Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel till brädan ?

  • Vilket segel till brädan ?

    Publicerad av fredrikh på 29 augusti, 2010 vid 10:46

    Är mitt första år som vindsurfare, har gått rätt bra dom senaste gångerna jag varit ute. Planat några gånger, dock inte fått i fötterna i stropparna. Det jag känner är att mitt segel kan vara för litet. Ligger ibland som precis på gränsen till att plana. Har för tillfället ett 6.4 simmer segel från runt 06. Brädan är en fanatic 129 L och själv väger jag runt 64 kg. Funderar skarpt på att byta märke till gaastra eller nått liknande jag vet inte, ge mig gärna tips. 🙂

    stoorfaen svarade 13 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jps

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 11:35

    Kul med nya vindsurfare!

    Märket på seglet spelar inte så stor roll. Det är betydligt viktigare vilken typ av segel det är.

    Utan att veta vilket Simmersegel det är så skulle jag uppskatta att med din utrustning och vikt så borde du kunna plana i runt 6-7 m/s ungefär. Skaffar du ett större segel 7-8 kvm så kanske du kan komma ned till 5-6 m/s som planingströskel.

    Mitt råd är att öva, öva och öva mer. Ju mer tid du har på vattnet ju lättare kommer du att ha att plana i framtiden.

  • surfslusken

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 11:36

    Ja de där me märke på prylarna kan inte överskattas i den här branchen. Men ja är aningen tveksam till om märkesbytet på seglet få dej i stropparna fortare. Du kan ju testa om lite mer tid på vattnet funkar först. Kommer du inte i stropparna då så är de definitivt fel märke på seglet, bara till o byta.

  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 20:02

    64 kg och 6.4, precis som andra i den här tråden tycker jag att det borde räcka rätt bra. Och brädan torde också vara tillräckligt stor.

    Det är inte utrustningen, men kanske segeltrimmet, och sannolikt din egen teknik. Läs in dig på http://www.guycribb.com/ och i synnerhet technique -> Magazine articles. Fokusera på “Core skills” och “stance”.

    Ett mycket vanligt fel om man inte kommer i planing är att bli stående med framfoten nära mastfoten, flytta den tidigt just framför framstroppen och luta dig emot seglets kraft.

    Det är inte produktivt att skylla på seglet…

  • johanoeberg

    Medlem
    29 augusti, 2010 vid 22:32

    Som relativ nybörjare så förstår jag din frustration, när man står där och är på den smärtsamma gränsen till att plana.

    Du anger ju inte hur mycket det blåst när du varit ute heller. Som nybörjare förra året så stod jag ute på vattnet så fort grenarna och löven rörde på sig. Och då blev det inte mycket till planing.

    Köp ett 7.5! Jag använder det som största segel (Simmer Spark) och väger 80 pannor och kör på en vad jag anser svårstartad SB Kombat 105l. Jag önskar mig nått större, men måste fixa en större bräda först :mad2:

    Vi har en snubbe i klubben som har 4.7 som största segel, riggat med extremt mycket buk förvisso. Han väger mindre än mig men planar nästan bättre än jag när jag kör 6.7, så visst är det teknik.

    Lycka till, och stropparna kommer du snart i!

  • mahi

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:05

    Allt annat lika så planar givetvis ett större segel tidigare.
    Jag tycker det verkar som ett 7.5 segel skulle passa din bräda betydligt bättre.
    Det finns dock andra saker du kan titta på för att plana tidigare och kanske fördröja ditt segelinköp:

    1. Byt till en större fena (med mycket lyft) så kommer du att plana tidigare. OBS! stor skillnad på planingen!
    2. Flytta fram mastfoten
    3. Släpp 1 cm ytterligare på uthalet (där man spänner ut seglet mot bommen i bakkant)

  • stoorfaen

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 08:25

    Jag skulle också ta en titt på fenan och kanske gå upp en storlek om du tjackar större segel. Det hjälper också till att plana lite lättare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket segel till brädan ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.