• Vinden…

    Publicerad av animal på 22 april, 2009 vid 09:18

    Jag förstår att det av många olika orsaker är svårt att förutspå väder, men är det speciellt svårt att göra korrekta vindprognoser? Under våren har många potentiella surf blivit inga surf alls eller fisvindssurf. Prognoserna (SMHI och DMI t ex) säger runt 6 m/s med byar upp emot 11 vilket jag tycker är helt surfdugligt. Väldigt många gånger har dock vinden i själva verket blivit 0 eller mycket svag. Detta även vid korttidsprognoser.

    Det känns som om spåmännen ofta överskattar kommande vindstyrka samtidigt som om temperaturprognoserna sammanfaller bra med verkligt utfall. Möjligen påverkas min iakttagelse av känslomässiga aspekter…..

    booman svarade 15 år sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bjornen

    Medlem
    22 april, 2009 vid 09:45

    En del av förklaringen finns här :laugh:
    [ame]http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=19203&postcount=1[/ame]

    //Björn

  • badjanne

    Medlem
    22 april, 2009 vid 09:58

    Tänk att Dr. Masse hade så mycket kunskap redan 2001
    Underbar läsning

  • mexi_

    Medlem
    22 april, 2009 vid 10:07

    Så jäkla kul, kan förresten meddela att jag bokat rörmokaren hela helgen varför det kommer att blir jättevarmt och blåsa rejält i stockholmstrakten, ha det så j-la skönt ni som kan….

  • nossodo

    Medlem
    22 april, 2009 vid 10:23

    Min tolkning av problemet är att prognoserna görs för båtfolk och andra som vill slippa blåsväder och därmed skall ses som en varning för hur mycket vind det kan komma att bli och inte ett löfte om att det kommer att bli så och så mycket.

    Prognosen är alltså inte att det kommer att blåsa 6m/s jämn vind hela dagen utan att det stundvis (en kvart) kan komma att blåsa så mycket så ta med en extra tröja om du skall ut på sjön.

  • stinger

    Medlem
    22 april, 2009 vid 10:35

    Precis vad jag tror, blåst är negativt för vanliga människor. Hur ofta har man inte hört kommentaren “fan det blåser ju storm ute” själv tar man en titt på trädtopparna: Nja högst 10 m/s men helt OK 5noll-väder.

  • ludde_l

    Medlem
    22 april, 2009 vid 11:19

    Det är ju därför man aldrig ska fråga någon icke-surfare om det blåser, eftersom allt över 3m/s är nästan storm för dem!

  • animal

    Medlem
    22 april, 2009 vid 12:17

    Så många klokheter samlade i detta forum! Den efterföljande frågan blir hur mycket vikt man skall lägga vid att studera proffsprognoser överhuvudtaget. Den samlade erfarenheten visar ju på att vinden styrs av så många, både andliga och fysiska, faktorer att den i jämförelse med ett simpelt fenomen som temperatur ter sig oändligt komplex och oförutsägbar. Att det kan vara så att proffsprognoserna dessutom är vinklade av märkliga värderingar och riktas till en viss typ av mottagare är ju förfärligt. Kanske skall man back to basics och börja spå i kaffesump och hartassar igen.

  • booman

    Medlem
    22 april, 2009 vid 13:05

    Får se hur det blir till helgen! Ska ner till S-holm/Uppsala då och tänkte packa med brädan. Tidigare i veckan sa i alla fal yr.no att det ska blåsa skapligt på lördag. Men det blir väl precis som ni säger, det “skiter sig” när man har tid…

    Nä, nu ska vi inte vara pessimister här, PÅ LÖRDAG BLÅSER DET!:laugh:
    (Hyfsat i alla fall för en premiärtur…)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.