Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill köpa nybörjargrejor

  • Vill köpa nybörjargrejor

    Publicerad av tedde_o på 2 april, 2006 vid 08:07

    Hej!
    Jag vill köpa nybörjargrejor! Är dock ganska tung, ca 110kg. Har bara provat surfa en gång för många år sedan, (man fick hämta in mig med båt). Nu vill jag köpa ett billigt nybörjarset som passar mig. Vill inte betala mer än 2500-3000kr men är inte intresserad av grejor från 70 och 80 tal! Är detta möjligt? Någon som har lämplig utrustning att sälja mig. Bor i skåne men kör gärna en bit!

    oaxen svarade 18 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • Knatte

    Gäst
    2 april, 2006 vid 10:30
    Tedde_o wrote:
    Hej!
    Jag vill köpa nybörjargrejor! Är dock ganska tung, ca 110kg. Har bara provat surfa en gång för många år sedan, (man fick hämta in mig med båt). Nu vill jag köpa ett billigt nybörjarset som passar mig. Vill inte betala mer än 2500-3000kr men är inte intresserad av grejor från 70 och 80 tal! Är detta möjligt? Någon som har lämplig utrustning att sälja mig. Bor i skåne men kör gärna en bit!

    Måste nog göra dig besviken. Du kommer knappast få några bra prylar, för en nybörjare för dessa pengarna. För de pengarna kan du få skapliga prylar, men inget som passar för nybörjaren :crazy:
    Nybörjar sett har bara sålt de sista åren (i alla fall sådana som är värde namnet) så jag är rädd att 4000 kr och uppåt kan behövas. Visst finns det mängder med brädor här och på blocket.se, som kallas nybörjarbrädor. Men kolla med surfzone innan du slår till. Mycket är tyvärr skräp….

    Har du kollat på denna tråden ? http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=28891

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 april, 2006 vid 14:59

    Vad är skillnaden på de nybörjargrjor för 4000 och de bra grejor ej för nybörjare för 3000? Vad ska jag titta efter?

  • calle_b

    Medlem
    2 april, 2006 vid 15:18

    Om vi börjar med brädan som du behöver:

    En ok nybörjarbräda, beggad, får du för runt 3000-4000:-, vi pratar kanske BicTechno283, eller en beggad Bic Nova eller liknande. De kan finnas för runt dom pengarna, men du måste även lägga ut en slant för masten, seglet, våtdräkten, bommen, och alla andra små pinaler.
    Visst, visst, går att få till närmast löjligt små priser om man har lång tid på sig och vet var man ska leta. En mast i ok skick för lite större segel (460+) går väl att hitta för under 1000 kr. Segel, hmm. Går att få hur billigt och dyrt som helst, beroende av kvalité, säljarens kunskap om andrahansvärde, och självklart årsmodell. Du kan säkert få ett mylarsegel årgång 82 i stort sätt gratis, men seglet kommer inte att fungera särskillt bra på varesig brädan eller masten. Kolla därför in lite nyare, lätt beggade segel(utan allt för mycket slitningar i monofilmen).

    Vet inte vad allting landar på i slutändan men ge det både tid och pengar, för det är världens grymmaste “sport” vi pratar om.

    Ha d gott

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 april, 2006 vid 16:08

    Hmmm. Bygger hus just nu och hade tänkt mig en lägre penningnivå! Vad får man för grejor som funkar för 2-3000kr! Obs, priset gäller bara bräda segel mast mm, inte våtdräckt och dylikt! Vilken årsmodell talar vi om? Är det mycket sämre att lära sig på? En modern nybörjarbräda, bär den mig, 110kg?

  • mr_johan

    Medlem
    2 april, 2006 vid 16:26

    nya nybörjarbrädor är breda och korta jämfört me de gamla.. tyvärr omöjliga att hitta till det priset som du vill betala. dom borde bära dig, jag kan skriga rundor på en sån hur som helst utan att de sjunker.
    har en gammal “pråm” modell äldre, allt utan mast som du får om du hämtar det i sydligast halland…

  • maki5836

    Medlem
    2 april, 2006 vid 16:45

    Bic Calypso är en bra, tung, stor etc… -bräda som funkar utmärkt som nybörjarbräda. Finns säkert ett gäng sådanna liggande som kan skänkas eller säljas billigt. Sätt in en köpes annons.

  • imported_borje

    Medlem
    2 april, 2006 vid 16:47

    Man kan säga så här, vill du lära dig ordentligt och snabbt – köp inte gammalt skrot. Vill du bara ha en hobby på sommaren och glida runt i fisvind – leta upp något gratis från 80-talet, det finns.
    Och ja, nya nybörjarbrädor e lugn för din vikt.

    Köper du lite nyare utrustning lär du dig extremt fort! Du kan segla från första dagen. Min flickvän började surfa i somras (slutet av augusti) på ny utrustning, 210 liters bräda, nu kör hon (efter 7 veckor i sydafrika i vinter) på en 83 liters vågbräda! Detta hade aldrig varit möjligt om hon inte haft “pråmen” på 210 liter, 1m bred, från början.

  • johan_m

    Medlem
    2 april, 2006 vid 17:00

    Ett litet tips kan vara att ta kontakt med någon vindsurfingklubb i närheten av där du bor, i den mån det finns någon aktiv sådan, dom kan ibland ha nybörjargrejjer att låna ut, och som sagt en modern nybörjarbräda som dom oftast har lär man sig mycket snabbare på än en äldre, vilket gör att du kan lära dig grunderna genom att låna och sedan när du kan det köpa någonting “mindre”, men jag tror tyvärr att det kan bli svårt att hitta några billiga “mindre” grejjer som är någonting att ha i längden heller.

    men å andra sidan när du har lärt dig grunderna så kan du ju avgöra om det är någonting för dig, om du gillar vindsufingen vilket nog är svårt att inte göra när man väl lärt sig lite grann så känns det kanske lättare att lägga ut några tusenlappar extra på att få en bra utrustning.

  • tedde_o

    Medlem
    2 april, 2006 vid 17:26
    mr_johan wrote:
    nya nybörjarbrädor är breda och korta jämfört me de gamla.. tyvärr omöjliga att hitta till det priset som du vill betala. dom borde bära dig, jag kan skriga rundor på en sån hur som helst utan att de sjunker.
    har en gammal “pråm” modell äldre, allt utan mast som du får om du hämtar det i sydligast halland…

    Hej!
    Är det med segel och bom bara utan mast? Hur gammal är den?

  • kacker

    Medlem
    2 april, 2006 vid 17:44

    Hej!
    Har ett paket, alpha 160f och alpha 6,0 med mast och bom. Brädan är 330 lång och 66bred 160 l.´Infällbart centerbord (mkt bra för nybörjaren). Inte det mest ultimata men helt ok för nybörjaren och funkar även när du blir lite bättre. Kan väl släppa det för 1500 eller så.
    Finns i söderköping.
    Mvh David

  • tedde_o

    Medlem
    2 april, 2006 vid 17:58

    Norrköpingstrakten är lite för långt för mig, är skåning!

  • mr_johan

    Medlem
    3 april, 2006 vid 16:45
    Tedde_o wrote:
    mr_johan wrote:
    nya nybörjarbrädor är breda och korta jämfört me de gamla.. tyvärr omöjliga att hitta till det priset som du vill betala. dom borde bära dig, jag kan skriga rundor på en sån hur som helst utan att de sjunker.
    har en gammal “pråm” modell äldre, allt utan mast som du får om du hämtar det i sydligast halland…

    Hej!
    Är det med segel och bom bara utan mast? Hur gammal är den?

    allt uton mast, knäckte den i sommras. skulle tippa på att prylarna är från 80 talet nån gång, men har inte en aning. men som sagt, hämtar du dom så är dom dina.

  • tedde_o

    Medlem
    3 april, 2006 vid 17:12

    Passar vilken mast som helst? Isåfall hämtar jag gärna prylarna! Maila bara adressen! Tedde_o@yahoo.se

  • Knatte

    Gäst
    3 april, 2006 vid 20:57
    Tedde_o wrote:
    Passar vilken mast som helst? Isåfall hämtar jag gärna prylarna! Maila bara adressen! Tedde_o@yahoo.se

    Missförstå mig rätt nu… Jättesnällt av mr_johan att skänka sina grejer till dig.
    Men du kommer garranterad inte, få uppleva surfing på prylar från 80-talet :frown: Du kommer bara bli less och sluta..

    Jag tror på att du skall lägga ut lite mer pengar på surfingen eller vänta tills du har kulor. Gå med en vindsurfingklubb och låna ihop grejer där. (Om du har någon klubb i närheten alltså)
    80-tals grejer är knappt värt soppapengarna och risken är stor att du bara bli less på allt. Det var ju därför alla folk slutade surfa i slutet av 80-talet. Folk insåg ju att grejerna i många fall var skräp. Nyare prylar lirar i helt andra divisioner, när vi pratar vikt, manöverbarhet och surfglädje:tongue: :tongue:

  • mr_johan

    Medlem
    4 april, 2006 vid 15:43
    Knatte wrote:
    Tedde_o wrote:
    Passar vilken mast som helst? Isåfall hämtar jag gärna prylarna! Maila bara adressen! Tedde_o@yahoo.se

    Missförstå mig rätt nu… Jättesnällt av mr_johan att skänka sina grejer till dig.
    Men du kommer garranterad inte, få uppleva surfing på prylar från 80-talet :frown: Du kommer bara bli less och sluta..

    Jag tror på att du skall lägga ut lite mer pengar på surfingen eller vänta tills du har kulor. Gå med en vindsurfingklubb och låna ihop grejer där. (Om du har någon klubb i närheten alltså)
    80-tals grejer är knappt värt soppapengarna och risken är stor att du bara bli less på allt. Det var ju därför alla folk slutade surfa i slutet av 80-talet. Folk insåg ju att grejerna i många fall var skräp. Nyare prylar lirar i helt andra divisioner, när vi pratar vikt, manöverbarhet och surfglädje:tongue: :tongue:

    håller faktiskt med.. särskilt riggen är dålig för en nybörjare. med en lite nyare rigg så kan man enkelt lära sig att segla fram och tillbaka men för att vända är det lättast att hoppa av, svänga runt orylarna och dra rigg igen :P, men det va meddenna brädan jga fastnade för sporten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill köpa nybörjargrejor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.