Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken Sele ska ja ha

  • Vilken Sele ska ja ha

    Publicerad av serotonin på 30 april, 2007 vid 08:50

    jag ska pröva att kite-a och undrar vilken sele ja ska ha? vilken storlek ska ja ha? jag är 173cm väger 68kg… man! kanske finns det någon som har en till mej.. vad är det för skillnad på en hängsele och en sittsele? kan man ha samma sorts sele som windsurfing folket har.
    /Rickard

    robinw svarade 17 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • walle

    Medlem
    30 april, 2007 vid 09:13

    Det finns många bra selar i dag, bl.a Mystic gör bra selar som mång använder.

    Om du ska ha en sitt eller midjesele är en smaksak men 99% av alla som kommit i gång och börjar bli lite duktigare kör med midjesele.

    Sittsele är bra, och hjälper till…, när man är nybörjare och när man kör på vintern.
    Nackdelen med sittsele är att den brukar klämma mellan benen… och att du oftast får en lite för låg tyngdpunkt just i hoppen.

    Det finns några märken som har midjesele med “seat” men inte heller dom är 100% bra eftersom det blir en kompromiss mellan de två olika sorters selarna…

    Fördelen med midjesele är att du blir rörligare, får en bättre tyngdpunkt vid hopp och dom bättre selarna , tyvärr oftast dyrare också…, ger bättre skydd och stöd för ryggen!

    Nackdelen med midjesele är att dom har en tendens till att åka upp, speciellt när du e nybörjare!!! och om selen åker upp och du ramlar skadar du lätt dina revben.

    Den enda selen på marknaden, som egentligen är en midjesele men med justerbara stroppar, som inte åker upp är OceanRodeos “Session”
    Helt klart den bästa på marknaden men tyvärr e den lite dyrare(ca 1500-1600:-)
    Den har alla fördelar med en midjesele men den hålls nere av benstroppar som inte klämmer mellan benen!

    Jag själv har kört med min 1år och har inte testat någon bättre.

    Session säljs av http://www.kitesweden.se
    och Mystic säljs av många, bl.a http://www.surfstore.se

    Viktigast när du väljer sele är att inte köpa den billigaste utan att välja en som ger stöd åt ryggen och sitter bra på kroppen.

    En bra sele är det viktigaste i utrustningen eftersom du inte orkar köra lika länge på en dålig sele och den skyddar inte ryggen!
    Räkna med att minst lägga 1000:- på en sele, och köp inte en begagnad om den e mjuk och sladdrig = sliten..

  • mes

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 10:15

    Vill också veta om man kan köra med sin vindsurfingsele. Har en slalom sittsele samt en midjesele.

  • imported_lars

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 14:10

    Ja, det funkar oftast att köra med windsurfingsele. Sitter den bra och det inte är några problem att få dit kärringöglan och åsnepitten är det bara att köra på.

  • yann

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 15:21

    Köp en kitekrok och sätt i din windsurfsele. Lätt att chickenloopen trillar ut annars även om man har en chickendick. Det här fick jag bittert erfara när en kille skulle prova min kite…

  • robinw

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 21:33

    Kitea inte inte med vindsurfingsele utan skyddsplatta bakom kroken (nästan alla kiteselar har det). Jag spräckte ett revben när jag ramlade framåt… Kanske ok om det är en sittsele men kolla så kroken inte kommer i närheten av några revben.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken Sele ska ja ha

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.