Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken storlek på freestylebräda?

  • andersbq

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:42

    Absolut inte mer volym.

  • moonkalle

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:11

    känner det också. har en maui project 94 L och den kan bli lite väl livlig och studsig då det blåser i. känns lite stor liksom.
    tips på bra freestyle? mistral Joker, Naish playmate, RRd twintip…. mm?

  • andersbq

    Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:25

    Jag har en Playmate 116, helt underbar, men lite stor, även för mig på 90 kg.

  • donpedro

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 06:04

    @Moonkalle 449771 wrote:

    känner det också. har en maui project 94 L och den kan bli lite väl livlig och studsig då det blåser i. känns lite stor liksom.
    tips på bra freestyle? mistral Joker, Naish playmate, RRd twintip…. mm?

    Tror runt 100 lliter kommer bli perfekt, men jag tycker inte man ska va rädd för volymen när de hanslar om freestyle. Har en AHD freestyle 102 2007 till salu! Riktigt go freestyle bräda har passat mig perfekt och jag väger 71,5 😉 så den borde funka hyggligt för dig me.

    Skicka ett mail om du e intresserad

    petter.jakobsson.650@student.ki.se

  • charlieb

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 07:30

    @donpedro 449811 wrote:

    jag väger 71,5 😉 så den borde funka hyggligt för dig me.

    Skicka ett mail om du e intresserad

    petter.jakobsson.650@student.ki.se

    71,5 ,5 tänk om man hade en vikt som man behövde ,5 på…

  • svenne

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 08:21

    Jag har en Drops Stubby på 105 och den är ruggigt kul, kontra min 95-litare så för jag många fler surftimmar med 105:an.

  • adde

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 09:02

    100 liter är rätt ok, men ska du _lära_ dig freestyle så kan en 115 litare vare på sin plats. Mycket bättre marginaler. Ska du ta ut den i lite vågor är det såklart bättre med 100 litarn. Du måste nog vara säker på vad du tänkt göra med brädan.

    Kollar du på playmate så är 06/07 lite flytigare och har du lite mera marginal på 99:an, jämfört med 08/(09?) 100:an som är lite tunnare (men snabbare och livligare). Själv tror jag att jag kommer satsa på en större freestyle igen men med mindre största segel.

  • swe227

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 10:01

    Mer volym har gjort mig bättre. . .
    börja på 103 l gick till 109 l nu kör jag 115 l vilket gett mig fler %.
    (klart träningen på vägen hjälp också) 85 kg.

  • hampuss

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 16:51

    Flare 99 är riktigt skön.. Passar mig med mina 73kg perfekt

  • moonkalle

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 18:07

    vill kunna köra lite wave med den också. så lutar åt en runt 100L.

    någon som provat jp:s
    freestyle från 2006 på 100L?

    vilket märke är flare 99? årsmodell?

  • emil_h

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 18:21

    Skulle också rekommendera 100 l. Det kan vara lite lättare att lära sig exempelvis vulcano med en större bräda i början. Men när du väl lärt dig är en 100 bättre och du väger ju inte så mkt. JP´s brädor är fina och 100an går som ett spjut även i lite vågor.

  • surfmeister

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 18:48

    @Moonkalle 449993 wrote:

    vilket märke är flare 99?

    Starboard, http://www.star-board.com/2008/pages/products/v_flare.php

  • callep

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 20:04

    satsa på en runt 110 l. så mkt lättare att lära sig alla trix med lite volym under fötterna. du lär ju inte kunna köra wave med en fs ändå. jag kör 107 och väger ca 75, funkar asbra.

  • adde

    Medlem
    6 mars, 2008 vid 20:23

    Om du nu har MP 94 så ser jag ingen anledning att köpa en freestyle för att kunna ha den i vågor.

    Om du inte ska satsa på hopptrick (vulcano, spock osv) så finns det egentligen ingen anledning att köra ren freestyle. De är ömtåliga, har en jobbig stance och är inte optimalt bra på att freerida med. Men ska du freestyla så är det inget snack om saken. Då är det sååå mycket lättare med rätt grejer.

  • sebbe87

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 22:43

    en freestylebräd på 100 liter är en bra nybörjarbräda plus att du kan ha lite större segel. efter några år kanske du kan köpa en lite mindre för att utöka din freestyle utveckling, när det börjar blåsa på lite. en bräda på hundra liter är inte lika rolig att köra när det blåser 4.0 tex.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken storlek på freestylebräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.