Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken segeltyp ger mest planing per m²

  • Vilken segeltyp ger mest planing per m²

    Publicerad av Aquario på 29 mars, 2015 vid 18:24

    Går i tankar på att investera i ett bättre begagnat sommarsegel som kan få upp mina 73 kilo och en 100 liters freestyle bräda i planing redan vid 6 m/s eller strax där över. Har nu ett Simmer XD 5.7 som största segel, och det krävs ca 8 m/s för att komma över planingströskeln. Letar efter ett segel mellan 6.0 6.5 m² men är osäker på vilken segeltyp som ger bästa lättvindsegenskaper, freestyle, freeride, race, wave, crossover?

    Har förstått att mitt XD 5.7 är av typen Freestyle och undrar om ett Freeride/Race på 5.9 skulle göra någon skillnad eller måste man upp runt 6.5 för att märka något?

    Hoppas att någon kan reda ut begreppen och kanske tipsa om vilka fabrikat som passar bra på en Simmer SC-RDM 430 mast.

    dr-masse svarade 3 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 18:44

    Hmm – planing i 6 m/s med 6.5 o 100 l. Det låter lite optimistiskt men lycka till!

  • snaffe

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 18:56

    Mitt tips är att skaffa ett gammalt 80-tals-segel, dom planade sjukt tidigt:)

  • Aquario

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 19:25

    @snaffe 731750 wrote:

    Mitt tips är att skaffa ett gammalt 80-tals-segel, dom planade sjukt tidigt:)

    Du kan väl inte mena ett race segel från 80-talet med cambers och en bred mastficka av tyg som suger åt sig flera liter vatten, och väl upphalat kan förvandla vilken bräda som helst till en sinker samtidigt som alla krafter är slut så att man måste släppa skiten och trilla i plurret för att vila?

  • tws

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 21:55

    Gaastra IQ 5.0m2 er seilet som sannsynligvis gir mest per cm2 av alle seil jeg har testet. Ellers bør man se på alle seilene Koster har brukt. Powerseil er i motsetning til det alle tror, veldig bra for lettere personer, og svenske jenter. (Norske jenter er ganske store.) Da kan man gå ned i størrelse og det betyr mer handling. Altså helt omvendt av hva bransjen (og de fleste bretteseiler) prøver å få deg til å tro.

    Altså, vil du rotere eller manøvrere raskt så tar du et lite powerseil.

  • bicless

    Medlem
    29 mars, 2015 vid 22:32

    Du har ett test i senaste nummret av tyska surf. Gunsails rapid (freerace), Neil Pryde hellcat (minicam), Sailloft Cross (freeride). Dessa 3 planade tidigast i testet av segel kring 6,5 kvm. Brukar vara de modellerna i topp på planing, sett liknande test tidigare. Sailloft Traction planar ännu tidigare men det finns bara från 7,5 kvm.

  • robin

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 07:01

    @snaffe 731750 wrote:

    Mitt tips är att skaffa ett gammalt 80-tals-segel, dom planade sjukt tidigt:)

    Faktum är att det är ett rätt bra tips. Ett ocambrat segel med 4-5 lattor från 89-90 är bukigt och ostabilt. Går igång tidigt som bara den men är också riktigt ostabilt. För tio år sedan provade jag en 4,6:a som gick igång minst som en modern 6.0:a. Kan vara värt att testa för att det är kul om inte annat. Borde gå att få gratis av någon här på forat.

  • Aquario

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 10:08

    @Robin 731762 wrote:

    Faktum är att det är ett rätt bra tips. Ett ocambrat segel med 4-5 lattor från 89-90 är bukigt och ostabilt. Går igång tidigt som bara den men är också riktigt ostabilt. För tio år sedan provade jag en 4,6:a som gick igång minst som en modern 6.0:a. Kan vara värt att testa för att det är kul om inte annat. Borde gå att få gratis av någon här på forat.

    Ja man kan ju alltid testa om det inte kostar något, finns det någon som har en bild på ett tidstypiskt segel från slutet av 80 början på 90?

  • robin

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 10:30
  • kapten-k

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 13:50

    Hittar du ett gammalt art blade från -93 så är det power i dom.. jag hade en 7.3 som planade sjukt tidigt massiv buk upp till andra lattan från toppen och sedan lite loose leech.

  • raggarn

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 18:53

    @Robin 731765 wrote:

    http://www.continentseven.com/2015/03/13/balz-muller-steven-van-broeckhoven-on-sails-from-the-eighties-at-cape-town/

    klart att ett N.P.Raf wave anno 86-89 håller/funkar än idag……..ni kunde frågat mig…… 🙂

    så försök hitta ett sånt…typ 5,7 / 6,2 så ska du få se på planing… 🙂

    krävs ju duktiga biceps förstås……

    min 4,7a

  • raggarn

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 19:43

    eller North Zeta…..eller hur Kalle…?? 🙂

    ..

    ..

    ..

  • emmhmms

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 21:25

    Seriöst, hade seglen i början på 90-talet mer bottendrag än dagens toppsegel för det ändamålet som t.ex. Sailloft Traction?

    Frågan kommer från en som aldrig seglat med 90-talssegel.

  • kapten-k

    Medlem
    30 mars, 2015 vid 22:29

    Problemet med de gamla seglen är inte bottendrag, utan stabilitet och toppfart när du väl planar… har du ett modernt segel och riggar det med mycket buk så planar du oxå tidigt. Fördelen med de gamla seglen var nog mycket att buken gick längre upp i seglet. det finns moderna camberfria segel som har lite av det stuket. simmer v-max, sailworks hucker tror severne har något sådant oxå. men vill man plana tidigt idag skall man ju gå på det som lättvindseglare använder. Dvs stora race segel.
    Tycker det är roligare att ha fullt tryck i 9.5an och plana hela dagen än att stå och guppa 80% av tiden med 6.5 och mindre bräda. Vilket är fallet om det blåser runt 5-7m/s

  • snaffe

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 07:10

    Fast nu var det väl mest power per m2 som var aktuellt och då tror jag inte på nittiotalssegel heller. Det ska va 80 talet som gäller. Dom planar sjukt tidigt, blir som en påse:) som fångar allt, ingen styv monofilm eller liknande. Sen att de inte har något vindregister att tala om är en annan sak. Själv föredrar jag nog nya segel.

  • Aquario

    Medlem
    31 mars, 2015 vid 12:38

    Har mycket dålig erfarenhet av slalomsegel från 90-talet med stor mastficka som rymmer lika mycket vatten som en sopsäck och tyg som suger upp vatten som den bästa wettexduk gör att riggen blir oändligt tung att hala upp, men om man har balans och krafter kvar efter det så kanske man får bra drag efter att mastfickan dränerats.

    Tror mer på något race segel i de små storlekarna, har tidigare provat ett Simmer Spark på 7.0, men det hade inte mer drag än ett X-type 6.4 och blev fullständigt ohanterligt över 10 m/s, tyckte dock att X-type var ett ganska tungt men hållbart segel. Har även märkt att bra kvalitet och mycket kol i masten kan göra stor skillnad för att få bättre drag i ett litet segel. Men det är säkert mycket teknik involverat också, inte bara segelyta.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken segeltyp ger mest planing per m²

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.