Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill-börja-kita-o-bor-i-sthlm-frågor…

  • Vill-börja-kita-o-bor-i-sthlm-frågor…

    Publicerad av anonym-anvandare på 24 juli, 2002 vid 07:15

    Hej!

    Jag funderar på att börja kita i sthlms-trakten där jag bor.
    Min kompis windsurfar dock och tycker därför att jag borde göra det också men jag tycker kite verkar mycket skönare.

    Som många andra undrar jag vilken typ av kite som är lämpligast att börja med. 2 el 4 linarskite?
    Har läst att det är bäst med 2 linare om man vill köra “wake-stil”. Någon som vet om det stämmer?

    Har också hört att det är lite byigare här på östkusten och att det därför skulle vara smartare med en 4-linare…

    Skulle vara kul att få höra andra här i från öst och vad dom kör på för grejjer, lämpliga storlekar på drakar och brädor om man typ väger 75…

    Och till sist.
    Är det ett absolut måste att starta från långgrunda stränder?

    MYCKET tacksam för svar!!!! =)

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 15:27

    Med en fyralinors kite har du en de-power funktion, som du inte behöver använda om du inte vill men när det väl blåser är det skönt att ha. om du trycker ut baren med funktionen i depowras kiten och om du drar in baren får du ut mer kraft. denna funktion kan du välja bort om du helt enkelt kopplar ur selen ur kickenloopen. Jag och två kompisar kitar i sthlm-trakten och kör alla med fyralinors. att starta från långgrunda ständer är bra när man inte är så duktig, desto bättre du blir desto mindre är du beroende av stranden. det är lättare att köra från en långgrund sandstrand och du behöver då inte vara rädd för stenar och andra föremål som kan ligga på botten, du kan dessutom starta oberoende på vind förhållandet till stranden. i sthlm-trakten blåser det inte så mycket, och därmed behövs nog helst en drake runt eller helst över 11-12kvm. jag kör med en ARX och en naish mutant och är väldigt nöjd. dessa grejer är mina första och det gick bra att lära sig med dem. om jag var du skulle jag inte köpa nybörjar grejer… har hört att man tröttnar på dem efter en månad eller så…. genom att köpa beg. grejer kan du tjäna ca: 8000 och ändå få samma grejer bara att dom är lite beg.

    cut deep, fly hi.

    Erik

  • tokdrag

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 16:10

    Köp minst 15m²!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juli, 2002 vid 09:22

    Kolla in http://www.dacon.biz så kanske du hittar nåt du gillar smile.gif
    Jag skulle nog rekomendera en kite på 10-12 m2 (projicerad) med 4-linor.
    /lars@dacon.biz

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill-börja-kita-o-bor-i-sthlm-frågor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.