Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågbräda?

  • Vilken vågbräda?

    Publicerad av kine på 2 mars, 2002 vid 09:49

    Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med val av vågbräda. Jag väger 82 kg och är ganska grön i vågor. En månad på Maui i höstas gav iofs en del men jag vill ha en bräda att lära mig på här hemma (Torö, Varberg). På Maui hyrde jag grejor och testade JP, Naish 8’4, 8’5 och körde en del Wavescore 78. Jag måste tyvärr medge att jag hade roligast på wavescoren pga att den planade tidigt och höll planingen bättre. det gjorde att jag fick mer tid i vågorna och att det var lättare att få fart mellan vågorna. Men självklart är den ju inte lika kul i svängarna.
    Ett annat krav är att jag vill ha en bräda som tål lite stryk eftersom jag gör och kommer att göra en del idiotvurpor i vågorna. Men samtidigt vill man ju ha en så lätt bräda som möjligt. Har jag fel när jag fått intrycket av att JP är äggskal om man jämför med en Naish?

    Skulle vara intressant att höra era erfarenheter.

    /henrik

    rrd svarade 22 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 12:44

    Vid val av bräda, köp inte för låg volym. Det beror också på vilken bräda du har som större bräda.
    Små vågbrädor duger inte här i Sverige.
    Ta en titt på star-board.com och läs testresultaten från sista Windsurf jan/feb 2002.
    Jag har just fått hem min 3dje starboard och nu en Acid 88.
    Jag tror den blir bra för segling i svenskt skvalpig sjö
    (onshoresegling i medelstora vågor.
    mvh. JJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 12:45

    Vid val av bräda, köp inte för låg volym.Det beror också på vilken bräda du har som större bräda.
    Små vågbrädor duger inte här i Sverige.
    Ta en titt på star-board.com och läs testresultaten från sista Windsurf jan/feb 2002.
    Jag har just fått hem min 3dje starboard och nu en Acid 88.
    Jag tror den blir bra för segling i svenskt skvalpig sjö
    (onshoresegling i medelstora vågor.
    mvh. JJ

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 06:10

    Köp min Mistral Naish 8´6´´ 2001
    för 5900:- ord pris 12 000:-
    Planar tidigt men kan verkligen rippa vågor,
    brädan är otroligt loose för att ha 92 liter.
    255×56,5cm.
    Brädan är seglad 15 ggr och är i kanonskick
    finns i Stockholm.
    Kontakta:
    c.nyberg@chello.se

  • rrd

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 08:06

    Hej!

    Jag har en mycket lättseglad vågbräda, RRD 260 WaveCult-00, som jag tror skulle passa dig. Den är utmärkt i svenska on-/sideonshoreförhållanden. Planar tidigt, sjunker inte igenom vid vågridning, stabil i svängen och känns ändå mycket loose.

    bredd 56 cm, Volym 90 l, 6,8 kg optimalt segel 4,5-6,0
    24 Onshorefena. En perfekt vågbräda för svenska Onshore/Sideonshore-förhållanden
    Inga dings eller lagningar, helt i toppskick!

    Carbon/Kevlar-sandwich

    Shapern Roberto Ricci beskriver Cultlinjen så här: “…for sailors who want to get speed and smooth turns over anything else. Extremely easy and accessible yet radical and aggressive. The preferred board for Onshore to Sideonshore conditions by our teamriders.”

    70% Wave 30% Freestyle

    Finns i Varberg

    5 700 kr

    0340-61 12 43

    Citat från Eng Windsurf magazine Nov/Dec 99 test av 2000 års Vågbrädor.

    ”Overall: Having quite a few fairly unique design features, the 55 produces fantastic results in virtually every category of performance. Being fast, early to plane, loose in turn, controllable and easy to sail it suits about every type of condition from side-shore to on-shore and satiesfies a wide range of sailor ability.

    The scores:
    Cross-shore rating: 9
    Onshore rating: 10
    Early planing: 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken vågbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.