Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

  • dude

    Medlem
    9 november, 2006 vid 09:20

    Tack Knatte, om skulle ha vägarna förbi så skulle det nog bli en sån O’Neill Evolution, ja, ja själv har ju redan en men jag kan ju alltid rekommendera den till polare som behöver ny dräkt. Hmm, fyra mil norr om Göteborg… Är det värt omvägen om man eg är i Varberg och vill ha en juste dräkt till det sena höstsurfet…? Vad säger ni andra 😉

  • canoya

    Medlem
    9 november, 2006 vid 09:27

    Har en GUL Delta 6/5/4 torrdräkt köpt på vindsurfing.se. Jag fick köpa en Large men den är egentligen lite för lång för att passa optimalt, men just den modellen fanns inte i storleken LargeShort som nog hade varit bättre för mig. I och med att det är en torrdräkt gör det dock inte så mycket att den är lite luftig på en del ställen. Enda nackdelen som jag märkt är att det är dubbelnylon över axelpartiet vilket gör att man får lite mer kyleffekt av vinden där. Jag fattar inte varför man inte valt att ha enkelnylon där också, det är ju inget ställe som slits särskilt mycket. Däremot är det smart att det är dubbelnylon i grenen, det gör nog mycket för livslängden.

    GUL verkar vara bra kvalite. Den förra GUL torrisen köpte jag 1990 och den höll till 2003, sedan pajade dragkedjan, men 13 år får väl anses som OK livslängd på en dräkt eller?

    /Håkan

  • jesper_b

    Medlem
    9 november, 2006 vid 12:17

    Men Ola,
    Nog kan oaktsamma påsättningar få stora konsekvenser men om den sker efter en föregående eller kanske snarare “initial” någorlunda aktsam påsättning av lämpligt gummi bör väl den efterföljande oaktsamma påsättningen inte få så stora konsekvenser… men kanske ligger (!) det i defintitionen av oaktsam påsättning att den inte föregås eller intitieras av någorlunda aktsam gummipåsättning? I så fall har du rätt.

    Oavsett aktsamhet kan konsekvenserna bli stora om gummit inte håller – vilket väl då för oss tillbaka till just orginalfrågan om vilket gummi som är att föredra. Trots att vi om vi bortser från just konsekvenser – om vi sätter konsekvenserna i parantes – föredrar att vara utan gummi i själva akt-iviteten.

    /Jesper B

  • m-c

    Medlem
    9 november, 2006 vid 13:23

    Men surfshortsen skall hursomhelst vara på? eller under?(OBS ej kiteskämt!!)

    /M

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 november, 2006 vid 14:23

    NP med torrkedja i plast funkar inte så bra det läcker in vatten. Den gamla med metallkedja håller däremot tätt men blev väl för “dyr” att tillverka.
    Någon som provat Maui Magic inferno 6/5/3 ?
    /Hans

  • wind-lover

    Medlem
    9 november, 2006 vid 15:04

    Jag har en ION 5.3 som jag tycker är väldigt bra och varm!!!!
    Den kan jag rekommendera.

    MVH/Linnea:laugh:

  • zoffe

    Medlem
    9 november, 2006 vid 15:50

    Var blev Sola av.Har en 6 år gammal fungerar fint.

  • dude

    Medlem
    9 november, 2006 vid 17:04

    Jo, jag hade också en ProLimitädräkt utan flärp över huvet och himla vad den tog in vatten i nacken. Antar det är personligt med hur mycket vatten som tas in i nacken på olika personer. Men den NP 5000-dräkt jag just köpte håller bra tätt, och det är nog mer tack vare de kardborrefästen som finns där runt nacken än trotts dem.

  • jesper_b

    Medlem
    17 november, 2006 vid 17:20

    Dude,
    Om nu gummi väl ska användas är det mycket viktigt att det sitter över huvudet. Allt annat resulterar i en typ av läckage som kan få påtagliga konsekvenser (se ovan). /Jesper B

  • surfmeister

    Medlem
    17 november, 2006 vid 19:30

    Körde tidigare med NP 3000 men var rätt missnöjd med både kvaliten men även att den läckte en del. Har nu en ION 5/4 som jag är supernöjd med. Går att köpa via Wallens Sport i Gbg för nice price.

  • johnk

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 14:23

    @dude 346610 wrote:

    Annars har jag fått det bra tipset av surfarvänner att det är bäst att smörja på sig lite vasselin på de ställen där dräkten annars kan ge skavsår – bra för er som också får skavsår i knävecken som jag fick av min tre säsoner gamla NP 5000 2003a. Det som för övrigt den dräkten dog av var hål i sömmar vid knävecken, i grenen… och att gummit över axlarna torkade och gick hål på.

    Gammal tråd men det finns säkert folk som läser den ibland i jakt på våtdräkt så jag tänkte bara lägga in en kommentar angående vaselin. Det är oljebaserat, vilket löser upp gummi, så det kanske inte är en bra idé att mixa det med neopren…

  • oscar

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 14:35

    @johnk 447193 wrote:

    Gammal tråd men det finns säkert folk som läser den ibland i jakt på våtdräkt så jag tänkte bara lägga in en kommentar angående vaselin. Det är oljebaserat, vilket löser upp gummi, så det kanske inte är en bra idé att mixa det med neopren…

    Men neopren är väl inte riktigt gummi utan också oljebaserat? (Kan vara ute och cykla här 😀 )

  • dude

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 17:32
    johnk;447193 wrote:
    Gammal tråd men det finns säkert folk som läser den ibland i jakt på våtdräkt så jag tänkte bara lägga in en kommentar angående vaselin. Det är oljebaserat, vilket löser upp gummi, så det kanske inte är en bra idé att mixa det med neopren…

    Jaja, inte fan har jag orkat smörja in mig med vaselin varje gång jag ska ut och surfa!:wink:

  • tea-bag

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 21:53

    Jag seglar själv Ascan Polar som jag köpte på surfspot. Supervarm och skön och billigare än de flesta andra, jag köpte min för 1600 tror jag. Den är klart varmare än både den NP 3000 jag hade innan och Prolimiten innan dess verkar hålla mycket bättre också.

  • johnk

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 08:23

    @Tea-bag 447341 wrote:

    Jag seglar själv Ascan Polar som jag köpte på surfspot. Supervarm och skön och billigare än de flesta andra, jag köpte min för 1600 tror jag. Den är klart varmare än både den NP 3000 jag hade innan och Prolimiten innan dess verkar hålla mycket bättre också.

    Vilken PL-dräkt var det du hade?

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.