Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket försäkringbolag?

  • swe-496

    Medlem
    15 november, 2008 vid 23:53

    Använd sökfunktionen………….
    Men jag använder Trygg/hansa……heter de så fortfarande?

  • oscar

    Medlem
    16 november, 2008 vid 08:21

    Länsförsäkringar kan ha olika villkor i respektive län då de består av 24 olika bolag. I Östergötland gäller den i hela världen vid resa i 45 dagar.

  • marden

    Medlem
    16 november, 2008 vid 10:07

    jag trodde jag var försäkrad i trygg hansa
    men hadde inte läst det finstilta i båtförsäkringen

    “Skador på bräda med tillhörande utrustning såsom segel och rigg ersätts
    endast i samband med strandning, sammanstötning och grundstötning.

    Orsaken till detta är den typ av nyttjande och påfrestningar som
    utrustningen utsätts för då de används i varierande väderlek.”

    så när jag bröt masten i sommras o skulle prova me trygghansa
    fick jag svaret att den gällde inte eftersom jag inte gått på grund

    om jag däremot blivit spolad på stenstranden hadde det nog räknas som stradning:)

  • gustav1980

    Medlem
    16 november, 2008 vid 10:54

    Hmm, har inte ens tänkt tanken att försäkra grejorna.
    Men som jag förstår skulle alltså ett försäkringsbolag ersatt min mast och bom som gick av i ett kastfall orskad av grundstötning?

    Vilka självrisker och premier pratar vi om?

  • swe-496

    Medlem
    16 november, 2008 vid 12:34

    Jag har en BÅTFÖRSÄKRING hos TryggHansa. Den kostar några hundralappar per år, inte dyr alls. Självriskerna är de vanliga har jag för mig 1500:-

  • k-man-2

    Medlem
    16 november, 2008 vid 13:23
    SWE 496;516252 wrote:
    Jag har en BÅTFÖRSÄKRING hos TryggHansa. Den kostar några hundralappar per år, inte dyr alls. Självriskerna är de vanliga har jag för mig 1500:-

    har för mig att en brädseglingsbräda ej täcks in av trygghansas båtförsäkring längre…
    jag utökade min hemförsäkring med ett lösörestillägg istället. kostar inte mycket och alla dina prylar du har utanför ditt hem upptill ett värde av 30 000 kr är försäkrade.
    händer det nåt med brädan får du en ny för 1500 spänn…

    tryghansa har visst ändrat villkoren för sin båtförsäkring ser jag nu:

    Windsurfingbräda
    Med ändring av villkorens bestämmelser omfattar försäkringen windsurfingbräda enligt följande:
    • försäkringen gäller för en bräda med högst tre segel, två master och två bommar
    • försäkringen omfattar inte lösöre för privat bruk
    • vid sjöskada omfattar försäkringen endast grundstötning, sammanstötning och strandning
    • försäkringen gäller i hela världen under 45 dagar räknat från avresetillfället från bostadsorten.

  • styret

    Medlem
    17 november, 2008 vid 12:16

    jag har ett tillägg till hemförsäkringen hos sockenbolagen eller Dina Försäkringar heter det nog nu. det är bra skit.

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 november, 2008 vid 14:43

    lf_ab.jpg

    Pratade kort med dem idag. Snabbsammanfattningen av villkoren meddelar att LF betraktar windsurfingbräda som liten småbåt. Kan tecknas som tillägg till hemförsäkring. Max ersättning 20.000 kr. De gav förvånande nog inte några långa listor av allvarliga undantag. Det mest relevanta lät som en friskrivning från om masten lossnar och sjunker.

    Kollade inte i detalj eftersom jag inte har hemförsäkringen i LF själv.

    Vill någon kolla upp mer är kontaktuppgifterna:

    Monica Grill
    Kundcenter
    Tel 08-562 849 57
    monica.grill/snabel-a/sth.lansforsakringar.se

  • surfsession

    Medlem
    17 november, 2008 vid 17:03

    Kollade 2 gånger extra med 2 olika handläggare(1st i Sthlm och 2 st i Örebro) och Länsförsäkringars småbåtsförsäkring/windsurfing gäller bara i Norden.

  • oscar

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:17

    @surfsession 516520 wrote:

    Kollade 2 gånger extra med 2 olika handläggare(1st i Sthlm och 2 st i Örebro) och Länsförsäkringars småbåtsförsäkring/windsurfing gäller bara i Norden.

    Detta är INTE sant i alla län. Beror helt på var du bor vilka villkor som gäller.

  • flikka

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:24
  • s66

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:28

    Länsförsäkringar ändrade sina regler 2001 tror jag de va…försäkringen täcker bara olyckor inom Norden. Jag käftade bäst jag orkade men inte fasen hjälpte det.
    Grejen va att vi skulle till Canaries men att de skulle gälla där sa dom bara blankt NEJ till!

    Mvh Andreas

  • surfslusken

    Medlem
    17 november, 2008 vid 22:17

    @S66 516574 wrote:

    Länsförsäkringar ändrade sina regler 2001 tror jag de va…försäkringen täcker bara olyckor inom Norden. Jag käftade bäst jag orkade men inte fasen hjälpte det.
    Grejen va att vi skulle till Canaries men att de skulle gälla där sa dom bara blankt NEJ till!

    Mvh Andreas

    Hmmm…om ja minns rätt så va de samma svar som du fick av dom flesta kexen på Canaries.

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    18 november, 2008 vid 07:26

    LF södermanland har en självrisk på 5tusen på surfgrejer. Helt sjukt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket försäkringbolag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.