Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket hängsele ska jag köpa?

• Vilket hängsele ska jag köpa?

Publicerad av wiseguy på 9 februari, 2003 vid 13:29

Är på gång att köpa nytt sele, men jag är inte riktigt säker på vilken typ jag jag ska köpa. Har hitils alltid använt sittsele och tyckt att det har funkat bra vid plattvattensegling. Men nu har jag börjat lära mig lite enklare vågsegling och då börjat fundera på om ett midjesele kanske inte vore en bättre investering.
    Fördelningen av mina seglingstimmar kan se ut nått så här : 20 % större vågor, 80 % plattvatten – mindre vågor “chop”

mitt gamla sittsele går att använda men är väldigt mkt ivägen (på grund av dålig konstruktion) vid vatten- och beachstarter.

Så i vilka förhållanden funkar ett midjesele bra? och ska jag köpa ett sånt som komplement till mitt sittele? Eller ska jag satsa på ett bra sittsele?.. (jag kommer nog bara ha råd med ett sele)

wiseguy svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    10 februari, 2003 vid 13:37

north har en ny cool!

• jonasp

Medlem
    10 februari, 2003 vid 13:44

Kolla med SP om dom har kvar fjolårsselar. Dom har ju Np och priserna är nedsatta så de är inte så dyra. Annars finns ju alltid Gun.

Jag funderar själv på att köpa en midjesele men jag undrar om jag verkligen behöver det. Har aldrig upplevt att den är i vägen vid t.ex. vatten start.

• voodoo

Medlem
    10 februari, 2003 vid 13:45

JAG föredrar midjesele trots att jag seglar oftast på plattvatten pga att man får en mer upprätt seglingsställning med den och att i och urkrokningen går MKT lättare!
    Väntar på North’s nya supercross som är såååå läcker!

• anonym-anvandare

Medlem
    10 februari, 2003 vid 14:07

Se till att prova olika modeller innan du köper. Se till att den selen du väljer sitter kvar i position. Vissa selar tenderar till att vilja glida uppåt – bröstsele. Jag har haft Da Kine selar och de har varit suveräna p g a att de sitter kvar.

• maca

Medlem
    10 februari, 2003 vid 14:31

Jaha, det där med val av ny sele stod jag själv inför förra säsongen. Hade exakt samma problem som du: -ska man välja midje- eller sittsele?

Jag vägde länge för- och nackdelarna mot varandra, men bestämde mig till slut för en midjesele à la NP Wave Automatic.

Lotten föll på midjeselen av de enkla anledningen att jag ville utvecklas och komma ifrån det typiska plana snabbt och bekvämt fram och tillbaka.

Jag måste säga att jag inte ångrar mitt val det minsta idag. Midjeselen må inte vara fullt lika bekväm att cruisa runt i, men ger å andra sidan en mer upprätt seglings “stance” som liksom inger förtroende och rörlighet för att testa ny manövrar.

Speciellt när vattnet börjar bli choppigt och vinden byig, känns det som om midjeselen ger en lite mer tid att parera för eventuella misstag som kan leda till katapulter etc.

Jag skulle nog valt en midjesele om jag var du, skulle även behållt den gamla sittselen (gjorde jag själv) då denna förmodlingen har ett större värde för dig själv om du ångrar dig. Du får ändå inte ut några större pengar av att sälja den.

Hoppas jag varit till någon hjälp.

/André

• wiseguy

Medlem
    10 februari, 2003 vid 16:51

tackar för svaren!.. som det ser ut nu så blir det nog en midjesele från Gun eller Reflex (billigast). Är det nån som provat nån av dessa? vore kul att veta isf smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket hängsele ska jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.