Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket lättvindskit?

  • Vilket lättvindskit?

    Publicerad av planing på 9 maj, 2010 vid 20:14

    Jag väger 76 kg, har vindsurfat 3 säsonger, vattenstartar utan problem, står upp varannan gipp, och lyckas ibland med nån planingsgipp. Efter denna säsongen ska planingsgipparna sitta om det går som jag vill!

    Min bräda är en RRD FSW 80l. Rigg är Gaastra Manic 3.7, 4.2, 4.7 & 5.3 med RDM 370 samt 400 och en Aeron bom 140-190.
    Väldigt nöjd med det kitet!

    Funderar på att komplettera med ett lite större segel. Vad ska jag välja för nåt?

    Lite segelönskemål:

    • Funderar på nåt runt 6.0. Vill nog inte ha så mycket större eftersom det bara blir tungt och bängligt. Eller ska jag kanske upp i nåt runt 6.4?
    • Gärna ett gaastrasegel eftersom jag ju har master & segel av det märket. Antar iofs att jag måste gå upp på en 430-mast så jag kan tänka mig att skippa Gaastra om det finns nåt avsevärt bättre alternativ.
    • Det skulle vara gott med RDM för att slippa ha med mig två olika förlängare. Beter sig ett ~6.0 avsevärt bättre med SDM? Nånstans går väl gränsen…
    • Det blir väl till att köpa en längre bom oxå, antar jag…

    Har inte kört min RRD 80l FSW med större segel än 5.3, men jag antar att man får gå upp lite i brädstorlek oxå. Kan en 95-liters FSW vara ett bra lättvindsalternativ tro? Det räcker inte med större fena antar jag?

    zurfman svarade 13 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bicless

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 20:38

    – Segel mellan 6,0 och 6,4 tror jag funka fint, borde inte va så petigt på kvadratdecimetern på detta tycker jag.
    – Även vandal sails riggas perfekt på Gaastras master. Samma koncern.
    – Jag tycker de flesta 6,0 riggas suverent på rdm, gränsen går ofta högre upp, lite beroende på modell. Mitt Sailloft Slam 6,9 riggas helst på rdm, sdm klart sämre.
    – Längre bom kan behövas, men exempelvis vandal reverb 6,0 riggas på 188 bom så kan ju funka men helst vill man ju ha lite mer marginal en så.

  • imported_macts

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 05:59

    Hej

    Finns en rätt så livlig tråd på tidningen Boards forum just nu kring detta, är väl framförallt brädor freestyle vs wave/freestyle som diskuteras:

    http://boards.mpora.com/forums/cheating-today-and-t54449.html

  • pgvirtual

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 14:08

    Jag är litet tyngre än dig, men har kompisat i 70 kilosklassen. De tycks trivas bra på en 105 liters FSW som största bräda. En sådan funkar riktigt bra med segel mellan 5.3 och 7.0 (om du väljer rätt segel så går det bra med RDM rätt igenom). En 430 mast, och ett segel mellan 6.2 och 6.7 beroende på vad du vill göra i lätt wind.

    En kombo på 80 + 105 låter bra tycker jag…

  • sode

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 17:30

    Hur skulle en F2 SX 105 68cm(2007-2009) fungera som “lättvindsbräda”? Eller borde en 75kg seglare gå ner mot 95 liter/63cm? Tanken var att skaffa ett segel runt 7.5-8, freeraceaktigt (NP V8 kanske?), men även funka ner mot 6.5, och kanske enstaka gånger runt 5.7.

    Rekommenderat fenval för en sådan pjäs?

    Neråt skall den matcha/överlappa en 97 liters/62cm SB Kombat som toppas med ett 6.4 crossover.

  • kinabalu

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 19:22

    Planing,

    Tycker definitivt att du ska satsa på en större bräda oxå. En 80l FSW är en rätt liten bräda trots allt (imponerande att köra en sån som enda bräda efter 3 säsonger!). Tror dina fullplaningsgippar kommer sitta fint om du får lite mer volym (och framförallt lite mer bredd) under fötterna.

    Själv kör jag en 101l freestyle bräda med 6.0XD som störst och sedan förra året även en slalomplanka (en F2 SX 106 Window) med ett NP RS Slalom på 7,8. Måste säga att skillnaden på hur tidigt dom planar inte är enorm, men slalom-kittet planar givetvis lite tidigare. Däremot är skillnaden att segla dom som dag och natt, så det beror helt på vad du är ute efter. Låter som du (”planing”) är mer inriktad på freestyle, B&J eller vågsegling, så en FSW på runt 100(+) skulle jag nog satsa på. Då kan du dra rigg och enkelt ta dig hem även om vinden skulle dö ut. Kolla dock på bredden, då den egentligen är ännu viktigare än volymen när det gäller att plana tidigt.

    Lägger en röst på PGVirtuals kombo 80+105…

  • kinabalu

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 19:51
    sode;610978 wrote:
    Hur skulle en F2 SX 105 68cm(2007-2009) fungera som “lättvindsbräda”? Eller borde en 75kg seglare gå ner mot 95 liter/63cm? Tanken var att skaffa ett segel runt 7.5-8, freeraceaktigt (NP V8 kanske?), men även funka ner mot 6.5, och kanske enstaka gånger runt 5.7.

    Rekommenderat fenval för en sådan pjäs?

    Neråt skall den matcha/överlappa en 97 liters/62cm SB Kombat som toppas med ett 6.4 crossover.

    Sode,

    Kör som sagt en F2 SX 106 Window (har ingen koll på hur den skiljer sig mot 105:an, men jag antar att den är liknande). Fungerar toppen som lättvindsbräda för mig med ett RS slalom 7,8, men då är jag ganska lätt (68kg). Jag skulle absolut inte välja en mindre bräda om det är ett lättvinds-kit du är ute efter. Den här brädan är dessutom ganska lättgippad och går lugnt i vattnet även när det trycker på ordentligt, så den klarar mycket vind. 6,5 är nog inga problem på den heller, men 5,7 vet i …? Tror dock inte du behöver ett så litet segel till denna brädan då slalom/freerace segel är designade för att klara betydligt mycket mer vind än ditt crossover. Ett slalom / freerace segel på 6,5 håller du lääänge. Själv skulle jag bara behöva en lite mindre fena.

    Jag kör en 42 cm Drake fena, som fungerar bra i lättare vindar, men den blir som sagt lite väl stor när det är fullt tryck i 7,8:an. (Om någon har en 36cm slalomfena till salu får ni gärna hojta till!)

    För mig blir det överlapp med marginal till min freestylebräda och 6.0:an. Det kan till och med fungera att gå ner direkt på freestyle och 5,3:an (som är just ett crossover) när man blir riktigt överriggad med slalomprylarna.

  • planing

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 20:10

    Tack för svaren!

    Kinabalu;610997 wrote:
    Planing,
    En 80l FSW är en rätt liten bräda trots allt (imponerande att köra en sån som enda bräda efter 3 säsonger!).

    Jag har faktiskt en bräda till. En Starboard Futura 101l vilket är en speedorienterad freeride. Det passar inte mig riktigt har jag insett. Jag tycker att det är roligare att leka i chop än att pressa ut de sista knopen. Har inte lagt ut den än, men om nån i göteborgsområdet är intresserad så… Nästan nyskick. :tongue:

    Jag gillar RRD:n eftersom den är lugn under fötterna, och jag tror därför att jag ska sikta på en FSW närmare 100 än 105 liter. Dessutom är det gôtt med små grejer så man slipper bära så mycket :grin:.

    Nu ska jag läsa boardstråden…
    /Planing

  • kapten-k

    Medlem
    10 maj, 2010 vid 20:20

    köp ett 7.8 race segel till din futura så blir den nog lite skojigare.

  • sode

    Medlem
    11 maj, 2010 vid 05:33
    Kinabalu;611005 wrote:
    Sode,

    Kör som sagt en F2 SX 106 Window (har ingen koll på hur den skiljer sig mot 105:an, men jag antar att den är liknande). Fungerar toppen som lättvindsbräda för mig med ett RS slalom 7,8, men då är jag ganska lätt (68kg). Jag skulle absolut inte välja en mindre bräda om det är ett lättvinds-kit du är ute efter. Den här brädan är dessutom ganska lättgippad och går lugnt i vattnet även när det trycker på ordentligt, så den klarar mycket vind. 6,5 är nog inga problem på den heller, men 5,7 vet i …? Tror dock inte du behöver ett så litet segel till denna brädan då slalom/freerace segel är designade för att klara betydligt mycket mer vind än ditt crossover. Ett slalom / freerace segel på 6,5 håller du lääänge. Själv skulle jag bara behöva en lite mindre fena.

    Jag kör en 42 cm Drake fena, som fungerar bra i lättare vindar, men den blir som sagt lite väl stor när det är fullt tryck i 7,8:an. (Om någon har en 36cm slalomfena till salu får ni gärna hojta till!)

    För mig blir det överlapp med marginal till min freestylebräda och 6.0:an. Det kan till och med fungera att gå ner direkt på freestyle och 5,3:an (som är just ett crossover) när man blir riktigt överriggad med slalomprylarna.

    Ligger själv runt 75kg (av någon oförklarlig anledning så verkar det nuförtiden vara nåt kg till, surfmässigt måste det helt enkelt vara en dålig våg…).
    Har konstaterat att man missar en del “mellandagar” när inte 6.4 räcker till, så därav funderingarna på att skaffa ett steg större… Mitt dilemma är att jag under sommaren har tillfällen då jag bara kan ta med en bräda (då ofta för flera dagar…), och vill givetvis då ha så stort spann som möjligt… skulle en freerace ha bredare register än en ren slalom, på bekostnad av de sista knopen i toppfart?

  • planing

    Medlem
    30 juni, 2010 vid 19:48

    Tänkte uppdatera lite, och samtidigt fråga om fenval.

    Jag har köpt ett Gaastra Matrix 6.0 med RDM-mast. Testade att köra min 80-liters RRD FSW med det seglet och jag tyckte att det gick riktigt bra. Jag fick vara lätt på bakfoten för att inte få spin-out, men f.ö. kändes seglet väldigt kompakt, lätt och fint. Tror att RRD rekommenderar typ max 5.7 för brädan. Det var inte riktigt tryck i vinden, så jag planade väl bara typ 50% av tiden, och hade därför lite problem att ta höjd. Funderar på att köpa en lite större fena till brädan. Hur stor skillnad blir det i planingshänseende? Är kanske större bräda enda alternativet? Jag kör f.n. med originalfena MFC freewave 23 cm. Hur många cm ska jag gå upp?

    Antar att jag ska sätta fenan längre bak i fenboxen för att kompensera för ett större segel??

    Det känns som att jag kanske kan klara mig med 80-litaren, och dessutom är det säkert lite fostrande med en mindre bräda. Men jag väger ju 75 kg, så jag får ju simma om det slutar blåsa. Ska testa lite, innan jag möjligtvis kompletterar med en 95- eller 100-litare. Känns inte som jag behöver större, eftersom jag inte vill ha nåt större segel än 6.0:an.

  • zurfman

    Medlem
    30 juni, 2010 vid 21:21

    Exocet Sting är en freeride som planar ganska tidigt o som ändå har en del svängegenskaper (relativt bredden).

    Jag som seglar i Stockholms skärgård kör en 134 l, 78 cm bred, du kanske kan gå ned ett snäpp.

    En stor fördel med den är att den är ganska stabil så den kan ta större segel. Om du verkligen vill köra i lättvind så kan du köra ett 7,5 eller 8,5 Traction… 8,5:an funkar bra i vindar från ca 5,5-6 m/s till ca 12 m/s.
    Man bollar rätt lätt med 8,5:an …men ta 7,5 Traction om du tycker allt över 6,0 är bängligt!
    Om man skall kunna hoppa måste man väl få litet fart in i vågen ändå…..säger jag som ej lärt mig hoppa så mycket ännu….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket lättvindskit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.