Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill köpa nybörjargrejor

  • Knatte

    Gäst
    4 april, 2006 vid 16:12
    mr_johan wrote:
    Jag tror på att du skall lägga ut lite mer pengar på surfingen eller vänta tills du har kulor. Gå med en vindsurfingklubb och låna ihop grejer där. (Om du har någon klubb i närheten alltså)
    80-tals grejer är knappt värt soppapengarna och risken är stor att du bara bli less på allt. Det var ju därför alla folk slutade surfa i slutet av 80-talet. Folk insåg ju att grejerna i många fall var skräp. Nyare prylar lirar i helt andra divisioner, när vi pratar vikt, manöverbarhet och surfglädje:tongue: :tongue:

    håller faktiskt med.. särskilt riggen är dålig för en nybörjare. med en lite nyare rigg så kan man enkelt lära sig att segla fram och tillbaka men för att vända är det lättast att hoppa av, svänga runt orylarna och dra rigg igen :P, men det va meddenna brädan jga fastnade för sporten.

    Skönt att du höll med :tongue: Jag vart lite rädd, att du skulle bli ledsen eller arg på mitt inlägg :smirk:

  • pure

    Medlem
    4 april, 2006 vid 16:23
    Tedde_o wrote:
    Hej!
    Jag vill köpa nybörjargrejor! Är dock ganska tung, ca 110kg. Har bara provat surfa en gång för många år sedan, (man fick hämta in mig med båt). Nu vill jag köpa ett billigt nybörjarset som passar mig. Vill inte betala mer än 2500-3000kr men är inte intresserad av grejor från 70 och 80 tal! Är detta möjligt? Någon som har lämplig utrustning att sälja mig. Bor i skåne men kör gärna en bit!

    Började surfa i höstas så skulle vilja passa på att ge ett tips: Lär dig surfa med hängsele tidigt.
    Jag tänkte typ att det där med hängsele kan ju vänta.. men när jag provade för första gången (efter ca 10 sessioner ) så ångrade jag att jag inte började tidigare för det var så mycket skönare och väldigt enkelt. Och man kan ju använda den även i lättare vindar. Det är lättare att lära sig med midjesele och variabel hängseletamp. Tänk oxå på placeringen av tampen.

    Efter det kommer planing och sen stropparna… och båda dessa är aha upplevelser som är riktigt kul.. o framförallt planingen..

    Lycka Till!!

  • wman

    Medlem
    4 april, 2006 vid 16:35

    Jag började på en pråmbräda på 3,5 meter för flera år sen och det är inget jag ångrar. Tror iof att det är mycket bättre med en nyare nybörjarmodell men om inte det alternativet finns tycker jag nog att det är bättre att börja med en pråm än inget alls. Det gäller bara att ha mycket motivation och envishet för visst blir man vansinnig när mastfoten flyger ur mitt ute på vattnet.
    Men det är en grym sport så det är bara att satsa.

  • oaxen

    Medlem
    4 april, 2006 vid 17:03
    pure wrote:
    Tedde_o wrote:
    Hej!
    Jag vill köpa nybörjargrejor! Är dock ganska tung, ca 110kg. Har bara provat surfa en gång för många år sedan, (man fick hämta in mig med båt). Nu vill jag köpa ett billigt nybörjarset som passar mig. Vill inte betala mer än 2500-3000kr men är inte intresserad av grejor från 70 och 80 tal! Är detta möjligt? Någon som har lämplig utrustning att sälja mig. Bor i skåne men kör gärna en bit!

    Började surfa i höstas så skulle vilja passa på att ge ett tips: Lär dig surfa med hängsele tidigt.
    Jag tänkte typ att det där med hängsele kan ju vänta.. men när jag provade för första gången (efter ca 10 sessioner ) så ångrade jag att jag inte började tidigare för det var så mycket skönare och väldigt enkelt. Och man kan ju använda den även i lättare vindar. Det är lättare att lära sig med midjesele och variabel hängseletamp. Tänk oxå på placeringen av tampen.

    Efter det kommer planing och sen stropparna… och båda dessa är aha upplevelser som är riktigt kul.. o framförallt planingen..

    Lycka Till!!

    Jag har kört en del kurser för LinSurfs räkning de senaste åren. Jag har haft deltagare som börjat med hängsele redan andra dan, förvisso i lätta vindar.
    Det smartaste du kan göra är att gå en nybörjarkurs, då slipper du om du är normalmotoriskt begåvad köpa upp dig på en sån där riktig stock.

    / Patrik

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vill köpa nybörjargrejor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.