• Vindätare

    Publicerad av pure på 18 juli, 2007 vid 13:03

    Nån som hare erfarenhet av att sätta upp vindmätare med mobil uppkoppling. kostnader osv? vad man behöver? .. nu förtiden finns det ju rätt många typer av mobile abonemang där man är konstant ansluten. Dom flesta vindmätare som finns idag är ju inte ditsatta för att tjäna vindsurfare eller andra vattensports utövare så därför sitter dom ju oftast inte optimalt och framförallt inte på dom ställena där det vindsurfas..

    Det jag är ute efter är ju lite om man skulle lägga ihop pengar till vindmätare om man är tillräckligt många. På så sätt så kan man ju undvika en del bomkörningar så det kanske skulle löna sig 🙂

    kamaaina svarade 16 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lex-luthor

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 13:20

    Inte direkt något svar på din fråga, men visst finns det mobilabonnemang för telemetriapplikationer. Vet dock inget om villkor och dyl.
    Jag har själv funderat i samma banor och skulle vilja ha en vindmätare hemma med någon form av datorinterface. Det hade varit enkelt att hosta en hemsida med aktuell vindstatus. Jag bor rakt över viken från Torkelstorp, så då hade man kommit undan mobilabonnemang iaf.
    Känner du till någon lämplig vindmätare?

    Bara ingen börjar sätta upp vindätare!:wink:

  • pure

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 13:25

    @Lex Luthor 398159 wrote:

    Inte direkt något svar på din fråga, men visst finns det mobilabonnemang för telemetriapplikationer. Vet dock inget om villkor och dyl.
    Jag har själv funderat i samma banor och skulle vilja ha en vindmätare hemma med någon form av datorinterface. Det hade varit enkelt att hosta en hemsida med aktuell vindstatus. Jag bor rakt över viken från Torkelstorp, så då hade man kommit undan mobilabonnemang iaf.
    Känner du till någon lämplig vindmätare?

    Bara ingen börjar sätta upp vindätare!:wink:

    Såg att dom sålde en på hobbex i femmanhuset gbg för 1500:- (tror jag det var) med dator koppling. Mediamarkt har även med datorkoppling för 2000:- .

    Jag hade gärna sett att det fanns en på flagstången i fiskebäck 🙂 Antar att man måste fråga om lov nånstans och sedan är det ju en fråga om el osv samt att se tilll att den inte går att stjäla så enkelt.

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 13:42

    Finns det någon med uppkoppling i närheten av spot:en så löser det hur mycket som helst, till exempel herr Luthor.
    En disklös Linux-burk som ligger och lyssnar på ett seriellt interface och trycker upp information till en väderwebb är inte svårt att knacka ihop för en intresserad, går några ihop och delar på vindmätaren så är det inte långt från en riktigt vass hemmakokad hemsida (reklamfinansierat, kanske?). Kan man dessutom klona burken och göra samma uppsättning på andra ställen så…

    Problemet med spot:ar som inte har någon vänligt sinnad själ i närheten är värre. Allt går att lösa, men det är frågan om hur mycket tid och pengar man vill lägga ner.

    –S

  • johan_gbg

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 15:23

    Vindmätare ska upp i Fiskebäck!
    När och hur är inte bestämt ännu.
    1 av 3 är inte så illa!

    Tar tacksamt emot tips, förslag och idéer.

    Johan, GWC styrelse

  • pure

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 20:05

    Jag är gärna med och ser till att det blir en vindmätare i fiskebäck.. har ju en del ideer men dom involverar dator + nån form av uppkoppling .. men samtidigt så borde det finnas lösningar som funkar utan dator.

    Men steg 1 borde vara o kolla med folk som redan satt upp en mätare,, så om nån från OWC (eller annan klubb med mätare) läser detta så kan ni väl tipsa om hur ni gjorde och vad ni har för utrustning

  • memark

    Medlem
    18 juli, 2007 vid 20:40

    Jag noterade idag att det sitter en vindmätare (LCD som visar maxvind, medelvind) på ett av husen vid småbåtshamnens parkering. Vet dock inte var den mäter. Kan man inte få koppla in sig på den?

  • pure

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 08:29

    Kollade runt lite på nätet och det ser ut som om det går att få ihop komponenter till en mobil vindmätare för under 6000:- .. men är ingen expert på det där med ström och sånt så det kanske inte räcker med en solpanel på 17w. Men det hade varit coolt att bygga en. Och dokumentera hur man gjorde så att man kan droppa såna över hela sverige 😉



    Koolu pc: ~5w ~1300:-
    http://shop.koolu.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2

    Solpanel för marint bruk 17w: 2397.00kr
    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=10087.htm

    Väderstation 1995:-
    http://www.hobbex.se/p/pid,2958/t/product.html

    Totalt:
    ~5700:-

    Mobilt bredband:
    3Bredband 99:- månaden
    Telenor 39:- månaden 5kr/Mb

  • oscar

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 10:45
  • pure

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:49

    Följande krav:
    * Ingen anslutning till el nätet
    * Ingen anslutning till telenätet (dock mobiltäckning)
    * Stöldsäker 🙂
    * Kunna ladda upp vindstatistik var 15:e minut (id,styrka,riktning)
    * Vattentät (åtminståne regn tät)
    * Kosta ~5000:- att bygga

    Kan vara rätt svårt att uppnå 🙂
    Svåraste verkar vara strömförsörjningen ..

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 16:04

    Jag kan inte komma över att rubriken (som den ser ut från forumet) är vind-ÄTARE. Hemska tanke…

    Med en stor hemsk vindätare i tankarna som glufsar i sig all vår vind kan man ju börja förstå älgjägarnas agg mot vargar och björnar.

  • rookie

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 20:30

    Kolla med REAB, de har Göteborgs bästa mätare.

    Radar Electronics AB
    Vestagatan 2B
    S-416 64 Göteborg, Sweden
    Phone: +46 31-725 73 00
    Fax: +46 31-800 298
    http://www.reab.se

  • kamaaina

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 07:02

    Vindätare….. är inte det sådana killar som surfslusken?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.