Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken sorts utrustning ska man välja?

  • Vilken sorts utrustning ska man välja?

    Publicerad av jimpan123 på 26 februari, 2012 vid 21:36

    Tjena!
    Funderar på att börja kitesurfa och har lite funderingar på vilken utrustning man ska ha, storlek på bräda, kite och allt där till.

    Har åkt wakeboard i några år och surfat så är väl inte helt borta i vattnet men vad jag har förstått så är det väl som att jämföra att köra en trehjuling och cross.
    Dom flesta rekommenderar även att man ska gå kurs och det hade jag gärna gjort, men då jag bor i luleå blir det några mil för mig att åka för att gå kurs.

    Jag väger 80 kilo och är 186 cm lång.

    Tack på förhand!
    Mvh
    Jimmy

    lima-ko svarade 12 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • skye10

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 08:48

    Tja,

    Kul att du är intresserad av kitesurfing!

    Har för mig att det finns kitesurfskola i Luleå, kitesweden, om de fortfarande är aktiva. Gå kurs först, testa på om sporten är nåt för dig och att du kommer kunna ge det den tid den kräver. Försökt testa olika modeller under eller efter kursen, prata med instruktören om tips.

    Ska du ha ett generellt tips, om du nu måste köpa utrustning innan kursen så tycker jag du ska kolla på något som inte är äldre än 2009. Gärna 2010 el 2011 som du borde kunna hitta för en bra peng. Köper du nytt kan du säkert få bra paketpriser. Storleksmässig i förhållande till din vikt – välj en stor kite = mycket tid på vattnet. Kitesen har blivit “snällare” med åren och mycket bra depower. Minst 14 m2. Kanske 15 el 16 m2. Som du senare kompletterar om du behöver med en mindre drake som du har i starkare vindar. Brädstorlek över 130 cm lång och 40 cm bred. Längre/bredare bräda = planar tidigare i svagare vindar. Gällande märke. Välj i stort sätt vad du vill, det flesta märken håller riktigt bra kvalitet. Kanske är rena “freestyle” “c-kites” “c-hybrider” eller “newschool” drakar inget för dig.

    Är du nere i Stockholm något i sommar så kan vi hjälpa dig igång. Om det är våren som kommer nu så sätter vi igång kurserna tidigare än normalt. Hos oss kan du testa olika drakar/märken innan du bestämmer dig.

    Lycka till

  • jonty

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 09:30

    I Luleå? Där har du ju Iris som är IKO-instruktör, så gå kurs! Skickar kontaktuppgifter på pm…

    Edit: lulekite.se

  • lima-ko

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 17:30

    Kan bara hålla med Skye10 om årsmodellerna, och välj en stor kite, den kommer helt klart ge dig fler dagar på vattnet.
    Sen blåser det väl heller inte tokmycket längst där uppe i viken, eller?

    Den vanligaste stora kiten för fullvuxna män (ca 80 kg) är nog utan tvekan 12 m (även 13 och 14 m är vanligt förekommande), och det i de blåsigare delarna av Sverige (Skåne, Västkusten, Öland samt Gotland).
    Kör man på sjöar eller där det blåser lite mindre och/eller väger lite mer bör man gå upp en 2-3 m i storlek.

  • jimpan123

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 19:40

    Tack så mycket för alla svaren och ska kolla närmre på kitekurserna som tydligen också fanns i luleå, trodde jag bodde för nära nordpolen för att det skulle finnas någon efterfrågan för sånt!

    Satt och slösurfade lite på blocket och hittade denna http://www.blocket.se/malmo/Airush_Varial_kite___brada_38755344.htm?ca=20&w=2
    Vad jag har förstått så är det bara selen som saknas?

    Är nämligen en vecka i halmstad med jobbet så tänkte om det är något att ha kan man väl svänga förbi där någon kväll och införskaffa sig en även fast det är några månader kvar tills isen släpper uppe i norr.

  • lima-ko

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 20:03

    Om du redan har en våtdräkt är det bara selen som saknas ja. Ska du dock köra under våren och hösten behöver du även ett par skor, vantar och huva.

  • pjoter

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 10:44

    Prata med Iris och Per om kurs som nämts innan!
    En kurs ska du gå, både för din och andras säkerhet. 🙂

    När det gäller kiten så hade jag satsat på något större däruppe. Hör även det med localsen däruppe. Men vad jag vet så är det stora foils (speed2,3 15-21kvm) som ger klart mest tid på vattnet (och snön).
    Då ni har snö halva året också hade jag helt klart satsat på en foil istället för tub då de är betydligt smidigare på vintern.

    Men som sagt, kontakta Iris eller Per så kan de ge betydligt bättre info.

  • ninoh

    Medlem
    1 mars, 2012 vid 19:23

    Som sagts innan, gå kurs innan du köper grejer.. då får du tips på vad som funkar bäst för din spot och antagligen kan du få e bra deal efter kursen, eller tips på nån som ska sälja det du behöver.. Som sagt satsa på en stor kite, jag skulle kört 13-14m2 och en bräda runt 140 cm då borde du kan köra i vindar från ca 6ms upp till 10, men ta det lugnt i början o skippa när det blåser för mke.

    ..och.. kolla runt på nätet på olika kites, de flesta är ju grymma.. tänk på att du vill ha en drake med mke depower och enkel relaunch så du slipper fokusera på annat än att baraköra 🙂
    pz

  • jonty

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:40
  • jimpan123

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 09:34

    Tack så mycket för alla svar, bästa responsen någonsin jag fått på ett forum!
    Införskaffade utrustning i halmstad så nu är det bara kvar att gå en kurs hemma i Luleå.
    Tack igen för all hjälp!

  • raubas

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 20:20

    Tänkte också börja köra kite i sommar, gick kurs förra året och det var jäkligt kul… Men vilken storlek kör folk på gotland? Jag väger 80kg och är 190cm..!

  • supersystem

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 20:02

    Gillade lite resonemanget i denna länk angående kite & brädstorlekar: http://www.juicekiteboarding.com/buy.html. Bör dock modifieras för den vindstyrka som man vanligast kör i.

    Har själv bara kitat 1 säsong så forumrävarna kan säkert kommentera om det är vettigt.

  • lima-ko

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 09:03

    raubas:
    Vilken/vilka storlekar du ska gå på beror självklart på vad du väger, men även om du ska köra vågbräda eller twin, om du har möjlighet att dra ut så fort det börjar fläkta lite i träden eller väntar du på en stadig 9-12 prognos, om du ska 1 eller 2 kites osv.

    Generellt är 13/12 och 9/8 m förmodligen bland de vanligaste kombinationerna på Västkusten för någon som väger ca 80 kg, ungefär detsamma för Gotland eftersom det ofta blåser lite mer där än på övriga Östkusten. Men ska du t.ex. bara köra vågor behöver det blåsa en 10 m/s innan det ska bli några vågor att prata om och då skulle istället 10/9 och 7/6 förmodligen vara en bättre kombination.

    De flesta Sthlmare och Gotlänningar hänger på Kitenation så kolla även där för ytterligare information.

    PS. Guiden här ovan från supersystem verkade också riktigt vettig. DS.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken sorts utrustning ska man välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.