Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vind idag tisdag i Sthlm

  • Vind idag tisdag i Sthlm

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2005 vid 07:41

    Någon som vet vad det blir för vind i Sthlms-trakten i eftermiddag? Olika bud från svt och foreca. Blir det SO eller NV?

    Tänkte åka till Näsbypark om SO…..

    jaz svarade 18 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • brutus

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 08:29

    SV vridande mot NV, dessutom avtagande framåt eftermiddagen – ingen drömprognos direkt… tongue.gif
    trots surfdesperation skippar jag nog dagens prognos, om det inte börjar vifta mer i träden d.v.s.
    /Martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 12:54

    Fan…..trodde det skulle bli lite SO och bra vind. Nä då blir det inget heller för min del.

    /Martin S.

  • brutus

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 13:40

    tutar i lite utanför kontoret nu! Träden vajjar rätt bra just nu – Någon som e påväg ut o som kan motivera en att dra tidigare???? /M

  • jerkz

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 14:13

    Jag drog en repa med mitt 6,7a nyss på drevviken (farsta) och man fick hålla i ordentligt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 14:59

    Ja faktiskt…..hm kanske skulle ut ändå?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 15:23

    Jag drar till görvälnsbadet järfälla och kollar läget.
    Andreas.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 16:48

    Nord 14 m/s i Söderarm kl 18:00, observationer enl SMHI så nog blåser det iallefall norrut. Som vanligt är vindar med inslag på nord (nv, n, nö) de mest konstanta och pålitliga vindarna för Norra Östersjön och Ålands hav. Vindar med något väst i (v, sv) har en tendens att aldrig nå riktigt in till kusten utan ligger ett par distans utanför kusten. Jämfört med västkusten så är det tvärt om då vindar på väst kommer in till kusten. Lågtrycken ger också längre tid för vindarna att blåsa där medans vindarna i Sth-trakten varar högst en halv dag kan de vara tre dagar på västkusten. Surfare på östkusten bör ha heder för att de orkar vänta in de fina dagarna som faktiskt dyker upp då och då speciellt som den bästa delen av sesongen strax börjar. wink.gif

  • militaren

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 18:49

    Rapport: Körde på fituna i dag, kom dit vid 14:00 tiden. det blåste från väst och vinden var byig och planade då och då med 7.8 som vart tidvis överiggad. senare på eftermidagen började det regna och vinden vred sig mot NV och avtog för att sedan bralla på ordenligt i samma riktning under två timmar med sol, körde då med tok överiggad 7.8. en helt ok dag plus att man satte sin första flip 360 i dag smile.gif

  • boman

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 06:23

    Svar till:


    Vindar med något väst i (v, sv) har en tendens att aldrig nå riktigt in till kusten utan ligger ett par distans utanför kusten. Jämfört med västkusten så är det tvärt om då vindar på väst kommer in till kusten.

    [/ QUOTE ]

    Ganska logiskt hur kan västvindar vindar nå ända in till kusten då det är frånlands vind? hur är det med ost vindarna på västkuten når den ända in wink.gif sthlm är en udde så vi kan faktiskt välja på både väst och nord väst, sydväst är absolut inga problem.

    Två riktigt blåsiga dagar här i Norrtälje, måndag Ca 10 m/s och tisdag Nv upp till 12 m/s, synd att man planerar sin surfdagar via sura internet prognoser istället för att titta ut genom fönstret frown.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 09:00

    Håller med dig. Jag var i Skälderviken i Skåne i somras och vinden var alltid jämn och fin när det blåste väst. Här känns det bäst på mer nordliga vindar.

    Jag har nyligen börjat surfa igen och då är man lite tacksam för lugnare vindar men i år blåser det inte alls.

    /Martin

  • jaz

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 11:24

    Det var just det som jag ville belysa grin.gif Eftersom vindar på väst är de mest dominerande och vi därmed befinner oss på baksidan så blir prognoserna osäkra och ostabila i tiden. Foreca och SMHI har en tendens att inte kunna ta hänsyn till detta utan kustväderprognosen ger ofta prognoser som skulle gälla som sjöväderprognos, dvs ett par distans ut. Theyr ger den säkraste prognosen i mitt tycke och visar tydligare var och när vinden faktiskt når in till kusten. Vid SV vindar borde faktiskt Sth skärgård kunna ge en viss förstärkning av vinden (venturi-verkan) vid typ Björkvik som ligger längst österut på “udden”. Nåja kanske en stilla förhoppning i denna vindfattiga sommar cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vind idag tisdag i Sthlm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.