Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

  • Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

    Publicerad av robin på 20 augusti, 2006 vid 12:56

    Tjena! Ska köpa ny våtdräkt inför hösten och har kollat lite på olika märken. De flesta tillverkares bästa dräkter verkar ligga på 2000-2500 medan NP som vanligt ligger dyrare på 3200. 3200 är egentligen för dyrt, men om den är mycket bättre så kan det kanske vara värt det ändå.

    Är det någon som har provat både NP och en annan jämförbar dräkt som kan ge tips på vilken man ska satsa på? Eller är det helt enkelt passform och pris som får avgöra?

    /Robin

    johnk svarade 16 år, 2 månader sedan 33 Medlemmar · 60 Svar
  • 60 Svar
  • dustfighter

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 13:19

    Polaren köpte en O’Neill-dräkt som han tyckte var mycket smidigare jämfört med hans tidigare våtdräkter Rip Curl och NP. Tror han köpte sin dräkt på stora höga vindsurfing (http://www.gunsails.se).

  • _frippe_

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:39

    Jag tycker i alla fall att om du ska köpa NP är det 5000 som gäller. Jag köpte en 3000 och är rätt missnöjd med hur den läcker i halsen jämfört med min gamla dräkt. 5000 har en bättre lösning där med en krage man drar över huvudet om jag fattat det rätt. Annars tycker jag den här verkar prisvärd: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=202

  • jester

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:39

    NP har ju oxå en dräkt för runt 2000:- (NP 3000). En riktigt hyfsad dräkt, faktiskt. Kör numera med en NP 4000 med torrkedja, grymt varm och skön dräkt.
    Det bästa tipset i våtdräkt sammanhang är att prova dräkterna. Allas kroppar är ju olika…

  • styret

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 17:10

    om vi pratar NP (det enda jag ahr kört) så tycker jag att 5000 känns jävligt onödigt dyr jämfört med 3000. jag ahr inga problem med läck i halsen eller nån annanstans på min 3000 (årest modell, tror jag) ordentligt förbättrad mot min gamla (typ 4 år gammal eller nått sånt även det 3000). det enda negativa tycker jag är dom lösa karborrarna i benen. min ena har redan försvunnit.

    med lite förstärkningsplagg under så kör jag den så länge det inte ligger is.

  • sinker

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 18:15

    Köp absolut inte NP3000! Kragen är helt kass och det skjöljer floder av vatten genom den. Jag har försökt modifiera den på olika sätt men det hjälper föga. Nu har jag en neoprenväst med huva för att minska flödet något, men inte ens det funkar bra.
    Dessutom kan jag inte fatta att dom tog bort de integrerade kardborrelåsen på benen. Dom lösa remmarna som jag har istället tappar man bort hela tiden. Och att segla mer än 5 knop utan remmar är inte aktuellt.

    Köp vad som helst utom NP3000.
    /sinker

  • styret

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 20:09
    Sinker wrote:
    Nu har jag en neoprenväst med huva för att minska flödet något, men inte ens det funkar bra.
    /sinker

    hur lyckas du med det? hur kan det läcka in vatten på kroppen även om du kör med väst med huva? har du värsta smala kalkonhalsen eller vad?

  • robin

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 06:24

    Om två av tre tycker att NP 3000 läcker i halsen så finns det nog en risk att det gäller mig också.

    Vad tror ni om den här prolimitdräkten, någon som kan jämföra med sin egen vad det gäller funktioner? Själv kör jag med en nästan tio år gammal GUL-dräkt som var tokbra fram tills för ett par år sedan. Nu finns den tyvärr knappt kvar längre, det känns som om det är mer hål än neopren…

    Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3
    Assault Series är Pro Limits nya top of the line våtdräkt.
    Optimerad för bästa flexibilitet, värme och hållbarhet. Surfbutikens storsäljare. Till ett pris som är helt oslagbart!

    De bästa och nyaste neoprenmaterialen används i denna dräkt.

    ZF Waterblock konstruktionen gör att så gott som inget vatten kommer in genom nacken och dragkedjan.

    Antichoke collar gör att våtdräkten sitter tätt runt halsen utan att den känns obehaglig.

    Short zip – en kortare dragkedja än normalt gör dräkten smidigare och mindre risk för vatten att komma in i dräkten.

    Extended cuffs – förlängda ärmuppslag ger bättre stretch i ärmarna och mindre risk för att vatten kommer in vid handlederna.

    Protex zone – förstärkning i grenen där det ofta är stor belastning.

    Union knee – inbyggt knäskydd i neoprenet för att minska antal sömmar och därmed risken att det går sönder.

    Velcro leg cuffs – Lättare att få på och av dräkten över hälen då man kan öppna vid fotleden.

    Storlekar: 46/XS, 47/XST, 48/S, 49/ST, 50/M, 51/MT, 52/L, 53/LT, 54/XL, 55/XLT och 56/XXL

    Pris: 2 195:-

    Välj storlek
    46/XS 48/S 49/ST 50/M 51/MT 52/L 53/LT 54/XL 55/XLT 56/XXL

  • oscar

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 06:53

    Ang PL assault:
    Den är smidig, skön och jäkligt varm. Den läcker dock lite i nacken som alla dräkter gör men är det svinkallt så kör man med väst med luva utanpå och då blir den helt tät. Den är ju dessutom grymt prisvärd.

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:03

    Min PL Assault läcker väldigt lite i nacken, en vanlig huva utanpå räcker för att jag inte skall få in mer än några droppar… Ruggigt mjuk och skön är den också.

  • bonasurf

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:06

    Jag har årets el fjolårets np 5000 och jag har varit mycket missnöjd. Gummit är superskörrt jag fick direkt hål lite överallt. dessutom blir den lika lätt för varm som kall. De tidigare årsmodellerna med ett rejälare kragsystem helt utan dragkedja var riktigt riktigt bra och helt klart värt pengarna medan det nuvarande systemet inte alls känns lika vattentätt. Jag tänker prova någon annan nästa gång tills NP fått ihop sin akt igen.

  • nossodo

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:12

    Jag har en np5000 och den är väldigt mjuk och smidig, temperaturen och tätheten är jag också nöjd med. Håller dock med ovanstående att den är otroligt skör, det blir väldigt lätt hack i den. Det kanske inte går att göra en våtdräkt som är både så smidig som np5000 och slitstark kan jag tänka mig.

  • robin

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:20

    Låter ju som om NP går bort helt. Jag tvivlar inte på att båda dräkterna är sköna för rätt person, men ska man lägga över tre tusen så vill man ju att den ska hålla ett tag.

    Finns det några andra alternativ? O’neill lät ju bra, men jag bor i Stockholm och det gör inte affären…

  • robin

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 07:22

    Låter ju som om NP går bort helt. Jag tvivlar inte på att båda dräkterna är sköna för rätt person, men ska man lägga över tre tusen så vill man ju att den ska hålla ett tag.

    PL låter ju bäst hittills.

    Finns det några andra alternativ? O’neill lät ju bra, men jag bor i Stockholm och det gör inte affären…

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 08:06

    Alla lite mjukare varma dräkter i single lined neopren är lite ömtåliga, man får helt enkelt vara lite försiktigt och laga med neoprenlim så snart man får minsta lilla reva.
    Vill man ha det hållbart så är det double lined som gäller, och det är ju inte alls lika varmt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 augusti, 2006 vid 09:20

    5000 har en bättre lösning där med en krage man drar över huvudet om jag fattat det rätt. Annars tycker jag den här verkar prisvärd:

    Vill bara säga att jag är inne på min andra 5000 dräkt.
    Varm och skön.
    Men kan bli vansinnig på all djävla kardborrar vid halsen som fastnar överallt och i allt när man drar på sig dräkten.
    Har varit på väg några gånger med kniv och mörda dräkten då kardborana sitter fast i allt.
    Ett bra alternativ är ju att köpa en rushguard och dra över så läcker det ju inte in.
    ölandsKenneth

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.