/9
    (North Vegas 2007 10m2 oanvänd)

    Förresten, föreslås det att om man har “ekonomin” till nya grejer, ska man hellre köpa det. Även om det kostar ett par tusen mer? E det värt d
    Mvh

    Christoffer :santa:

    kolla våra paket priser om du inte har bräda
    http://www.lasurf.se

  • nilsson

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 07:16

    Köp nytt om du kan! 1 drake och bräda är allt som krävs!

  • chaneuil

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 07:50

    Jag skulle inte rekommendera en Vegas till nybörjare. Det är en unhooked/kiteloop/freestylemaskin. Den har iofs bra depower men välj hellre Rebel som är mer förlåtande och mycket lättare att ha att göra med 🙂

    Kristian

  • superoskar

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 08:34

    Onödigt att köpa nytt för dubbla priset, speciellt med tanke på hur sparsamt de svenskar som inte åker utomlands använder sina drakar.

  • gh0st

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 19:40

    Rippern skulle jag ta any day of the week som nybörjare.

  • lillsmurfarn

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 21:11

    jag skulle köpa en barbara å sätta på istället så slipper du alla vind problem

  • gh0st

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 21:29

    inte om du är för hårdhänt o hon börjar pysa.

  • bizonoxe

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 18:03

    Ok tack för alla svar!!

  • christian12345

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 18:08
    Gadget;466077 wrote:
    Jag hade nog inte köpt en ripper men en North är väl bra som nybörjarkite.?

    Rhino 07 kan vara svår att vattenstarta.

    Varför skulle du inte köpa rippehr? Jag tycker att de ser ut att vara synnerligen konkurrenskraftiga om man tittar på priset.

  • christian12345

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 18:20
    Denrica;466074 wrote:
    [..]Har en Cabrinha Switchblade II (andra generationen) som började “mattas” i tyget. Sista delen tyg på trailing edge hade ingen styrka. [..] Detta har man däremot ordnat på nya generationen switchblade.

    Förlåt, men jag måste bara krångla till det lite här. Jag tycker mig alltså ha sett två versioner av SB2. Den tidiga som jag själv hade hade inte förstärkning på struttarna och den gick paj i trailing edge. Det var i och för sig bara kosmetiskt och kunde lätt fixas med spinnakertejp. Den andra SB2-varianten som jag har lagt märke till först i år på stranden har små strutt-förstärkningar precis som SB3 och den vet jag inte om den har dålig trailing edge. Hur eller hur så är det mest kosmetiskt, men borde leda till lite discount i alla fall. Det hela kan också bero på att jag brukar köra med de första demo-drakarna, så kanske ‘is it just me’.

    Denrica;466074 wrote:
    [..]Du kommer att se att många är märkesfixerade och det har alltid sina orsaker.[..]

    Ja, men det är oftast ganska dåliga orsaker, tycker jag nog. Om du kan få tag i en drake som är lätt att vattenstarta så köp den. Om du så vill köpa brand (Cabrinha, Takoon, Slingshot, mm) så kostar det såklart lite extra för bara namnet, men det betyder också att det är många på stranden som har detsamma och kan hjälpa dig med setup.

  • skotten

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 19:22

    I dont understand why everyone says the Rippehr is too advanced a kite for nOObies… it isnt, if it comes back to the High Aspect waterstart thing, its all BS… every single student I had last year was able to waterstart the Rippehr.

    I dont get all the crying, I mean its not like you guys do it about every HA kite, its only the Rippehr.. it just makes me sad….. sniff sniff…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken rekommenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.