Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek i hårdvind?

  • skydive

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:02
    pjoter;688061 wrote:
    Psycho4an har riktigt bra depower, av den anledningen är det nog lugnt med dina kilo. Din bräda är ju lite för stor för att kunna kanta vettigt med men funkar gör de säkert.

    DOCK!! låter det som en mkt dålig ide att som nybörjare själv testa en foil för första gången i såpass mkt vind, vet du exakt hur man riggar och launchar en foil? Ett litet misstag och du kommer få en kite som loopar med dig flygandes efter och det kommer göra riktigt ont! I de vindarna är det alltid noga man gör rätt när man launchar och landar en kite, både för tubar och foils.

    Vet inte om jag själv är frisk eller har tid att ge mig ut att köra men ska jag det så kan jag gärna hjälpa dig med riggningen mm. På vattnet funkar foilen precis som en tub å är minst lika lättrelaunchad så det är lugnt.

    Annars får du gärna hyra en tub kite i rätt storlek. info@surfbutik.se

    Å som andra har sagt innan, sikta på habo istället. Ribban är varken nybörjarvänlig eller särskilt bra som spot.

    Cheers
    Pjott

    Tack för svaret!

    Kaj lovade att du skulle så uppställd vid Habo kl 17.00 på fredag 😉 Skämt och sido, det honom jag lånar kiten av.
    Åker ned och tar det som det kommer, löser jag det inte själv och om ingen på stranden kan hjälpa mig får jag bryggsegla isf, inte mycket mer än så, om du är på plats så hör gärna av dig!

    Btw, har min kompis Abed ringt dig ang hyra av kite alt kurs i helgen?

    // Lars

  • pjoter

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:21

    Hahaha, kan jag tänka att han gjorde. 🙂 Kaj lovar så mkt dumt. 🙂

    Nej inte hört av Abed, han kan väl maila på info@surfbutik.se, info@kiteskola.se eller ringa på 0708-227750 så ordnar vi något.

    Hör av dig också när du är nere så styr vi upp något bra. 🙂

  • gnutten

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 08:05

    Varför är Ribban så dålig spot??
    Har varit där ett par gånger på nordlig vind. Visst kallbadhuset är inget vidare att surfa in i… men känns tex inte mycket bättre att landa in i brygga i Habo :shocked:

    Stranden är ju hyggligt bred och inte så mycket hårda prylar att flyga på. Visst där går lite folk då och då, men dagar det blåser är det ju ingen folkanstorming precis.

    Om man skall dissa någon spot borde det väl vara väg 100:crazy: Där är det betydligt farligare att launcha eller landa.

  • pjoter

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 08:11

    Ribban är inte en jättedålig spot på några sätt, troligtvis 100ggr bättre än alla sthlm-spots mm. 🙂

    Men dels så ligger det lite småstenar i vattnet man kan slå i, sen blri det riktigt byig vind bakom kallbadhuset. och blåser det lite mer västligt så är det stor chans att man hamnar i stenpiren vid hundrastplatsen om något skiter sig. Å sen så djupnar det betydligt fortare än ex habo.

    Så är man ren nybörjare är habo ett klart bättre val, spec om det ska blåsa över 10m/s. kan du köra är ribban bra och kan va en rätt kul spot.

  • skydive

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 14:10
    pjoter;688144 wrote:
    Ribban är inte en jättedålig spot på några sätt, troligtvis 100ggr bättre än alla sthlm-spots mm. 🙂

    Men dels så ligger det lite småstenar i vattnet man kan slå i, sen blri det riktigt byig vind bakom kallbadhuset. och blåser det lite mer västligt så är det stor chans att man hamnar i stenpiren vid hundrastplatsen om något skiter sig. Å sen så djupnar det betydligt fortare än ex habo.

    Så är man ren nybörjare är habo ett klart bättre val, spec om det ska blåsa över 10m/s. kan du köra är ribban bra och kan va en rätt kul spot.

    Prognosen är sänkt för fredag så det blir nog ribban för mig på eftermiddag tror jag.
    På lördag kör vi på Habo, ska bli attans kul det här!

  • pjoter

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 18:56

    haha, ut å kör med dig då… säg inte att jag inte försökte övertala dig att välja en klart bättre spot. 🙂

    När ska du ut? Möjligtvis kommer jag vägen förbi, annars syns vi säkert på lördag.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 19:28

    Bara du inte kör in kiten eller linorna i några människor eller hundar vid hundparken så att de bannar oss från spoten…

  • skydive

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 19:43
    pjoter;688202 wrote:
    haha, ut å kör med dig då… säg inte att jag inte försökte övertala dig att välja en klart bättre spot. 🙂

    När ska du ut? Möjligtvis kommer jag vägen förbi, annars syns vi säkert på lördag.

    Vi får se vilken spot det blir, risken finns ju att vinden ligger på lite för mycket syd och då ser det knepigt ut, isf tar jag en cabba ut till Habo.
    Jag är ju inte HELT värdelös bara för att jag bara kört 4ggr.. Överlever säkert, hört att det bara är att spänna sig om man smakar sten?

    Borde vara ut på vattnet till 17 om jag snabbar mig lite.

    Kör en MayhemX eller Psycho4an. Skulle Abed hämta drake på Lördag eller hur blev det?

  • tomw

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 20:20

    Dont kill yourself. Be safe, listen to Pjoter

  • pjoter

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 21:51

    Vi skulle höras imorgon om när han skulle hämta grejer. Ska höra om han vill gå lite kurs också.

    Kollade prognosen nu på ifm.frv.dk som är bäst här nere och som de ser ut nu ska du definitivt inte till ribban imorgon. 🙂 Det är riktigt usel vind där på vsv, knappt körbart. Då får du vara högre upp mot bo01 men där finns bara en sprängsstensstrand och bryggor så det e helt värdelöst. Så ska du surfa är det habo ljung eller näset som gäller för dig.

    Vart i malmö ska du bo? Släng ut en fråga om lift i en egen tråd så får du säkert nån att åka med. 🙂

    Jag kan passera habo vid 5-6 tiden. Är nog bra läge att ta upp psychon imorgon och känna lite på den. Verkar vara lagom vind för det.

  • skydive

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 22:49
    pjoter;688233 wrote:
    Vi skulle höras imorgon om när han skulle hämta grejer. Ska höra om han vill gå lite kurs också.

    Kollade prognosen nu på ifm.frv.dk som är bäst här nere och som de ser ut nu ska du definitivt inte till ribban imorgon. 🙂 Det är riktigt usel vind där på vsv, knappt körbart. Då får du vara högre upp mot bo01 men där finns bara en sprängsstensstrand och bryggor så det e helt värdelöst. Så ska du surfa är det habo ljung eller näset som gäller för dig.

    Vart i malmö ska du bo? Släng ut en fråga om lift i en egen tråd så får du säkert nån att åka med. 🙂

    Jag kan passera habo vid 5-6 tiden. Är nog bra läge att ta upp psychon imorgon och känna lite på den. Verkar vara lagom vind för det.

    Gött mos. Han kommer runt 18 tiden.
    Jo jag såg prognosen så det blir Habo! (alla kan andas ut)

    Jag bor på Rica på stortorget över helgen. Imorgon tar jag en cabba ut efter sista mötet och sen kommer ju abed med bil så det ska lösa sig.
    Blåser det över 10 testar jag psychon, annars är den nog lite liten men det löser sig på plats.

    Ses vid habo imorgon!

  • kronaldo

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 22:59

    Jag är sjukt game på att köra habo imorgon. Nån som kör från Lund?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek i hårdvind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.