Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

  • Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 18 april, 2007 vid 09:43

    UPDATE:
    Tror jag funnit en kompromiss sonm förhöjjer livskvaliten:
    Flytta ut kontoret till surfet (i mitt fall Fiskebäck).
    Med ca 500 meter till GWC´s riggdäck och lyxiga klubbstuga
    är det upplagt för kreativitets och glädjehöjjande luncher!
    Om inget oförutsett händer, så går det i lås i juni-juli.
    Om jag sedan åker ut till surfet för att invänta vinden
    (som ibland inte kommer) så kan jag ju alltid jobba in lite
    dyrbar tid, som annars skulle gå till spillo i stor frustration.

    Det kommer förmodligen att bli 1-2 kontorsrum över som
    en lämplig småföretagare skulle kunna hyra av oss
    (larm, konfrum, kopieringsmaskin, skrivare, mm finns).

    Vore ju kul att ha ngn att ta “arbetsluncch” med när det blåser.

    Den frågan har jag ställt mig på sistone.
    Som företagare kan man ju teoretiskt dra när det blåser, men det är ju risk
    att man går i kk om det blåser mycket under en längre period .
    När man dessutom har en sambo som jobbar kväll, så blir det ännu mindre
    surf när blöjjpasset börjar efter jobbet..:confused2:
    Lista de bästa jobben för att kunna surfa mycket.:grin:
    Eller är det bättre att sälja allt ta med familjen och ta jobb på ett surfcenter
    och låta damen ta jobb i lokal hotellreception?
    Känner djup ångest över att det blir så lite surf!

    markforce-f-d-markram svarade 17 år sedan 22 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • fredrik-ygge

    Medlem
    18 april, 2007 vid 10:03

    Bästa sättet är att knö in surfen oavsett jobb och övrig tidsbrist.

    Ses imorgon. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48537

  • canoya

    Medlem
    18 april, 2007 vid 12:12

    Man vill ju helst ha ett jobb med följande möjligheter:
    – Jobba så mycket eller lite du vill
    – Jobba när du vill
    – Tillräckligt betalt för att finansiera både surfet och familj, hus och bil utan att behöva snåla
    – Kul och utvecklande

    Har tyvärr inte sett många platsannonser som stämmer in på dessa krav.

    Tips mottages!

  • jeppe

    Medlem
    18 april, 2007 vid 14:03

    @Markforce f.d. Markram 377203 wrote:

    Den frågan har jag ställt mig på sistone.
    Som företagare kan man ju teoretiskt dra när det blåser, men det är ju risk
    att man går i kk om det blåser mycket under en längre period .
    När man dessutom har en sambo som jobbar kväll, så blir det ännu mindre
    surf när blöjjpasset börjar efter jobbet..:confused2:
    Lista de bästa jobben för att kunna surfa mycket.:grin:
    Eller är det bättre att sälja allt ta med familjen och ta jobb på ett surfcenter
    och låta damen ta jobb i lokal hotellreception?
    Känner djup ångest över att det blir så lite surf!

    Jag tror att Getwet har ett ganska bra svar på den här frågan.
    😉

  • dr-masse

    Medlem
    18 april, 2007 vid 16:49

    Jag kör enligt Ygges modell.

    Getwets upplägg är ju annars överlägset… köra buss!

  • getwet

    Medlem
    18 april, 2007 vid 18:25

    Jag gjorde slag i saken och hoppade av ekorrhjulet AB, prioriterade i mitt liv och valde frihet och göra det som jag tycker om, att umgås med min respektive och att surfa. Egentligen har alla möjlighet till det om man bara väljer och prioriterar!
    Därför börjar min dag med fruktfrukost, sedan släppa ut hästarna för att därefter kolla på internet om det ska blåsa, kommer det inte att göra det så ringer jag bussgaraget……..behöver ni hjälp idag?
    Blåser det så ringer jag inte…..

    Att hoppa av från finansbranschen med saftiga bonusar osv för att välja arbetet busschaffis kanske inte först var så enkelt, många tyckte att man var helt djävla crazy, jag tyckte dom var crazy som fortsatte att jobba som slavar från måndag till fredag….. Men….varken jag eller min respektive ångrar någonting av vårt val.

    Relativt snart insåg vi bägge vad som var viktigt i livet, kapitalet eller vår tid tillsammans eller tiden att få göra det man tycker om. Hur mycket är en relation värd, hur mycket är en kanondag surfing värd, hur mycket är en ridtur på en snötäckt åker i gnistrande solsken värd? För mig är det värt tusen ggr mer än att tjäna storkovan på ett kostymklätt hysteriskt prestationsinriktat kontor med börsen som största gud.

    Som surfare anser jag att livet är viktigare än arbetet, och tiden med att få uppleva saker med nära och kära samt att få göra de saker man älskar. Det är de viktigaste sakerna vi har i livet, inte att få se hur feta siffror det står på deklarationen!

    Om man sedan blir busschaffis eller vad fan som helst spelar ingen roll, huvudsaken är att DU bestämmer över ditt eget liv, inte att banken eller din arbetsgivare gör det! Men tyvärr är det så i de flesta fall…….

  • boman

    Medlem
    18 april, 2007 vid 19:55

    hmmm det måste ju vara mitt jobb:) Vvs-installationer i Sthlm norra skärgård med Blidö som utgångspunkt.

    Getwet! skön inställning.

    ps.
    Bifogar en bild från kontoret 😉

  • faster

    Medlem
    18 april, 2007 vid 20:29

    Get Wet-s val är ok, men är man ensamstående kan man inte jobba halvtid och driva Hem AB. Det förutsätter att man har en partner som kan dela bördan. Tror inte att Get Wet hade fixat det om han bott själv.

  • jester

    Medlem
    18 april, 2007 vid 20:30

    kapital

    Vilket jävla kapital?? Enda hobby jag haft som jag inte gått back på är mina flipperspel. Dock sålde jag dom för att köpa mer surfutrustning…

    Faen va surt att man är såpass livegen som man ändå är…

  • hankloose

    Medlem
    18 april, 2007 vid 20:44

    Get Wet!

    Du satte huvudet på spiken!

    Man blir nästan tårögd! Har varit frilans i två år och haft det helt underbart!
    Nu har jag hoppat på ett 4 månaders vik heltid samtidigt som jag ska driva mitt företag! Vem fan behöver pengar när man ändå inte har nån tid att
    gör nåt vettigt med dom! Det kan ju inte vara meningen att vi föddes här på denna planet mitt i det oändliga universum för att arbeta 75% av våra liv när man kan surfa istället!!

    Live your dream don´t dream your life!!!
    Dammigt uttryck men sant!
    Att man sen väljer att köra Naish när det finns RS Racing e en annan femma eller hur daniel….(-:

  • surfan

    Medlem
    18 april, 2007 vid 20:58

    Att man sen väljer att köra Naish när det finns RS Racing e en annan femma eller hur daniel….(-:
    Jupp!!!!!!!!

  • canoya

    Medlem
    19 april, 2007 vid 11:04

    Ska man hoppa av ekorrhjulet gäller det ju också att sänka sina utgifter på motsvarande sätt så att man får ihop till det som man trots måste lägga pengar på. (Om man inte lyckats få ihop så mycket så man kan slippa lån på hus etc.)

  • filipl

    Medlem
    19 april, 2007 vid 14:42

    Sköna rader att höra GetWet!

    Jag tänker precis som du och jag har själv på ett liknande sätt proriterat om från ett mycket prestationsinriktat liv inom “jurist-branschen”. Delar av denna bransch liknar säkert finansbranschen rätt mycket.

    Jag har dock inte som du ännu tagit steget fullt ut, utan har hittills gått “halvvägs”. Är fortfarande kvar i branschen, men under helt andra förutsättningar än tidigare. Kanske tar jag liksom du en dag steget fullt ut!

  • klang

    Medlem
    19 april, 2007 vid 17:04

    Säger bara ekorrhjulet AB + flextid… har samlat på mig 100 extra timmar som jag långsamt ska njuta av nu under surfdagarna… drog från jobb vid 12 igår… och plocka PB… jam jam…

    /Klang

  • gustav1980

    Medlem
    19 april, 2007 vid 21:47

    Har själv förhandlat bort övertidsersättningen och har så kallade förtroende arbetstid istället.
    Min chef förväntar sig att jag jobbar 60 timmar vissa veckor utan att ge mig en krona i övertidsersättning.
    Är det fint väder och jag vill surfa gäller de omvända, då blir jobbet prio2 och jag kan dra med kort varsel.
    Ett ömsesidigt givande och tagande som passar mig bra.

    Sett över ett år arbetar jag nog fler timmar än gemene svensk men det känns OK tack vara flexibiliteten.

  • jarp

    Medlem
    19 april, 2007 vid 22:37

    Hmm itressant tanke..sitter med ett expanderande företag skall anställa personal….
    har för första gången råd att skaffa justa pinaler…men ingen tid att använda dessa…:confused:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.