Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vill inte tävla! Bara softa!! Bästa brädan???

Taggad: 

  • Vill inte tävla! Bara softa!! Bästa brädan???

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 februari, 2002 vid 16:08

    om man bara vill plana upp sanslöst tidigt alltså sanslöst tidig planing med stort segel och ligga och dra och inte behöver ultimat höjdtagning utan mer är inne på att bara filosofera softa och njuta och njuta ännu mer av viktlösheten och farten och hur otroligt coolt det att dra hit och dit över fjärden vilken bräda är det som gäller egentligen när man tittar på vad som finns beggat på konfen eller skall leta själv i olika surfshoppar

    surferboy svarade 22 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2002 vid 19:31

    En SB 155 wood finns inget som slår den om du bara ska softa. super bräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2002 vid 19:49

    Vilken som hellst av fjolårets Formula brädor är kanon. SB155 är kanon men planingströskeln ligger lite högre än nyare(bredare) brädor.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2002 vid 20:34

    Tack Fredrik! Stefan V

  • peter-andersson

    Medlem
    18 februari, 2002 vid 16:06

    Starboard 155 är grym till detta, både -00 och -01, planade nog i 4 m/s med -01:an och 9.8 och då vägde jag cirka 72 kg, tycker själv att den är bra mycket mer lättgippad än tillexempel en bic techno. Har en wood -01:a till salu förresten. =)maila om du är intresserad.

    ///Peter A, Swe 125

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 februari, 2002 vid 20:07

    men om man väger uppåt en 85 pannor och bra vill få tidig planing är det verkligen tillräckligt med 155an vad tycker ni som äger 175or och ev de med 186or är den förresten bättre än 175 vet ni något om stora segel utan camber sådär 10 -12kvadrat skall vara lätta att dra ur vattnet kämpat sanslöst med stora vattenfyllda cambermastfickor inte helt kul om man bara vill softa och softa igen på soldränkta fjärdar i lätta brisar och varmt härligt skönt väder i den rikliga skärgården

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 februari, 2002 vid 21:33

    Tjena Stefan
    “softa och softa igen” vad nu? du är ju den som kör hårdast i klubben..
    Du måste mena “ladda, ge benet och ladda igen”

    Vad jag märkte när jag bytte från 155 till 175 var att jag fick en skönare/softare segel ställning med 10,9;an jämfört med 155:an och 10,9,
    175 är trög att jippa, 155 är som en slalombräda i svängarna och på halvvind som en kanon
    ska du ha större rigg än 10,0 så bör du titta på större än 155:an,
    men vad vet jag igentligen, lycka till

  • swe313

    Medlem
    21 februari, 2002 vid 23:11

    Hej Stefan
    Om du nu skulle få för dig att köpa en 155 Wood, så har jag en över.

    Peter J (RBS)
    peter.red@spray.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2002 vid 14:38

    vill bara softa och softa….ni är för hårda grabbar….
    softa mer………den här superseriösa inställningen kan bli jobbig i längden lätt tillbakalutad och full planing in i solen och värmen
    hur ser det ut på Erken efter den här snöstormen, var Erken säker is fram till igår torsdag?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2002 vid 16:02

    Kanon is! 12-15cm, det var öppet i mitten på sjön i början på veckan, kanske 6cm där nu, om det inte har blåst upp igen, ta det lungt om du ska ut,

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 februari, 2002 vid 22:55

    ok! Arne

  • sebbe

    Medlem
    25 februari, 2002 vid 20:27

    Om du vill bara softa men med top klass grejer som inte kostar mycket har jag följande:

    Berky composit bräda (N Olausson körde på den ett litet tag i världscupen 99) 288*65 ca 6 kg. Ingår boardbag och 48cm fena. Allt för 4500 kr
    Har också rigg på 8,7kvm Simmer Race proto 01 med Fiberspar carbon mast 490 och carbon bom för 3500.

    Sebastian
    0733 116846

  • kapten-k

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 02:52

    bara softa? bygg en bräda själv , finns ingen goare känsla än att segla på hemmagjort.

  • surferboy

    Medlem
    27 februari, 2002 vid 19:06

    En till som tänker som jag!!
    Förra året så köpte jag en AHD Free Diamond 77 och en 9,7 rigg (North Warp). Det var det bästa köp jag gjort någonsin. När familjen ville ut och bada de varmaste dagarna tog vi båten ut till vår lilla badö som vanligt. Ända skillnaden var att jag lassade upp brädan och riggen på fören och riggade upp ute på ön. Sedan när brisen på 4-6 m/s kom så var det bara att ge sig ut. Efter några korta pumptag så kommer jag upp i planing och sedan drar gejorna iväg. Det är otroligt hur dessa grejor planar genom vindhål och vilka farter man kan komma upp i tillsynes utan vind.

    Att dra fram i full planing en varm sommardag med bara badbyxor och selen på sig är för bra för att kunna vara i sverige. Ändå fick jag flest surfdagar detta år mot något annat år. Och jag har hållit på sedan -85. Jag rekommenderar en AHD FD 77 men spanar själv på den nya AHD Diamond GT 95 som är ett mellanting mellan en riktig Race-formula och min Freeride-formula.

    Jag längtar till varmare dagar!!!

    Jag väger 75 kg…
    /Gustav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vill inte tävla! Bara softa!! Bästa brädan???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.