Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken (surf)camping skall vi till i sommar?

Taggad: ,

  • Vilken (surf)camping skall vi till i sommar?

    Publicerad av noobsurf på 21 november, 2016 vid 12:22

    Har inte många timmar på vattnet men det skall det bli ändring på! Speciellt tills sommaren 2017 då jag planlägger att vara i OS-form 🙂

    Efter noggrannt genomtänka utspel och mycket bidande av min tid har jag lyckats manövrera till en position där min bättre hälft nu frågar mig -Vart skall vi campa nästa sommar då? -Antar att det blir vid någon strand där det blåser. Fatta vilken payoff detta är och vilket guldläge jag har!

    Vi snackar husvagn här nu.

    Nu vill jag inte spoila detta genom att välja en medioker camping med helt fel fokus och usla surfmöjligheter. Har läst om Haga Park på Öland och Habo Ljung, surfmecka vid barsebäck men båda dessa verkar hysteriskt fokuserade på surfning och jag misstänker att man antingen inte får plats eller att barnen får åka hem med ett fensnitt i ryggen i bästa fall. I somras var vi i Vadstena där det var riktigt fina strandtomter och faktiskt ordentlig vind under hela vår vistelse. Långgrunt var det även. Jag var inte invigd då tyvärr så tanken på surfning fanns inte då.

    Finns det några gömda pärlor här på västkusten eller kanske på andra ställen? Bor själv i Göteborgsområdet och det gör ju inget om man får åka längre än 5 mil då det ju ändå är semester liksom.

    Kom med bra erfarenheter och tips på era smultronställen. Kriterierna är:

    Surfbart, (plattvatten gärna)
    Bra camping
    Nära till vattnet
    Barnvänligt/Aktiviteter

    styret svarade 7 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • andreasm

    Medlem
    21 november, 2016 vid 12:59

    Öland alla gånger. Badstranden är avlyst från både kite o vindsurf så inga fenor i ryggen. Gått om grejor för barnen på Öland.

  • sea_surf

    Medlem
    21 november, 2016 vid 17:42

    Håller med om Haga Park. Vindsäkrast i landet sommartid. Gott om plats på campingen. Långgrunt och bra ställe att bli bättre. Vid högtrycksväder sjöbris och grässtranden ligger i lä för vinden oftast Vid lågtrycksvind på SV är det 4 mil ner till Grönhögen som är ett bra tränavågseglingställe.
    Och sedan finns det en hel del wind- och kitesurfare på plats men det är rätt många vanliga campingturister där också.

  • noobsurf

    Medlem
    22 november, 2016 vid 08:15

    Tack för input. Öland är ju alltid ett lyckat kort. Finns det någon karta över var surfning får bedrivas och så vidare? Såg en sådan över Habo Ljung. Färgkodade områden och allt. Kanske finns det surfspots-kartor över hela sverige?

    Dock verkar just Haga Park vara svindyr per natt. Frågan är om det finns andra ställen som är lite billigare och där man även får vara lite mer själv?

    Men samtidigt är det ju de bra minnena man tar med sig under vinterhalvåren. Hålet i plånboken är något man förtränger snabbare än man hunnit komma hem. Viktigast är väl att det är ett nice ställe där det finns lite att göra också.

  • noobsurf

    Medlem
    22 november, 2016 vid 08:18

    Hittade själv karta över området där riggplatsen står utmärkt för vindsurfare.

    http://www.hagapark.se/wp-content/uploads/2014/01/karta.pdf

    Antar att surfning äger rum direkt utanför detta område.

  • mexi_

    Medlem
    22 november, 2016 vid 15:35

    Stämmer precis. Platserna 1-30 ligger väldigt bra till och vissa är väldigt stora. Jag brukar ha en kanotvagn och drar ner grejorna till vattnets finns på biltema för typ 349:-

  • martinc

    Medlem
    27 november, 2016 vid 13:43

    Habo ljung är inte dumt det heller! Får tala lite varmt om hemmavattnet.
    Finns nog inget bättre ställe för att öva sig förbi nybörjarstegen. Ett sandrev ett par hundra meter ut gör att vattnet är ganska platt och aldrig mer än bröstdjupt vilket gör att du slipper lägga kraft på att vattenstarta utan kan beachstarta hela tiden. Kan inte vindstatistiken jmft med Haga Park. Vindsurfspoten ligger 100m norr om campingen och badstranden 50 m syd. I omedelbar närhet har du Lomma hamnområde som utvecklats till rena rivieranområdet med cafeer och restauranger. Mycket trevligt. Vindsurfklubben är förstklassig med prylar och kompetens.
    Att som surfare bo i Lomma är som för en skidåkare att bo i Åre. Gött sommarhäng.
    Välkommen.

  • noobsurf

    Medlem
    28 november, 2016 vid 10:03

    Tackar. Blir att boka plats där inför sommaren då!

    Har förresten letat ett tag nu efter någon sammanställning av surfspots i sverige. Finns det är min fråga?

    Kommer från en annan sport (hängflyg), där varje klubbhemsida i princip hade listor på deras lokala flygställen i granskapet. Man kunde lätt gå in och kolla de lokala sratplatserna och status på dem. Finns det något liknande för vindsurfning? Det jag eftersöker är kartinfo och lokala regler/bestämmelser så man inge gör bort sig och sabbar för sporten/lokala klubbar.

    Den andra sporten dog tyvärr ut i princip i sverige. Det gör inget nu när man hittat något ännu bättre! 🙂 Dock finns det bra saker att ta med sig därifrån tror jag. Framförallt säkerhetsbiten men också respekt för lokala bestämmelser osv.

    /Noob

  • mexi_

    Medlem
    28 november, 2016 vid 10:43

    Inte exakt vad du söker, men bra start…:)
    http://spotguide.kicks-ass.net/

  • noobsurf

    Medlem
    28 november, 2016 vid 11:54

    Amen precis. Där hade vi ju den! Kommentarsfält och allt. Tackar…

    Skulle nu vara bra om folk lade till tips om hur vi skall bete oss på dessa platser så att vi inte blir bortjagade om några år. Jag tror inte själva surfandet stör folk/boende men väl parkerade bilar, nedskräpning och liknande. Nu säger jag inte att vi är sådana men ni fattar…

  • pedersen

    Medlem
    28 november, 2016 vid 13:25

    @MartinC 742348 wrote:

    Att som surfare bo i Lomma är som för en skidåkare att bo i Åre

    Jag brukar säga till alla som undrar om surfing kan vara något att ha:
    “att bo i Halmstad och inte vindsurfa är som att bo som i Åre och inte ha ett par skidor” 😉

  • sailortrash

    Medlem
    28 november, 2016 vid 19:31

    Jag brukar åka till Öland varje år, en eller ett par gånger. I juli är det inte lika vindsäkert som i maj och juni. Men man kan hyra och man riggar på gräs. En bra dag är det mkt folk på vattnet. Annars är det ett litet område jämfört med jättestränderna på västkusten.

    De flesta campare är vanligt folk, med barn. Campingen är klart av den lugna sorten. Det finns inga restauranger eller liknande på gångavstånd, inget partyställe direkt.

    Bra surf är det dock. Väldigt fin bris på sydväst.

  • jesper-b

    Medlem
    29 november, 2016 vid 11:50

    Guincho har ju en kampingplats, likaså Ericeira. Rätt överlägsna förhållanden och anta dagar för sommarvindsurfing. Kompletterar men med surf blir det ännu mer oförsvarligt att stanna hemma!

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    29 november, 2016 vid 20:01

    @Jesper B 742369 wrote:

    Guincho har ju en kampingplats, likaså Ericeira. Rätt överlägsna förhållanden och anta dagar för sommarvindsurfing. Kompletterar men med surf blir det ännu mer oförsvarligt att stanna hemma!

    /JB

    Lite längre att åka dock😃

    Liite brutalare än Haga park oxå..

  • jimmy-t

    Medlem
    7 december, 2016 vid 13:56

    Bra sida med samling av spots http://findwind.se/

  • styret

    Medlem
    17 december, 2016 vid 13:54

    Haga Parks Camping är tyvärr lite dyr som du säjer och tyvärr får man inte så mycket för pengarna heller. Campingplatserna är bra och servicehusen har klart blivit bättre sista 5 åren. Det är tråkigt att det saknas restaurang på området men Strandnära finns inom gångavstånd ovh Vickleby, Mörbylånga och Färjestaden är inom cykelavstånd med bra restauranger. Hamnplan i Färjestaden har seglat upp som ett riktigt bra restaurangstråk senaste åren tycker jag.

    Priset på campingen vägs dock upp av närheten till bra plattvatten och om jag får säja det själv (jag är jättejävig då jag är född där och har varit ordförande i klubben) jävla trevlig klubb.

    Surfcenter i direkt anslutning till klubb och strand. Folk är glada och trevliga och jävligt hjälpsamma.
    Jag säjer inte att man måste älska det men om man är intresserad av vindsurfing på plattvatten och bor i Sverige så ska man iallafall hälsa på en gång. Det är ett mycket speciellt ställe.

    Många locals bor på campingen över sommaren och det är lätt att komma in i gänget.
    Barnvänligt med separat bakstrand, superlugnt område långt ifrån kraftigt trafikerade vägar osv. Dom flesta ungar springer fritt mellan camping och strand.

    Södra öland där Haga ligger är en heeeelt annan grej än det Öland dom flesta turistar på. Inte alls lika mycket folk. Laidback och mysigt. Tycker jag.

    Vill man hålla i plånboken kan man kolla in campingarna i Eriksöre eller Mörbylånga. Båda ligger mycket bra till precis vid vattnet men då är det bil till surfet som gäller.

    Kom över på Kristi himmelsfärd i maj och reka läget vettja!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken (surf)camping skall vi till i sommar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.