Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 20:48

    Kila ner till runn, där brukar runnsurfarna köra titt som tätt http://www.runnsurf.se/

  • spray

    Medlem
    13 februari, 2013 vid 22:21

    @Bicless 706923 wrote:

    Kila ner till runn, där brukar runnsurfarna köra titt som tätt http://www.runnsurf.se/

    Det är ca 6-7mil till Runn från Vikarbyn, just saying 😉

  • bjorn-daniels

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 06:45

    @Spray 706928 wrote:

    Det är ca 6-7mil till Runn från Vikarbyn, just saying 😉

    Japp, blir tyvärr för långt att åka för det mesta. Och ska man ändå göra en längre tur fortsätter jag hellre till Gävle och får lite vågor.

  • christian

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 17:19

    @andersbq 706914 wrote:

    Gå inte på det där om att alla grejor är lika bra nuförtiden, det är bara reklamsnack. Det är rejäl skillnad mellan grejorna. Annars är det som att säga att alla carving-skidor är lika bra. Dom flesta som ger råd har inte provat särskilt mycket olika grejor.

    Reklamsnack??….för vem eller vad 🙂
    Det är väl snarare inverterad reklam i sin yttersta form!
    Är det mig du syftar på så skrev jag ” rätt säker på att det inte görs några dåliga segel idag av de etablerade tillverkarna,” . Det skall tolkas som att jag anser att lägstanivån är rätt rätt hög på dagens segel.
    Vem som sedan har rätt att tycka till om segel eller att tycka till om vem som är berättigad att tycka till känns lite oinspirerande

  • andersbq

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 19:11

    Nu ska vi se om jag kan formulera mig lite mindre klumpigt.
    Det finns inga dåliga segel nuförtiden. Nej, det gör det kanske inte. Däremot är det en otrolig skillnad mellan olika segels karaktär. Det som jag tycker är dåligt, kanske någon annan uppskattar. Förhoppningvis segeldesignern eller produktchefen på resp märke iallafall.
    Men min poäng är, kanske var lite oklar där, är att många har för få dagar på vattnet för att utvärdera/trimma sina egna grejor och ännu mindre ha bra möjligheter att testa andras. Det är också få som verkligen har provat fler segel-linjer från samma tillverkare med rätt trim. Jag har inte heller testat alla märkens alla linjer. Men det ÄR jättestor skillnad. Bland raceseglen så funkar och känns NP helt annorlunda mot t ex ett Loft. Ett KA känns helt olika mot ett North. Ett Naish påminner mycket om ett Loft i känslan men saknar axet, osv. Så visst har du rätt Christian, mycket är tycke och smak.
    Jag tycker att det bara finns ett seriöst test i världen nuförtiden, Plancemag. (sen kan man även diskutera deras test, då dom bara brukar ha en tung seglare mm) http://planchemagleblog.blogspot.se

    Dilemmat med att fråga på ett forum, spelar ingen roll inom vilket område, är att få eller ingen har koll på hela marknaden bland premiummärken. Det blir typ, mina xxx-skidor är jättebra, bättre än mina förra yyy-skidor.

    PS En brasklapp kring dåliga segel. Med lite insyn bland segelmakare, så är det högst varierande med tid som läggs på vissa segellinjer och storlekar. Många märken har bara någon enstaka segeldesigner och få eller knappt någon anställd testseglare. Mycket kärlek och omtanke läggs på våg, men kanske inte lika mycket på freeride och inte heller race. Duktiga tävlingsseglare, utan uppdrag att utveckla freeride, lägger inte testveckor på varje storlek på varje segel. (ofta har man 5-7 linjer med 5 storlekar i varje, som ska i produktion i maj/juni, detta samtidigt som PWA-cupen är i full blomstring).
    I många fall så tar man fram en storlek t ex ett 6,4 som sedan skalas upp och ned. Har man tur så är 7.0 också bra, men kanske 5,5 och 8,6 är mindre roliga. Ska man ge ett generellt tips så är det bättre att köpa segel som varit med i många år och fått mindre årsmodelljusteringar. Lite som man brukar säga om bilar. Och ett annat tips, om du seglar mindre än 30 dagar, byt inte grejor varje år, för då hinner du inte trimma in dem.

  • spray

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 12:00

    Anders, Vad är det för Trim du pratar om? Skulle vara kul att få tips av någon erfaren åkare någon gång.

  • andersbq

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 12:37

    Segeltrim = mastval, nedhal, uthal, uthalshöjd, bomhöjd, hängselelinor längd/placering, tackstrap, lattspänning, cambertryck. Men när det krisar även slipa lattor eller byta dem.
    Ska fungera med brädtrim = mastfotsplacering, fenor, stropplacering.
    För mig brukar det ta upp till 3-5 dagar innan optimala trimmet sitter, per segel.
    Så det kan ta några månader att trimma in hela segellinjen.
    Här brukar vissa säga, “jag bara drar ner och kör, det är så enkelt med XX-seglen.”
    Och det kan ligga viss sanning i det, vissa segel är väldigt klara från fabrik, andra är halvfabrikat.
    Men det beror mest på vilken ambition du har. Hur som haver är det väldigt svårt att segla med feltrimmade grejor. Tyvärr väldigt vanligt att många gör det. Tips, skaffa rätt mast, dra mycket nedhal och neutral uthal så har man en bra start, och prova dig fram till vad som känns bäst på ovan nämnda parametrar. Alla segel har t ex inte möjlighet att justera cambertryck eller kanske saknar tack-strap. Samma trim funkar inte för alla, beror på seglarens vikt, segelstil, seglingsförhållanden mm.

    Från “segel ur påse” till “optimalt” är det flera knops skillnad. Men framförallt fel mast, fel nedhal = nästan omöjligt att använda.

  • sailortrash

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 13:29

    om man är halvbra seglare och snittar kanske 20-40 tillfällen per säsong (som jag) kan det vara lite svårt att ens fatta vilket trimm som behövs. Men det märks överlag på racesegel och även på större freeridesegel. Speciellt uthal. för mkt uthal sabbar hela akterliket och gör seglet tungt för bakarmen. rätt uthal och man orkar segla i timmar, lite för mkt och man blir trött efter 3 slag..

    nedhal tycker jag märks mycket på camberrotationen. det är också då man eventuellt pajar en latta eftersom trycket blir för högt när nedhalet är för litet. extra nedhal tycker jag även ger märkbart större kontroll i hårda vindar, och det märks att seglets vindfångande yta minskar, fladdret ökar när man kröker masten 1 extra centimeter…

    sen har jag ett äldre segel från ca 04 där man kan justera akterliket under bommen. dagens segel brukar ha ganska liten yta under bommen har jag märkt, samt att de blir kortare. men på detta segel kan man välja om man vill skota i den ytan (som är rätt stor), och därmed få en jättebuk att pumpa med i lättvind, eller ha “loose leech” och låte det släppa byar eller ha bättre kontroll i hrd vind.

    men mer trimm än sådär har jag inte provat på, men jag räknar dock med att behöva ett par säsonger till innan jag är helt kompis. på mindre segel än 7.5 har jag aldrig känt behovet faktiskt..

  • john1

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 16:03

    Va gäller Ezzy segel (till ex. Cheetah och Lion) så är det motsatsen. Är du på gränsen till överriggat och drar ytterligare i nerhalet så flyttas buken bakåt och ger ett svårseglat segel, derimot kan du trimma betydligt mera med uthalet. Ezzy segeln är inte RAF-segel, har redan lattorna fria från masten, alltså mkt. “shape i profilen ” innan ner och uthal. Lattorna ligger inte bak masten som vid dom flesta segelmärker. Detta är från ett personligt meddelande från David Ezzy för 3 veckor sedan.
    JJ

  • getwet

    Medlem
    15 februari, 2013 vid 22:25

    Anders är på rätt spår här, det är skillnad på segel men kanske mer åt hur dom fungerar än hur själva kvalitén är. Det finns visserligen skillnader även på kvalitén men den är ganska liten idag, alla fabrikat har sina brister respektive fördelar.

    Att införskaffa sig ett fullblodscamber kräver inte bara lite mer av seglaren, den kräver också att man vet exakt hur den ska riggas/trimmas. Desto mer avancerat desto känsligare för feltrimm, samt känslig för mastval, vilket också är en del av trimningen. Duktiga seglae idag ser oftast redan på land om något är fel, om inte så avslöjas det direkt på vattnet.
    Ett freerace är betydligt mer förlåtande i det avseendet och ger de flesta seglare ett bättre slutresultat och fler roliga dagar på vattnet istället för att svära ve och förbannelse att inget fungera och att farten uteblir. Skillnaden i fart är också ganska marginell idag, såvida man inte tillhör den absoluta eliten som kan krama ur allt ur riggen och plankan. Tror att dom flesta av oss som seglar/seglat fullblod kan intyga antal dagar som gått åt Fanders pga feltrimm, det är de dagar som man önskar något annat……..
    Min rek, precis som Anders skriver blir att välj ett freerace men med camber, 2 eller 3 stycken räcker lång och är inte alls så jobbiga att hantera. Det är stor skillnad idag kontra för x antal år sedan.
    En ytterligare anledning till min rek är ditt val av storlek, i dom storlekarna blåser det ordentligt och sjön går grov, kontroll är då eldoradot vilket du får mer av med ett freerace……Att sedan vilja krama ur det absolut sista ur prylarna, ja då är det dags att gå upp en nivå till när man är varm i våtdräkten för det.
    Avslutningsvis, återigen som Anders skriver, byt inte ditt segel för ofta, lär dig hitta trimmet och dess egenskaper. Det tar tid……

  • sailortrash

    Medlem
    16 februari, 2013 vid 08:13

    freerace för x-antal år sedan fungerar i regel hur bra som helst också. jag körde flera säsonger på ett utjänt men helt NP spirit 8.5 med twincam som var riktigt små. seglet är från 2001 tror jag, och är fortfarande ngt jag skulle kunna tänka mig att köpa om jag såg ett på surfzone…

    det var inte förrän jag köpte en formula som jag kände att jag behövde ett annat segel, och det fungerade förvånansvärt bra med 70 fena..första säsongen..

    men tråden började väl med V8:an och det var väl efterföljaren tror jag..

  • spray

    Medlem
    18 februari, 2013 vid 18:23

    @getwet 707001 wrote:

    Min rek, precis som Anders skriver blir att välj ett freerace men med camber, 2 eller 3 stycken räcker lång och är inte alls så jobbiga att hantera.

    Fick pris idag på ett Severne Overdrive -13, 7kvm för 5300kr… Kan det vara något?

  • bicless

    Medlem
    18 februari, 2013 vid 22:00

    Nu under lågsäsong kan du ju passa på fynda 2012 eller 2011 för billigare peng. Vill du ha en bra offert så PM:a.

  • getwet

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 17:15

    @Spray 707080 wrote:

    Fick pris idag på ett Severne Overdrive -13, 7kvm för 5300kr… Kan det vara något?

    Det låter väl helt ok, Severne gör bra grejer tycker jag. Kollade på overdrive och vikten är låg och trevlig. Se till att du fixar en bra mast till seglet så inte konceptet spricker på det.

  • andersbq

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 18:10

    Vikten mindre viktigt än vissa tror, ett Naish (supelätta) jmf med t ex NP (tunga på vågen) så är ändå NP lättast IRL

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.