Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken sele?

  • surfslusken

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 20:07

    Ta den blå.

  • schnitzler

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 21:38

    Om jag minns rätt så är Northselen lite mjukare och väldigt skön. Dakineselen, som jag upplever är lite hårdare är även den väldigt skön. Simmerselen har jag inte prövat så jag kan inte säga något om den.
    Men har du kört din farsas gamla sele så är det egentligen hugget som stucket! Jag skulle kört North eller Dakine. Men om du har möjlighet är det såklart bäst att prova….

  • bicless

    Medlem
    27 mars, 2011 vid 22:19

    Dakine NRG:n har bäst support. Bästa selen konstruktionsmässigt av dessa 3.

    North mjukare och skön om man vet att man har problem med mellanhårda eller hårda selar, exempelvis höftben som kan skava eller liknande.

    Simmern är rätt kompakt. Bäst på korta personer.

  • erolwi

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 05:10

    Jag har en north cross air storlek M, använd ett fåtal gånger i bra skick jag kan sälja. Årgång 2009, vit och orange.

  • gnutten

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 12:19

    Får väl hoppas Dakine har fått till infästningen av kroken bättre än på deras T4 modell. Där glider bandet som håller kroken efter någon ½-1 h användning. Rätt störigt att behöva fixa det ute på vattnet.

  • endy

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 13:45

    Gnutten: Jag kör T-4 har aldrig upplevt ditt problem.
    Kanske en dålig stump lina? det går ju att bara byta den isf.

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 14:28

    Körde oxå T-4 ett tag, upplevde aldrig att bandet gled? Har du trätt det rätt?

    Bytte endast för att jag är precis mitt emellan storlekar på DaKine (M= för liten, L = för stor), utmärkt sele i övrigt. Men som alltid, alltid, alltid med selar – passform för den egna kroppen är kung.

  • styret

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 14:43

    har du möjlighet så åk och prova.
    som masse skriver, passform är ju det viktigaste här.

    Jag kör fortfarande min np-sele som jag bytte till mig 2004 just för att den sitter så jävla perfekt.

  • gnutten

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 15:19

    Skumt. På ena sidan har jag trätt tillbaka bandet, där sitter det. Men på den sida som man lossar, går det inte göra detta när bandet är spänt. Får kolla om det går trä bandet på något annat sätt istället.

    Inte så gammal sele så borde nog vara ok i material.

  • _frippe_

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 16:47

    Jag har märkt lite av samma sak med min T3a. Men jag tror egentligen inte att bandet glider hela tiden för mig utan passformen ändras lite när bandet och selen blir blöt och den glider på plats lite bättre. Problemet blir klart mindre om man blöter ner selen innan man tar på sig den. Jag brukar trä bandet tillbaka genom spännet en gång till för att det ska sitta, men bandet är mer slitet och mjukt på den sida man knäpper upp hela tiden. Faktiskt så slitet nu att det börjar bli dags att titta på ny sele snart igen. Hade en NP sele förut och saknar det där “snowboardspännet” lite grann, det kan inte glida. Dock kan det gå av helt vilket är mindre kul om man inte har reservdelar med sig.

  • felow

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 18:32

    Tack för alla svar.
    Det blev en Dakine NRG blå, jag hoppas att jag blir nöjd 🙂

  • surfslusken

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 18:36

    Klart du blir, den e ju BLÅ!

  • ola-h

    Medlem
    28 mars, 2011 vid 19:53
    styret;650645 wrote:
    Jag kör fortfarande min np-sele som jag bytte till mig 2004 just för att den sitter så jävla perfekt.

    Selar, ja selar. Efter min första bröstsele med lite fyrkantig krok, följd av en rosa NP bed tillhörande blöja köpte jag en supermjuk gul och rosa Gaastra. Det måste ha varit 87 eller nåt. Denna körde jag tills den verkligen trillade sönder. Inget annat jag provade var lika skönt. 2000 lyckades jag hitta en begagnad och i stort sett utsliten DaKine damsele som jag fick gratis på HiTech Maui. Den ersatte Gaastraselen de närmaste åren. Sedan kom Hot med sin supermjuka sele som jag kört de senaste åren. Men tyvärr slets den rätt snabbt – annars hade den nog hängt med lika länge som Gaastraselen för den var grymt skön. Så nu har jag fallit till föga och kör en “vanlig” sele. Men genom att välja en extremt liten storlek av den “moderna” selen har jag faktiskt fått till känslan riktigt bra.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    29 mars, 2011 vid 20:28

    Ni som börjar trixa lite gran vad kör ni för sele ( typ, inte fabrikat!)

  • styret

    Medlem
    30 mars, 2011 vid 17:50

    Med betoning på lite grann. Midjesele.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken sele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.