Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing vilken storlek på mindre fena?

  • vilken storlek på mindre fena?

    Publicerad av filipl på 23 februari, 2008 vid 20:08

    I höstas köpte jag två Tectonics Falcon F1 fenor, 30 och 34 cm.

    Jag känner att jag skulle kunna ha glädje av en ännu mindre Falcon F1, både för kontroll i allroundsegling när det blåser 12-14 m/s+ och för speedändamål.

    Vilken storlek tycker ni att jag skall välja, 26, 27 eller 28 cm och varför?

    Kommer att segla med en Fanatic Hawk 93 (58 cm bred) och 5.6 och 4.8 segel, väger 78 kg. Vill slippa spinout i hög fart!

    Filip

    bjornen svarade 16 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • budda

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 20:11

    har svårt att bli övertygat om varför man skall ha mindre fena en 28,27 i sverige

  • filipl

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 20:18

    Det känns som att frågan främst är om jag skall välja 27 eller 28.

    28 “känns” spontant perfekt som minsta storlek. Å andra sidan: är skillnaden mellan 30 och 28 så pass stor att jag ens kommer att känna att jag bytt till en mindre fena? Jag vet inte!

    Filip

  • mrpop

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 20:46

    @BUDDA 446811 wrote:

    har svårt att bli övertygat om varför man skall ha mindre fena en 28,27 i sverige

    Om man vill köra riktigt fort så….

  • klang

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 23:50

    Har du ett vasst 5.8 och en liten speed bräda så kan en 26:a komma till handa. En 24-26 kräver rätt bra förhållanden med plattvatten och MYCKET vind.

  • faster

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 08:54

    Du skriver att du vill slippa spinout, har du upplevt det också? TFF1-fenor är en mer speedorienterad fena vilket har mindre lyft vilket resulterar i spinnout mkt lättare ingen fena du ligger med å tar höjd då är det spinnout direkt. Eftersom din bräda är så bred så tycker jag att 28 fena blir för liten. Min Naish slalom pro 80L x 56 cm bred har jag 28-30 F1 till 5.5-6.5 eftersom din bräda är så bred får du mer hävstångseffekt. Du skulle ha höpt Goldwing istället dom hade passat din bräda å dig bättre, dom är lite mer förlåtande.
    Anser att du INTE behöver mindre fena.

  • filipl

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 22:29

    @faster 446874 wrote:

    Du skriver att du vill slippa spinout, har du upplevt det också? TFF1-fenor är en mer speedorienterad fena vilket har mindre lyft vilket resulterar i spinnout mkt lättare ingen fena du ligger med å tar höjd då är det spinnout direkt. Eftersom din bräda är så bred så tycker jag att 28 fena blir för liten. Min Naish slalom pro 80L x 56 cm bred har jag 28-30 F1 till 5.5-6.5 eftersom din bräda är så bred får du mer hävstångseffekt. Du skulle ha höpt Goldwing istället dom hade passat din bräda å dig bättre, dom är lite mer förlåtande.
    Anser att du INTE behöver mindre fena.

    Tack för svaren, har nog besparat mig minst 1 500 kr.

    Hittills har jag mest kört med 34 cm fenan, och jag har inte hunnit utforska särskilt mycket vad 30 cm-fenan har för register “uppåt”.

    34 cm fenan gillar jag jättemycket, den lugnar ned brädans gång och ger en otrolig kontroll jämfört med standardfenan och mina andra fenor, främst G-sport freespeedfenor. Det känns nästan som att “fuska” när jag kör med Tectonics-fenan.

    Jag har inte haft några spinout-problem med 34 cm fenan, dock ett par gånger med 30 cm fenan, och när du säger det, så kommer jag att tänka på att det nog var när jag försökte ta höjd. Spinout under kryss känns dock inte så farligt. Jag vill dock slippa det i hög fart när jag kör halvvind.

    Filip

  • bjornen

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 16:54

    Jag lånar tråden lite: Hur stor skillnad känner jag med en minde fena, jag kör idag med drake slalom 34 (följde med min isonic 115) till mitt 6,2 och är lite valet och kvalet om jag ska skaffa en 30 fena eller kanske 32. Nu snackar jag farter runt 30 men allt som kan underlätta är ju bra. Kort och gott är det överkurs i mina farter ?

    //Björn

  • jester

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 17:03

    Frågan är om du verkligen kan köra med så mycket mindre än 34 till en såpass bred bräda. 30 känns iaf på tok för liten. *kanske* en 32:a, men jag tvekar. Vad säger *-board maffian?

  • tobhed

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 18:03

    Har aldrig kört en så stor Starboard så jag vet faktiskt inte. Micke är väl bäst lämpad att svara då han hade en 111:a i fjol. Men det verkar inte som om mindre än 34 är att rekomendera, kolla t.ex http://www.mauisails.com/forum/viewtopic.php?id=1818

  • bjornen

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 18:14

    Anade att brädan kanske var för stor för en så liten fena. Är drake slalom 34 ok för lite speedande eller är det ide att skaffa en ny speedfena i samma storlek.

    //Björn

  • tobhed

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 19:02

    Starboard kräver bra fenor för att fungera. Om man läser diverse på forum mm så kan man se att testade fenor som fungerar hyggligt/bra är Select SL7, Tectonics goldwing, G-sport sr6b, Vector…
    Dessa fenor i rätt storlek har absolut potential att höja hastigheterna på din IS115

  • bjornen

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 19:13

    OK tack för svaren 🙂 Då kommer följdfrågan: Är det någon som vill sälja en beggad speedfena 34 av modellerna som tobhed skriver om så kan ni väl skicka ett PM. Jag köper även 2 st weedfenor motsvarande 34 cm och 42 cm

    //Björn

  • tobhed

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 19:51
    Bjornen;447570 wrote:
    OK tack för svaren 🙂 Då kommer följdfrågan: Är det någon som vill sälja en beggad speedfena 34 av modellerna som tobhed skriver om så kan ni väl skicka ett PM. Jag köper även 2 st weedfenor motsvarande 34 cm och 42 cm

    //Björn

    Duger 35 cm?
    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=21&pid=251

  • getwet

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 15:48

    @Bjornen 447570 wrote:

    OK tack för svaren 🙂 Då kommer följdfrågan: Är det någon som vill sälja en beggad speedfena 34 av modellerna som tobhed skriver om så kan ni väl skicka ett PM. Jag köper även 2 st weedfenor motsvarande 34 cm och 42 cm

    //Björn

    Du kan få testa min 34 Gsport (Curtis) så vet du om det funkar. Dock ej till salu men en test skadar aldrig.

  • bjornen

    Medlem
    4 mars, 2008 vid 16:05

    Nu har jag skaffat lite weedfenor och en sr6b 32 som jag hoppas inte blir för liten och är den det får jag väl sälja den vidare 🙂

    //Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing vilken storlek på mindre fena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.