Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill åka snabbare?

  • Vill åka snabbare?

    Publicerad av vega på 8 augusti, 2006 vid 17:17

    har en freestyle/freeride på 116 liter, och ett 6.0 segel, tycker inte att jag planar jämnt eller bra alls på typ 5 m/s som det var idag vid sthlms havsband. Dessvärre har ju vinden inte varit alltför påtaglig senaste dagarna i sthlm…

    Tycker först det går hyfsat i 9-10 m/s. Har fyra olika fenor en race och freeride fenor, vettefan hur jag ska få skiten att gå så fort som möjligt? Eller är jag ute i för lite vind? Tycker att jag driver för mycket breddvis när jag åker upp emot vind… Väger själv typ 66 kg.

    canoya svarade 17 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • Knatte

    Gäst
    8 augusti, 2006 vid 18:34
    Vega wrote:
    har en freestyle/freeride på 116 liter, och ett 6.0 segel, tycker inte att jag planar jämnt eller bra alls på typ 5 m/s som det var idag vid sthlms havsband. Dessvärre har ju vinden inte varit alltför påtaglig senaste dagarna i sthlm…

    Tycker först det går hyfsat i 9-10 m/s. Har fyra olika fenor en race och freeride fenor, vettefan hur jag ska få skiten att gå så fort som möjligt? Eller är jag ute i för lite vind? Tycker att jag driver för mycket breddvis när jag åker upp emot vind… Väger själv typ 66 kg.

    Du behöver mer vind för att få fart på prylarna. Tror du måste ha 7-8 m/s för att det skall börja funka. Nu har jag inte koll på hur snabbplanande freestyle-brädor är.:tongue:

  • vega

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:37

    nää okey… tyckte ändå att den kunde vara hyfsad i lite mindre vind, men det är väl bara att vänta då! men är 6.0 ultimata för en sån bräda eller ska jag ha mindre?

  • big_jeppe

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:40

    Jag kör ibland 104 l och 6,0 segel. Jag går bara ut med det kittet om det blåser 9-10 m/s. Jag väger ju 85 kg så du borde kunna komma igång tidigare, men 7-8 m/s tror jag nog att du behöver i vilket fall. Om du är ovan så kan det kännas svårare att köra med liten fena, det krävs mer teknik för att komma igång så att man kan ställa sig längre bak på brädan. Jag tycker att ca 30 cm fena är lagom för 6,0 segel.

    Så här riggar jag vid olika vindstyrkor:
    0-5 m/s drick kaffe istället
    5-8 m/s 9,5 m2
    7-9 m/s 7,5 m2
    9-11 m/s 6,0 m2
    11-13 m/s 5,0 m2
    13+ m/s 4,2 m2 (lite osäker på den sista eftersom det sker ganska sällan)

    Jag har en kompis som väger 60 kg. Han kan segla med 6,0 när jag seglar med 7,5.

  • surfen

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:45
    Vega wrote:
    nää okey… tyckte ändå att den kunde vara hyfsad i lite mindre vind, men det är väl bara att vänta då! men är 6.0 ultimata för en sån bräda eller ska jag ha mindre?

    Ska du försöka plana i dom vindarna så är det nog snarare ett större segel du ska ha! 116liters bräda ska du nog kunna ha 8-8,5m kanske till och med upp till 9,0m det beror på vad det är för en bräda. Men ska man vara säker på att plana i dom vindarna så är det nog bara Formula som gäller!
    Glöm inte att byta till en större fena om du sätter på ett större segel, som big_jeppe säger.

  • vega

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:46

    tack för svaren, är bra att fråga här, är rätt grön, men tränar och lär mig ihärdigt och då är det bra med snabba svar!
    men hursomhelst så då är det alltså inte mig det är fel på när jag tycker det går slött i 5-6 m/s. Det som stör mig lite, är kanske att man skulle skaffat en mer lättvindsbräda,.. fast då kan man ju iofs inte toppa de dagarna det är lite krut i molnen. Blir rätt sur när jag ser farsans gamla antika 70talsbräda flyta snabbare än mig i 3 m/s…

  • surfen

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:49

    Vad har du för bräda då?

  • vega

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 18:53

    en fanatic cross från 03, och gaastra pulse 6.0
    har ingen koll på fenorna men har använt den största mest 😀

  • surfen

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:06

    Den har väl en rekomenderad segel storlek mellan 5,5 till 7,5m, så en 7halva skulle du kunna lägga till i din segel garderob. Glöm inte att fenan är lika viktig att byta som segel!!!!! Mät OFO från häcken och se hur bred den är där brädan, det måttet sätter största storlek på fenan till brädan, + 3cm om man vill men inte mer. Jovisst sätter du på större så planar brädan lite tidigare men brädan blir hopplös att köra när det blåser i lite(tailwalk).
    Till 7halvan kan du ha en fena mellan 37-40cm..

  • vega

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:11

    gah, det är val och kval här :S
    får se vad jag har att välja på bland fenor, eller kanske införskaffa nåt nytt. Hur stor skillnad blir det hastighetsmässigt och planingsmässigt med en 100 liters?

  • surfen

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:19
    Vega wrote:
    gah, det är val och kval här :S
    får se vad jag har att välja på bland fenor, eller kanske införskaffa nåt nytt. Hur stor skillnad blir det hastighetsmässigt och planingsmässigt med en 100 liters?
    Generellt så planar en mindre bräda upp lite senare av samma modell men är oftast snabbare när det blåser, jag kör idag en 93liters som största bräda och den planar upp snabbare än mina tidigare brädor som låg runt 105liter, men då kör jag den med ett 7,3m segel det är lite i största laget men det fungerar bra, toppfarten blir lidande, men en bräda mindre när man är ute och far.
  • rasmus_w

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 19:58

    Hej Vega.

    Om du ska köpa nåt, köp ett extra segel. En 7.5:a är perfekt som nästa storlek upp från 6.0. Vad gäller fena så testa först med den du har. Får du en massa spinout och andra problem, köp till en längre.

    Vill du plana ännu tidigare så är det nog en större bräda som gäller, plus matchande större segel.

    Glöm bara inte att hösten är på väg, och då kommer snart dagar när din 6.0:a och 115-litare känns väldigt stora.

  • vega

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 20:02

    Hej Rasmus,
    Blir nog ett eller flera andra segel till våren. Är mest nu under sommaren det är frustrerande, med ett högtryck som vägrar flytta på sig.
    Ingen större bräda för mig, blir nog mindre om nåt, och förmodligen att acceptera läget att det inte går att surfa varje dag..

  • surfmats

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 08:18

    6.0 som största segel är nog i minsta laget i Stockholmsområdet. Jag kör 7,3 som största segel på en 110 liters Naish Titan med 36-fena. Den kombon känns väldigt bra tycker jag. 6.0:an åker fram när det pungar i uppåt 10 m/s, med mindre fena förståss. Jag väger ca 75 kg.

    Men det där med fenstorlek är väldigt individuellt, kompisen kör 8,0 på en 110 litersbräda med typ 32-fena och det går hur bra som helst.

    Att plana tidigt handlar mycket om teknik och inte bara material.

    …och JA, man måste acceptera att inte kunna surfa varje dag 🙁

  • canoya

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:25

    Jag har också en Cross 120, på den kör jag ett NP Soul 7,4 som största segel med en 42 cm fena. Man kan nog gå upp mot 8 kvadrat och lägga på några cm på fenan utan problem. Brädan är rätt snabb, i mitt fall är det seglet som begränsar toppfarten, men å andra sidan kan man pumpa igång det hela nånstans vid 6-7 m/s.

    Jag trivs bra med brädan och tycker den funkar från 5,3 till 7,4 utan konstigheter. Har även kört 4,5 på den nån gång när det var för byigt för att ta ut vågbrädan.

  • vega

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 15:23

    ah ok! har funderat på ytterligare segel, men då kanske det är en bra ide eftersom det funkar på din. Tycker brädan är rätt schysst också med tanke på att det är min första, tyckte det kändes lite lamt att gå igång på starboard go.. några andra rekommendationer som funkar bra med crossen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill åka snabbare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.