Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel?

  • Vilket segel?

    Publicerad av johan86 på 28 juli, 2007 vid 13:26

    Hej! Har precis börjat surfa och har bara ett segel på 6,2kvm till brädan. Funderar nu på att komplettera med ett segel, det blir nog bara ett för det är det jag har råd med denna säsongen. Brädans vindrange är 5,5 till 9,0…går ett mindre segel än 5,5 att använda(t.ex 5,3)?

    Undrar mest vad man har störst nytta av, ett mindre segel på runt 5,5kvm (som det lutar åt) eller ett på 7,5kvm?
    Håller till i fiskebäck och björlanda kile.

    johan86 svarade 16 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rookie

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 16:29

    Tjena Johan,

    det var väl dig jag hjälpte rigga i Björlanda här om kvällen!?!

    Du får fråga dig själv vid vilka förhållanden du vill surfa. Stutsa runt i chopigt vatten med 5.3 eller köra långa repor på plattvatten med 7.5-8.0. Om jag inte missminner mig hade du en 117liters AHD freeride och med en rak 40cm freerace fena. Till det kit:et tror jag att ett större segel skulle passa bättre.

    Som jämförelse kör jag 6.4 och 5.3 och jag får minst dubbelt så många dagar med 6.4 än 5.3. Om nu logiken går att extrapolera linjärt så skulle du säkert få fyra ggr mer användande av 7.5-8.0 än 5.3-5.5.

  • johan86

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 22:54
    rookie;400942 wrote:
    Tjena Johan,

    det var väl dig jag hjälpte rigga i Björlanda här om kvällen!?!

    Du får fråga dig själv vid vilka förhållanden du vill surfa. Stutsa runt i chopigt vatten med 5.3 eller köra långa repor på plattvatten med 7.5-8.0. Om jag inte missminner mig hade du en 117liters AHD freeride och med en rak 40cm freerace fena. Till det kit:et tror jag att ett större segel skulle passa bättre.

    Som jämförelse kör jag 6.4 och 5.3 och jag får minst dubbelt så många dagar med 6.4 än 5.3. Om nu logiken går att extrapolera linjärt så skulle du säkert få fyra ggr mer användande av 7.5-8.0 än 5.3-5.5.

    Hej! Jo det var det, skäms lite för det…det var rätt pinsamt. Men nu kan jag nog själv till nästa gång. Om det ändå vore som matematik, men ett större segel är kanske inte dumt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.