Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vilket filmredigeringsprogram är de som gäller?

  • Vilket filmredigeringsprogram är de som gäller?

    Publicerad av junksurf på 17 februari, 2007 vid 09:04

    Hej,

    Tänkte prova o redigera lite filmer. Undrar om man kan få lite stall tips på hur man kommer igång?

    Har inte så höga krav vill kunna klippa, lägg på ljud text, köra lite slowmotion.
    Min kamera levererar filmer i quicktime format.

    Mvh Josef

    local-dude svarade 17 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

    Gäst
    18 februari, 2007 vid 15:34

    @Junksurf 365517 wrote:

    Hej,

    Tänkte prova o redigera lite filmer. Undrar om man kan få lite stall tips på hur man kommer igång?

    Har inte så höga krav vill kunna klippa, lägg på ljud text, köra lite slowmotion.
    Min kamera levererar filmer i quicktime format.

    Mvh Josef

    http://www.voodoofilm.org/ Kika in här och se om du hittar något kul!

    Adobe Premiere eller Pinnacle studio är väl de vanligaste programmen om man vill klippa film.

  • jockster

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 11:51

    Naturligtvis Premiere och inget annat 🙂

  • maria_maruska

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 19:00

    är du laglig eller inte 😛 om inte så finns dt ju massor m bra program!! 😀

  • jockster

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 15:47

    @maria_maruska 366092 wrote:

    är du laglig eller inte 😛 om inte så finns dt ju massor m bra program!! 😀

    Finns det väl oavsett? 😉

  • ola_p

    Medlem
    25 februari, 2007 vid 20:03

    Kör du mac så är final cut ett utmärkt val.

    På windows så är det antingen avid eller premiere som gäller. Avid har en gratisversion om jag inte missminner mig. Premiere är det enklare programmet. Själv hade jag gett avid en chans, men föreslår nog ändå premiere eftersom det är lite lättare. Alternativt nått av de ännu enklare programmen, beror på ambitionsnivå och krav.

  • wisco

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 07:17

    Sony Vegas. Tycker renderingen är enklare än premiere både när det gäller val av olika format och att det renderar fortare.
    Tycker hela storyboardet blir mer överskådligt också, men det är kanske för att jag vant mig mer vid Vegas.
    I övrigt finns det svagheter i vegas som är bättre i premiere och tvärt om.

    En liten nackdel är att winmorph inte är kompatibelt med Vegas 6 (versionen jag kör) så ska man morpha får man först rendera en morphsnutt i ett annat program och sen importera till Vegas, som jag gjort här:
    http://www.youtube.com/watch?v=cmZcG3Z1xjA

    I premiere är det komopatibelt (tror jag) och blir då lättare, exempel på sån film finns här:
    http://actube.com/v.php?viewkey=da31943c1281e7c51411

  • wisco

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 07:18

    komopatibmelt?

  • local-dude

    Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:56

    Har testat avid, premiere, sony vegas, pinnacle, moviemaker. Som förgående inlägg sagt så beror det verkligen på vilken nivå man vill lägga sig. Men man kommer ganska långt med de enklare programmen också. Jag redigerade en film till en tävling SVT hade, i moviemaker, filmen gick till final. Så bara för att programmet är avancerat behöver inte det betyda att filmen blir bra. Själv föredrar jag Premier och Vegas. Vegas lite enklare att lära sig medan Premier har fler möjlighter och tillägg. Avid används av många PRO. Kom ihåg att med en bra råfilm kommer man ganska långt oavsett om du redigerar i Avid eller Vegas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vilket filmredigeringsprogram är de som gäller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.