Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill ha Longboard/Bygga om gammal raceboard

  • Vill ha Longboard/Bygga om gammal raceboard

    Publicerad av canoya på 19 april, 2007 vid 07:52

    Här finns en chans att promota Longboardsegling!

    Jag har blivit sugen på en Longboard/SUP, typ Kona eller Mistral Pacifico eller liknande, men tycker att det är aldeles för mycket penagar att köpa en ny.

    På sommarstället finns en gammal raceboard, BIC Bamba, från -91 som används till lite glidarsegling med och utan passagerare, barnen är ute och paddlar på den och den tjänar som nybörjarbräda åt en del hugade besökare som vill testa att surfa.

    Den används däremot inte som den byggdes för särskilt ofta.

    Den har ett centerbord som är så brett att bakkanten sticker upp genom däcket 3-5 cm när det är infällt och den har 8 fotstroppar som antingen sitter för lång bak för att komma till användning mer än nån enstaka gång eller sitterhelt längsmonterade långt ute på kanten (Kryss-stroppar) så att man inte kan använda dem som lättåtkomliga stroppar för nybörjaren. Det finns alltså mycket grejer ivägen där man vill kunna stå när man seglar i glidar vindar och som nybörjarna kan snubbla på. Den svänger dessutom trögt när den inte planar och är alldeles för rak för att lyckas gippa i planing med.

    Efteratt ha sett att Konan har fenan lite längre fram och desutom har lite av en ducktail, som jag antar förbättrar svängegenskaperna både i planing och vid icke planing, började jag fundera på om inte man skulle kunna modifiera aktern och sätta i en ny fenbox lite längre fram, och dessutom fixa ett mindre centerbord som inte sticker upp genom däcket. Några nya stropp-pluggar på rätt ställen och nytt halkskydd (eller allra helst en stor deck pad) så kanske det skulle bli en bräda som passar mycket bättre till det den används till. Kanske komplettera med en mastkassett till långt fram för tandemsegling också?

    Ni som har koll på de nya Longboardsen, vad tror ni om detta? Jag har byggt några brädor på 80-talet så hantverket är jag inte oroad för. Det jag vill dryfta är hur man ska forma botten för att få önskat resultat!

    /Håkan

    canoya svarade 17 år sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Oregistrerade

    Gäst
    19 april, 2007 vid 08:26

    Duck tailen på Konan är delvis för att få en lång vattenlinje i ickeplanande segling och i planing få en kortare vattenlinje och lätthanterligare bräda (gippa m.m.). Därför sitter fenan längre fram. Vet inte om det hjälper för dig att flytta fram fenan. Däremot kanske byta box så du kan ha en modern lite större fena till den.

    Du borde kunna slipa ner centerbordet så det blir smalare och går in helt i brädan.

  • canoya

    Medlem
    19 april, 2007 vid 08:54

    Jag tänker mig att ett kortare avstånd mellan fena och centerbord gör att det blir lättare att svänga brädan i låga farter. Att bygga om den till duck tail skulle ge en outline på den planande bottenytan som är mer rundad och inte så långssmal som den är nu vilket, om jag fattat rätt, gör brädan mer svängvillig. Dessutom kommer ju en bit av den raka delen av rockerlinjen att försvinna (när man planar i hög fart) eller ersättas av en rejäl taillift (i lägre fart, ej planing), vilket borde öka svängvilligheten ytterligare. Tailliften kan kanske i bästa fall göra att den faktiskt funkar att plocka småvågor med både med, och utan rigg, utan att den kör nosen under vattnet. Familjen hade en SurfPartner UFO i forntiden (-84) som hade en skrovform som var mycket trevlig för segling i halvplaning, den gick att fotstyra i ganska låg fart, stropparna satt på ett sätt som gjorde att de var lätt att komma i också i lägre fart (även om de var för små för allt annat än barfotaseglling). Ufon hade ganska mycket kurva i bakre delen vilket jag tror gav dessa egenskaper (säkert på bekostnad av toppfart, men det har ju mindre betydelse i det önskade användningsområdet)

    När det gäller centerbordet så har jag funderat på att slipa ner det, som du föreslår, frågan är om det är svårt att behålla en någorlunda riktig profil på det. Jag har tillverkat egna fenor från scratch några gånger, med blandat resultat. det är inte helt lätt att få till rätt profil. Alternativet är väl att tillverka ett nytt i mer lättformat material (Lamell-limmat trä som kan grovformas med hyvel?). Får man ner bredden på det så tänkte jag lägga igen centerbordstrumman i däcket så att man får så litet hål som möjligt att trampa i.

    Softdeck vore ju trevligt, men det verkar vara väldigt hemligt var man får tag på 2-3 mm EVA-skum på rulle. Nån som vet?

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill ha Longboard/Bygga om gammal raceboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.