Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilket schakel?

  • Vilket schakel?

    Publicerad av piloten på 9 september, 2003 vid 15:51

    Vilket schakel ska man välja? Surfers Paradise säljer ett local sprit för nästan inga pengar, men funkar det? Löser det ut under tryck?

    Lägga 179:- för Local Sprit eller 4-500 för Whichard?

    Snälla, ge mig tips ni som kan.

    /Andreas

    wipeout svarade 20 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 17:29

    åk till limhamns skeppshandel och köb ett wichard för 500 så får du garanterat bra grejer!

    vet inget om SPs schackle dock.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 september, 2003 vid 17:50

    köp det billiga, den dyrare funkar ändå inte.
    Varken roterar eller löser ut, såvida man inte satt en tokstor boll eller liknande att lösa ut den med.
    Jag köpte den senare i tron att den skulle va bra, nu i efterhand hade det varit bättre att köpt den billigare å knarkat upp resten av stålarna…….(tycker jag)…

  • cortex

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:03

    Med risk för att få fan för att jag gör reklam:
    Wichard *fungerar*. Pistong-schakel fungerar inte.
    Det finns ju inget som tvingar dig att köpa Wichard-schaklet hos mig heller…
    Att det inte snurrar när du roterar är inte konstigt eftersom vridkraften från linan är mycket låg. Dock är det enkelt att snurra rätt det manuellt efter rotationen.

    Köp ett riktigt schakel, de jag känner till är Wichard och Tulaska. Wichard används garanterat av flest kitesurfare världen över.

    /Kaj

  • zoolander

    Medlem
    9 september, 2003 vid 18:06

    dilemma! ja hade mä tänkt köba!

  • wipeout

    Medlem
    10 september, 2003 vid 09:28

    Inget snack om saken – köp: Wichard! Om det inte snurrar så har du satt fast det fel.Om det inte löser ut så har du satt fast det fel. Du kan ju byta ut lilla snöret som sitter fast vid köpet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 10:22

    Då får det blir wichard. Är inte så noga för mig om det snurrar eller inte. Ända gången jag har snurrat hittills har det varit högst ofrivilligt grin.gif grin.gif grin.gif

    Är mest intresserad av vilket schakel som ur säkerhetssynpunkt är bäst. Och det verkar på era inlägg som om 350 :- extra är välinvesterade pengar.

    TACK för tipsen!

    /Andreas

  • zoolander

    Medlem
    10 september, 2003 vid 11:08

    men vad e det för sorts metallring man sätter vidare sen dådå?

  • wipeout

    Medlem
    10 september, 2003 vid 11:14

    De flesta jag har sett sätter fast schackeln med lite snygga knyppel-knopar på krokens ovansida (liksom jag själv). Dår kan man använda fasta loopen i kroken utan att koppla ur chickenloopen ur schacklet.

  • gugge

    Medlem
    10 september, 2003 vid 12:20

    Om jag har förstått det hela rätt så är man ikrokad hela tiden i chicken loopen, som går ned i chacklet som i sin tur “sitter fast” i kroken. Är det rätt uppfattat.

    Jag så en kille, inga namn nämns, som helt enkelt krokade fast sig enligt ovan. Dvs, satt fast i chicken loopen hela tiden och förlitade sig på chacklet.

    Någon kommentar?

    /H

  • wipeout

    Medlem
    10 september, 2003 vid 12:59

    Precis. Det är rätt uppfattat. Med andra ord – knyt inte fast schacklet med sytråd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilket schakel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.