Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vilken skall man ha?

  • stefanlindmark

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 20:00

    Har du plöjt igenom forumet på http://dpreview.com ännu? Finns hur mycket som helst skrivet där. Hur mycket det hjälper till att välja? Mja, annan fråga.

    Kan du inte slå till på en Fujifilm HS-10 och plåta lite surf med den? Så kan jag också köpa en om den visar sig fungera 😀 Med zoom motsv 720 mm är den grymt lockande. Men den finns inte att klämma på i någon butik ännu så jag är fortfarande lite tveksam till hur en kontrastbaserad autofokus fungerar för surf. De kompaktkameror vi har sedan tidigare med kontrast-AF är lite långsamma att hitta fokus.

    Nu är ju alla tre modeller du nämner mer avancerade pjäser än våra kameror. Men en avgörande skillnad mot en dSLR är att dSLR har fasdetektions-AF. Utan att ha ägt en dSLR ska de teoretiskt kunna bränna av en bildsekvens och avgöra för varje bild t.ex. hur mycket närmare den tokplanande surfaren kommit och hänga med med fokus hela vägen. Det är jag tveksam till hur kontrastbaserad AF klarar av.

    Någon som äger och använder både bridge-kamera och dSLR kanske kan fylla i?

  • larssa

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 22:52

    Blev en Canon PowerShot SX20 IS. Hoppas den e bra för kite, men den lär nog duga till mig. Tack för tipset.

    Technology and Servo AF/AE, which enables users to select a subject in the frame while the camera continually adjusts focus and exposure. Continuous Shooting AF adjusts auto focus between shots – so users can capture action with clarity – ideal for shooting birds in flight, or high-octane sporting action.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vilken skall man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.