Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket typ av segel skall jag köpa?

  • Vilket typ av segel skall jag köpa?

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 juni, 2002 vid 07:03

    Jag har inte varit med i utvecklingen på segel de närmaste, typ 10 åren. Därför tänkte jag fråga er om ni vet vilket typ av segel jag skall köpa. Jag har nästan bara surfat på södra Öland, men nu har jag flyttat till en insjö där jag märker att mitt gamla segel, som inte flexar någonting, inte kan hålla mig i planing i byarna. Det viktigaste med det segel som jag hade tänkt att köpa är förstås att priset inte är så högt och även som sagt att det flexar mycket. Det skall vara ca 6.0 m2 stort.

    Jag bor i Sandviken, så antingen om man kan köpa via postorder eller någon butik i närheten.

    Tacksam för segel- och affärsförslag.

    Magnus Olsson

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 07:57

    Vilken typ av segel du skall välja beror mycket på vad du vill med din segling. Om du vill trixa, leka i vågor och försöka dig på manövrar med namn som man knappt kan uttala så skall du nog införskaffa ett wave/freestyle segel, men om du (som jag) är ute efter farten, flytet och känslan i windsurfing så rekommenderar jag dig att köpa ett race eller freerace segel.

    Du skall inte vara rädd att köpa ett större segel än de 6m2 som du hade tänkt dig, satsa istället på ett på minst 7 – 7,5m2. Då får du garanterat fler timmar på vattnet och med dagens segel klarar man att vara ordentligt överriggad….

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 08:33

    Tack för svaret!
    Jag håller mer på med trix och hopp, men man kanske får tänka om lite nu när man ska surfa på en insjö. Jag har en Fanatic gecko 265, så jag vet inte om jag kan ha så mycket större segel än 6.

    Har du något bra inköpsställe också?

    /Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 13:21

    Jag har en gecko 265 och kör med 6,5 utan problem, jag tror att det skulle funka med 7,0 också, men då tappar man ju lite vitsen med brädan. Om jag vore du skulle jag köpa en lite större freeride med ett 7,5-8,5 segel.

    sök på butiker hör på konfen, jag tror att alla finns med i något inlägg……….:-)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juli, 2002 vid 08:55

    Seafun i Gävle..

    säljer gaastra och arrows…
    ligger mittemot polishuset..
    syns på vattnet!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket typ av segel skall jag köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.