Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek i hårdvind?

  • Vilken storlek i hårdvind?

    Publicerad av skydive på 8 maj, 2012 vid 11:54

    Hallå!

    Ska besöka Malmö i helgen och det ska ju blåsa skjortan där nere!

    SMHI säger 11-13m/s och 19m/s i byarna på Fredag och samma på lördag.
    Jag väger 97kg med en ganska stor bräda (44 bred), vad för kite skall man köra på?
    En 10m känns spontant som för mycket?

    kronaldo svarade 12 år sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • sourra

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:15

    11-13 med byar upp till 19 känns spontant jäkligt stökigt. Windgurus prognos är lite mer måttlig vad det gäller vindstyrkan (http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=9455) men det verkar ändå vankas bra tryck. Med den prognos som ligger från SMHI så bör en person med din vikt ha rätt kul med en kite på ~7 m² om tian börjar kännas stor.

  • skydive

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:25
    sourra;687963 wrote:
    11-13 med byar upp till 19 känns spontant jäkligt stökigt. Windgurus prognos är lite mer måttlig vad det gäller vindstyrkan (http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=9455) men det verkar ändå vankas bra tryck. Med den prognos som ligger från SMHI så bör en person med din vikt ha rätt kul med en kite på ~7 m² om tian börjar kännas stor.

    Stökigt är bara förnamnet när byarna är så pass hårda. Får hoppas det lugnar sig lite.
    Har möjlighet att låna en FS Psyco4 10m, min ordinarie är 14m vilket funkar upp till 10m/s sen är det tungkört.
    Är det inte lite mer Dpower på foilsen? (aldrig kört foil innan)

  • sourra

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:29

    Jag vet inte hur det är med depower på foils men de lär tydligen ha bättre drag per m² så 10 kan nog bli väldigt välriggat

  • skydive

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:32
    sourra;687966 wrote:
    Jag vet inte hur det är med depower på foils men de lär tydligen ha bättre drag per m² så 10 kan nog bli väldigt välriggat

    Isf blir det att tänka om… Det är min 4e gång ute någonsin och så kul ska jag inte ha det 🙂
    Kan man hyra i Malmöområdet och isf av vem?

  • hattfan

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 12:59
    sourra;687963 wrote:
    känns spontant jäkligt stökigt

    Johan, din gamla drygröv!

  • sourra

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 13:02

    Hohoho, men det gör ju det. Surf i helgen?

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 13:29

    I lördags så sa vindmätaren på plats stadigt 13-14 ms.
    En 98 kg kille körde 10 m2 men fick dra depowern halvvägs.
    Jag 75 kg körde 8 m2 drog lite depower.
    Är det 4 gången så kolla att mindre kitare har större drake eller samma som du, bätter att vara lite under riggad om vinden byar mycke, speciellt när man är ny.
    Säsongen har bara börjat se till att den blir lång…..

  • skydive

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 13:49
    Thomas Stenqvist;687972 wrote:
    I lördags så sa vindmätaren på plats stadigt 13-14 ms.
    En 98 kg kille körde 10 m2 men fick dra depowern halvvägs.
    Jag 75 kg körde 8 m2 drog lite depower.
    Är det 4 gången så kolla att mindre kitare har större drake eller samma som du, bätter att vara lite under riggad om vinden byar mycke, speciellt när man är ny.
    Säsongen har bara börjat se till att den blir lång…..

    Bra input, tack!

    Då borde det funka med en 10a förutsatt att Psychon har en rejäl dpower, får kolla det.
    Körde min 14m i hösttas i 11m/s och det gick kanon innan loopen gick åt pipan och kiten drog åt hellskotta..

    Bra att kunna lufta lite här innan man fått känsla för vad för storlekar som funkar i vilka vindar, det uppskattas!

    Ses vi på ribban?

  • regfellow

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 19:07

    Om det är 4e gången du kör så är det inte speciellt lämpligt för dig att ge dig ut i de förhållanden överriggad och med en foil som du ej kört tidigare… Det är ingen nybörjarspot; det är en stenpir på ena sidan och brygga och kallbadhus på andra sidan och det är stenigt på botten. Det är nästan mitt i stan och det rör sig mycket hundägare och andra som går längs med stranden och besöker kallbadhuset osv. Det skall iofs regna men Ribban funkar inte bra på västlig som det skall blåsa på lördagen. Har du tur blåser det 6-7 m/s nordvästlig på söndagen och då kan du ju harva lite med din 14m istället.

  • skydive

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 20:16
    Regfellow;688003 wrote:
    Om det är 4e gången du kör så är det inte speciellt lämpligt för dig att ge dig ut i de förhållanden överriggad och med en foil som du ej kört tidigare… Det är ingen nybörjarspot; det är en stenpir på ena sidan och brygga och kallbadhus på andra sidan och det är stenigt på botten. Det är nästan mitt i stan och det rör sig mycket hundägare och andra som går längs med stranden och besöker kallbadhuset osv. Det skall iofs regna men Ribban funkar inte bra på västlig som det skall blåsa på lördagen. Har du tur blåser det 6-7 m/s nordvästlig på söndagen och då kan du ju harva lite med din 14m istället.

    Äsch då, hur svårt kan det vara? 🙂

    förslag på bättre spot då för ut ska jag, den saken är säker!

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 20:31

    Ja ribban är verkligen ingen höjdare för nybörjare. Kolla in Kite.se spotguide för alternativ…

  • danger

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 21:06

    Habo Ljung funkar från sydväst till nordväst.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 07:24

    Kör på Habo Ljung (Lomma). Och prova draken lite innan du ger dig ut vet inte hur foils funkar när man krachar dom i vattnet.

    Själv bilr det Halmstad (Doggen) på fredag.

    Finns det ingen som vill hyra ut i Malmö?

  • pjoter

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 09:54

    Psycho4an har riktigt bra depower, av den anledningen är det nog lugnt med dina kilo. Din bräda är ju lite för stor för att kunna kanta vettigt med men funkar gör de säkert.

    DOCK!! låter det som en mkt dålig ide att som nybörjare själv testa en foil för första gången i såpass mkt vind, vet du exakt hur man riggar och launchar en foil? Ett litet misstag och du kommer få en kite som loopar med dig flygandes efter och det kommer göra riktigt ont! I de vindarna är det alltid noga man gör rätt när man launchar och landar en kite, både för tubar och foils.

    Vet inte om jag själv är frisk eller har tid att ge mig ut att köra men ska jag det så kan jag gärna hjälpa dig med riggningen mm. På vattnet funkar foilen precis som en tub å är minst lika lättrelaunchad så det är lugnt.

    Annars får du gärna hyra en tub kite i rätt storlek. info@surfbutik.se

    Å som andra har sagt innan, sikta på habo istället. Ribban är varken nybörjarvänlig eller särskilt bra som spot.

    Cheers
    Pjott

  • dameli

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 11:13

    Så lirar man man en 12a så har man kul tills byarna blåser än åt skogen, och med en 8a så blir man underriggad…så vad tusan kör ni med en 10a?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek i hårdvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.