Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek på kiten?

  • Vilken storlek på kiten?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 augusti, 2002 vid 20:34

    Jag tänkte köpa mig en kite och bräda. Problemet är att jag inte riktigt vet vilken storlek jag skall ha på kiten. Jag väger 67kg och vill kunna kita i lätt vind – normal vind. Har en Wipika 8,5 på gång, men det är kanske för litet?

    anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • malmsten

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 20:40

    På gränsen… ska du ha en Wipika AirBlast och bara ha en kite skulle jag nog satsa på en AirBlast 10 eller 11,8 för svenska förhållanden.

    mvh
    /Jonas

  • malmsten

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 20:42

    BTW, Är det någon annan wipika (freeair eller aero) så gäller samma råd, 14 m2 tyg motsvarande 10 eller 11,8 wipikasize (projected).

    mvh
    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2002 vid 21:04

    Det är en freeair 8,5 men det är för litet då?
    Jag har också sett en Wipika Airblast 11,8 men är inte det lite stort att börja med?

  • malmsten

    Medlem
    22 augusti, 2002 vid 08:42

    FreeAir8,5 är en jättebra nybörjarkite (!), men lite för liten för svenska förhållanden (om du inte väger väldigt lite typ 60 kg eller mindre).

    En 11,8 kommer att minst fördubbla antalet dagar du kan åka. Problemet med 11,8 som nybörjare är egentligen bara att den är svårare att starta om från vattnet eftersom den ofta seglas i mindre vind och har mycket längre framkant i förhållande till djup (AR) vilket försvårar omstart. Men kan du åka på lång-grunda ställen och har med dig en polare är inte detta ett stort problem.

    Många har börjat med en 11,8 och klarat det utmärkt. Har du gått en kurs innan klarar du en kite av denna storlek utan problem, annars är en lite större FreeAir eller Aero >10 nog att föredra.

    mvh
    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 augusti, 2002 vid 14:36

    jag väger som du, kör en nasih tolva, picklefork 161 funkar jättebra tycker jag.

    henrik på kiteshop.nu köpte jag av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek på kiten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.