Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilket segel i höst – 6.4 eller 5.9?

• vilket segel i höst – 6.4 eller 5.9?

Publicerad av oskie på 25 september, 2002 vid 16:43

Tänkte köpa ett nytt segel för första gången… Har använt ett 10 år+ gammalt 6.3 slalom-segel med ganska kraftig buk (i jämförelse med dagens iallafall), och totalt utan twistförmåga. Det blåste nog minst 11-12 m/s i byarna senast jag seglade och då kändes 6.3an väldigt överriggad. Nu vill jag köpa ett som jag helst kan segla i 7-12 m/s med. Även vid 12 m/s är vågorna små eftersom ställer där jag surfar – Klagshamn utanför Malmö – ligger relativt skyddat.

Funderar på ett Neilpryde Supernova ’01, men vet inte riktigt vilken storlek som passar. Valet ligger mellan ett 6.4 och ett 5.9, eller eventuellt ett Raf Jet på 6.2 eller 5.7. Att kunna segla i 7-12 m/s med ett enda segel är kanske för mycket begärt, men vilket skulle passa bäst?

(Jag väger 73 kg.)

oskie svarade 22 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oskie

Medlem
    25 september, 2002 vid 16:59

(Tror nog att vattnet var 17-18 grader i Klagshamn i söndags när klubbens klubbmästerskap gick av…)

• kungdenknege

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:18

Kör själv mitt NP NR 6.0 i just 7-12m/s… Och det funkar ganska bra. Hade jag vart du hade jag köpt ett freestyle typ NP Soul eller YES FreeStyle, för tidig planing… Och btw så skit i Klagshamn, kom till Lomma istället och kör riktigt hardcore wink.gif cool.gif

Lycka till!

• watertouch

Medlem
    25 september, 2002 vid 17:27

jag kör 7.6 från 7-12 m/s, funkar finfint.

• jaz

Medlem
    26 september, 2002 vid 19:57

Tjena Klagshamn
    Eftersom du kör mest i små vågor och vill ha lite freeride speed och carving vad jag förstår så föreslår jag att du köper mitt mycket välvårdade NP Supersonic som är ett verkligt kalassegel. Bästa kvaliten man kan tänkas, smal mastficka och ett mycket stort vindregister. Jag väger själv 72kg och kör en Mistral Score 104 (104l)och 7-12 m/s är inga problem då du kan trimma seglet så att det tvistar ut i byarna. Det är en go känsla att ha rätt tryck i grejorna utan att bli överriggad och vara bland de snabbaste på vattnet.
    Du får det för 2000 kr eller om du vill köpa komplett rigg enligt nedan.
    Kolla Test: http://www.surf-magazin.de/_test/00freeride.html

Ring på 070-4452329 el 08-7335795
    Janne

Har följande kanonrigg i nyskick:
    NP Supersonic 6.7 m2, -00, snygg orange färg, superkvalitet. Smal mastficka och stort vindregister (7-14 m/s)
    NP Bom Freewave pro -01 (1.65-2.20), smalt grepp (waffelgrip), nyskick
    Fiberspar 3000, race/slalom, IMCS 25, 30%kol, passar seglet

Priset för riggpaketet=3700 kr

• oskie

Medlem
    27 september, 2002 vid 14:21

Tråkigt att du bor 60+ mil härifrån bara…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilket segel i höst – 6.4 eller 5.9?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.