Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    20 april, 2007 vid 08:49

    @getwet 377366 wrote:

    Jag gjorde slag i saken och hoppade av ekorrhjulet AB, prioriterade i mitt liv och valde frihet och göra det som jag tycker om, att umgås med min respektive och att surfa. Egentligen har alla möjlighet till det om man bara väljer och prioriterar!
    Därför börjar min dag med fruktfrukost, sedan släppa ut hästarna för att därefter kolla på internet om det ska blåsa, kommer det inte att göra det så ringer jag bussgaraget……..behöver ni hjälp idag?
    Blåser det så ringer jag inte…..

    Att hoppa av från finansbranschen med saftiga bonusar osv för att välja arbetet busschaffis kanske inte först var så enkelt, många tyckte att man var helt djävla crazy, jag tyckte dom var crazy som fortsatte att jobba som slavar från måndag till fredag….. Men….varken jag eller min respektive ångrar någonting av vårt val.

    Relativt snart insåg vi bägge vad som var viktigt i livet, kapitalet eller vår tid tillsammans eller tiden att få göra det man tycker om. Hur mycket är en relation värd, hur mycket är en kanondag surfing värd, hur mycket är en ridtur på en snötäckt åker i gnistrande solsken värd? För mig är det värt tusen ggr mer än att tjäna storkovan på ett kostymklätt hysteriskt prestationsinriktat kontor med börsen som största gud.

    Som surfare anser jag att livet är viktigare än arbetet, och tiden med att få uppleva saker med nära och kära samt att få göra de saker man älskar. Det är de viktigaste sakerna vi har i livet, inte att få se hur feta siffror det står på deklarationen!

    Om man sedan blir busschaffis eller vad fan som helst spelar ingen roll, huvudsaken är att DU bestämmer över ditt eget liv, inte att banken eller din arbetsgivare gör det! Men tyvärr är det så i de flesta fall…….

    Respect!

    Hade en liknande plan men blev blåst på det företag jag byggde upp av egna
    styrelsen och en snubbe från “stureplan” -så nu är man nästan på ruta 1
    igen efter 8år.

    Men med barn och de första gråa hårstråna börjar man faktiskt tänka om
    och fundera på om det inte går att göra även om man inte har miljoner
    och äger sitt boende.
    Innan Viking (min son) kom hade jag lika många surfdagar som det blåste i
    veckan, nu är det nära noll och då börjar man ju fundera på vad som gått
    snett.
    Tror på allvar att det är dags att öppna surfdagis i Fiskebäck för GWC eller
    någon som inte kan utöva sin hobby när det blåser -vore klockrent!

    Men som du skriver GetWet -man börjar fundera på vad som verkligen betyder
    något och vad det är man vill få ut av livet och jag har börjat fundera på vart
    man skall flytta för att bo billigare och närmre vattnet (svår kombination).
    Vad man också kanske borde våga att fundera över kan ju vara det stora
    steget: att dra utomlands och jobba/bo i ett klimat som man trivs bättre i,
    (har hatat vintern så länge jag kan minnas).

    Jag har länge gömt mig bakom attityden “sånt kan man inte göra när man
    har små barn”. Men det kanske är precis då man skall göra det -innan de
    börjar skolan?
    Någon som har erfarenhet?

    I mitt drömliv går saker långsamt, havet är nära det är få prylar att hålla
    koll på (förutom surfprylarna) och familjen har tid att umgås tillsammans.
    Och då kanske ett kneg på ett surfcenter kan funka?
    Kanske ett eget surfcenter på ny destination? -Nä det blir för mycket jobb..

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2007 vid 11:27

    Tanken på att starta nåt eget far ju genomhuvudet bara för att man då är sin egen chef och kan komma och gå som man vill. Ända tills man kommer på att man måste ju jaga kunder för att få in jobb, och man måste bli klar med det man lovat dessa kunder i tid och man kan inte tacka nej till jobb för man vet ju inte hur man har det med uppdrag nästa månad och… Det är nog stor risk att det blir ännu mindre surf och definitivt mer arbete om man ska kunna leva på det tillsammans med hustruns feta lärarlön.

    Jag tror att enda vägen är att sänka sina kostnader genom billigare boende, äldre bil, färre prylar (inte surfprylar då) …

  • canoya

    Medlem
    20 april, 2007 vid 11:33

    Borde inte denna tråd läggas på huvudforumet för att få mesta möjliga uppmärksamhet?
    /Håkan

  • carrera

    Medlem
    20 april, 2007 vid 12:03

    @getwet 377366 wrote:

    Som surfare anser jag att livet är viktigare än arbetet, och tiden med att få uppleva saker med nära och kära samt att få göra de saker man älskar. Det är de viktigaste sakerna vi har i livet, inte att få se hur feta siffror det står på deklarationen!

    Getwet du är min nya idol.. attans får lite point break vibbar här!
    Nä ärligt tycker det är starkt ock riktigt gjort! Jag har själv taggat ner från ett stressigt sälj jobb, nu har jag lagt om o vilar på mitt tekniska kunnande som bas istället och dessutom får resa lite i jobbet (att ha grejerna med sig är en självklarhet)…

  • jarp

    Medlem
    20 april, 2007 vid 15:07

    @canoya 377918 wrote:

    Tanken på att starta nåt eget far ju genomhuvudet bara för att man då är sin egen chef och kan komma och gå som man vill. Ända tills man kommer på att man måste ju jaga kunder för att få in jobb, och man måste bli klar med det man lovat dessa kunder i tid och man kan inte tacka nej till jobb för man vet ju inte hur man har det med uppdrag nästa månad och… Det är nog stor risk att det blir ännu mindre surf och definitivt mer arbete om man ska kunna leva på det tillsammans med hustruns feta lärarlön.

    Jag tror att enda vägen är att sänka sina kostnader genom billigare boende, äldre bil, färre prylar (inte surfprylar då) …

    mindre surf blir det!! tro mig..

  • solman

    Medlem
    20 april, 2007 vid 19:40

    Konsult fungerar ganska bra, bara du drar ihop dina 40 timmar i veckan så kan man oftast fördela dem lite som man vill, ganska fritt:)

  • getwet

    Medlem
    21 april, 2007 vid 05:49

    Raderna här nedanför är skrivna direkt från hjärtat och med mycket tanke på en av mina vänner som jag har tänkt oerhört mycket på de senaste veckorna, LBJ! Per A finns även med i tanken förstås…….

    Många av oss (mig inkluderat i mitt tidigare liv) förnekar ofta vårt eget liv och omgivning, vad jag menar med att förneka är att vi inte tar oss tid att umgås med barn och bekanta och göra det vi vill. Istället jagar vi arslet av oss för att få ihop till räntorna på dyra villan och skrapa ihop stålar till en plattskärm modell plasma för att hänga på väggen, och varför inte passa på att byta till en ny bil samtidigt också när man ändå håller på?
    Man ställer naturligtvis vissa krav på sitt liv, det gör vi alla men måste det verkligen vara så överdrivet, likt Magnus Ugglas underbara låt för Kung och fosterland.
    I mitt tidigare liv inom finansbranschen hörde jag dagligen folk (kunder)som drömde om att få ihop tillräckligt med stålar för att sluta arbeta. En kvinna satt med 24miljoner på kontot och var fortfarande inte nöjd……hon var 64 år och skulle få 80 000kr i månaden i pension resten av sitt liv. Det räckte inte, hon skulle arbeta vidare som läkare och spara mera pengar….det fanns inte ens ens arvingar!
    Naturligtvis är hennes exempel väldigt speciellt, men det visar ändå att de flesta av oss aldrig blir nöjda, vi ska bara ha mer o mer på bekostnad av att vi umgås mindre och mindre, pengarna måste in till ekorrhjulet AB.
    Hur många föräldrar tror ni med utflugna barn ångrar i efterhand att man tillbringade mer tid på arbetet än med sina små under den korta tid de växte upp? Och för dom surt förvärvade stålarna köper vi lite prylar till ungarna för att döva vårt dåliga samvete istället för att umgås, uppleva saker tillsammans och få tiden! Vilket tror ni kommer att bli den största upplevelsen för ett barn, en dag på Heron city eller en natt i ett vindskydd i skogen tillsammans med pappa, grilla korv och sova bredvid varandra i en sovsäck? Det ena alternativet kostar mycket pengar, det andra är gratis…..ni fattar va?

    Hur många resonerar och menar på att när jag blir pensionär ska jag göra allt jag drömt om, då kommer jag och min respektive få tid att göra allt vi alltid tänkt göra men aldrig hunnit med……..för vi har ju sparat så mycket pengar till den dagen! Ni fattar va?

    Jag skulle kunna göra det här inlägget hur långt som helst med risk för att tråka ut er. Men andemeningen med mina ord är att de flesta av oss glömt bort vissa vitala delar av vårt liv, kanske de delar som verkligen är de viktigaste och de absolut mest naturliga för oss.

    Så, varför inte arbeta mindre, konsumera mindre, umgås mera och surfa mera!

    Carpe Diem

    Nu luktar det nybakat bröd i köket, tror jag ska väcka min fantastiskt vackra fru och sedan ska vi umgås….det är gratis nämligen!
    Och blåser gör det också, kanske vindsurfa lite….solen skiner, en ny härlig dag att uppleva med andra ord och den kommer definitivt inte tillbringas vare sig på IKEA eller i ett shoppingcentra!

  • gegga

    Medlem
    21 april, 2007 vid 11:50

    Har haft samma jobb i 10-20 år som cad designeer på ett medelstort svenskt företag.
    Har systematiskt tackat nej till alla befodringserbjudande som
    marknadschef utvecklingschef mm. under åren samt undviker att byta
    arbetsgivare för att måste lära sej en massa nya onödiga saker.

    Jag vill inte ha något personalansvar med vad det innebär utan värderar
    hellre frihet.

    Ingen kan lika mycket och är lika snabbt som jag på jobbet eftersom jag gjort samma sak i alla år ,
    vilket innebär att jag kan komma och gå som jag vill. Med flexsurf luncher
    komttidsuttag mm.

    Dessutom vet ingen att jag vindsufar där heller alla tror jag slutat för 5 år
    sedan vilket innebär ännu mera frihet om man sedan antyder att man har lite
    problem med sina barn ger det mer förståelse på jobbet än
    om man säger att man skall vara ledig för att vindsurfa.

    Lärare är annars det optimala arbetet om du vill arbeta och segla mycket.
    se bara till att du tackar nej om du blir erbjuden en rektors tjänst dom
    har bara 5 veckors semester.

  • dr-masse

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:39

    Jag tycker att GetWets ord är väldigt tänkvärda.

    Samtidigt så menar jag att det sättet att tänka faktiskt kan funka rätt bra även om man sitter i “Ekorrhjulet AB”. Jag har ett jobb som många nog skulle tro är rätt omöjligt att förena med surf och lite annat. Men genom att applicera “getwet-tänkande” på min vardag så hittar jag minsann luckor lite här och där för familj, surf, vänner och det som är viktigast i mitt liv.

    Jag gillar mitt jobb, även om det just nu är rättså intensivt. Men jag tar det, ser att det jag investerar i just nu gör att jag kan ta det lite easy senare. Så är det ju – livet går i vågor på olika fronter fast det gäller ju att hinna surfa på några vågor under tiden!

    Men det där med att inte låta sig dras iväg i hus å pryl å bilhetsen är ju så sant. Då blir man snabbt ägd av sina grejor istället för tvärtom…

    Intressant diskussion!

  • alexanderlindelof

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:07

    Det spelar nog ingen större roll vilken typ av jobb du har, utan snarare att du:

    1. jobbar deltid
    2. bor nära jobbet eller att du får räkna restiden som arbetstid (laptop på tåget typ)
    3. bor nära surfplatsen

    Jag håller helt och hållet med GetWet. Väldigt roligt att se att det finns fler likasinnade!

    Själv har jag jobbat deltid större delen av mitt yrkesverksamma liv (som systemutvecklare / konsult). De jag träffar i jobbet blir alltid förvånade över detta och undrar varför, men när man börjar prata om det och de tänker på saken så håller de alltid med om hur skönt det skulle vara om man var ledig en extra dag i veckan. Typ tredagarshelger varje vecka.

    Som flera har sagt redan: vad är det för mening med att ha en massa pengar och prylar om man inte har tid eller ork att använda dem?

    Tre släktingar till mig har dött i cancer innan de ens blivit 60. En av dem hade precis köpt en tomt och börjat bygga ett hus i Thailand och skulle flytta dit. Sedan får han reda på att han har 2 månader kvar att leva.

    Man bör verkligen prioritera sin tid framför sina prylar. Måste man verkligen köpa en sprillans ny bil var tredje år? Måste en soffgrupp kosta 60,000? Måste man verkligen bygga om köket för 300,000? Jag tror inte det. Det viktigaste måste ju vara att hålla nera kostnaderna så mycket som möjligt så att man kan jobba så lite som möjligt och ha så mycket fritid som möjligt.

    Oerhört tragiskt att höra om den där gamla tanten med sina miljoner. Vilket slöseri med tid och därmed liv.

    /Alex

  • mag

    Medlem
    24 april, 2007 vid 10:54

    Word!
    like music to my ears…

    /Magnus

  • speedkenta

    Medlem
    27 april, 2007 vid 21:29

    Håller med fullständigt.
    Jag har gett upp en högavlönad karriär för att kunna leva.
    Livet är vänner, livskvalitet.
    Get Wet och jag hade en polare Danne.
    Blev chef över Vasa bröd Scandinavien.
    Dog i hjärtinfrakt utanför Söderköping på väg att säga upp lite folk.
    Han var stolt över sitt nya jobb som han innehade i ett halvår.
    Lyxvilla, fru barn, båt, brädor
    vad har man för nytta av allt om priset är så högt???
    Jag säger bara. Det är bättre att vara fattig och lycklig och leva
    Kan man bara köpa ett par riggar och ett par brädor om året så är livet fullständigt
    Lycka är polare och planing inte en lyxvilla
    Kenneth

  • svenne

    Medlem
    28 april, 2007 vid 07:26

    Man behöver inte specialanpassa hela livet för att få plats med det som är roligt. Jag gjorde en minivariant i somras och slutade på ett konsultbolag, började jobba statligt med bra lön, bra semester och framförallt – en förbannat bra chef.
    Jag kan gå när det blåser, bara jag gör mina timmar. Dessutom har jag mer frihet att göra saker som är roliga i egen regi (inget annat, bara sånt som jag tycker är kul) utan att det konkurrerar med anställningen.

    Så från och med i år får alla som får sina brädor lagade hos mig kvitto. 🙂
    Men bara så länge jag tycker det är kul… 😉

    –S

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 14:18

    Tror att det håller på att reda utsig nu.
    Ser ut som om vi flyttar ut kontoret till Fiskebäck!
    Fråga inte hur det gick till -eller varför.
    För den som är intresserad ser det ut som om vi får ett-två
    rum ledigt, som vi kan tänka oss hyra ut med närhet till:
    -GWC´s riggdäck/klubbstuga (avstånd 500 meter)
    -Havsutsikt från fikabordet på bakgård (avstånd kajkant -kontor 50 meter)
    I lokalen finns
    -Fikarum med pentry
    -Stort konferensrum
    -Gott om p-platser
    Kopieringsmaskin, nätverk larm mm.
    Pris: 3000 + 200 per p-plats

    Seriöst Intresserad och redo att skriv på ett NDA + kontrakt året ut?
    Kontakta mark.jkragh@arsizio.se

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilket är bästa jobbet för att kunna surfa mycket?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.