• Vindgräns?

    Publicerad av tobhed på 20 januari, 2009 vid 15:10

    Fick detta PM:et från Konapastorn (adresserat till Torbjörn?)


    Har funderat på långdistancens format, jag tror jätte mycket på detta och det är den folkliga delen som bygger resten.

    Jag tror man ska främst se till att det är tillgängligt och populärat att åka och umgås och vara garanterad segling, alla är välkommna.

    Men jag har funderart och funderat och kommit fram till en sak, ni ska inte ha någon vindgräns, vinner en lättvindsbräda så är det ockey och i lätt vind så skiljer det mindre mellan den bästa och sämsta. Det är faktiskt en av de viktigaste sakerna att man känner att man nästan vann eller att man inte var så långt efter.

    släpp vindgränsen fri, detta kommer att göra att flera kommer dit, framföraallt nya och inte bara dom bästa. Det är dags att bygga en bred sport och inte göra den mera elitistisk, det finns tävlingar för med mest elitistiska också.

    släpp vindgränsen fri, låt folk köra med vad dom har.

    //Joachim”

    klang svarade 15 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • alexxx

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 18:52

    De e ju en god tanke, men att lägga ner ganska mycket arrangörs jobb med bana å dylikt för att köra nåt liknande os i Peking där den som orkar pumpa sej runt vinner (Danskarna kallade det för stående rodd) e ju kanske inte så kul.
    Däremot bör de nog va en ganska låg vindgräns, men hur låg?

  • klang

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 08:24

    @tobhed 526545 wrote:

    Fick detta PM:et från Konapastorn

    Släpp vindgränsen fri, låt folk köra med vad dom har.

    //Joachim”

    Jag tycker…


    … att vi bör sikta på en vindgräns där man med en 120L bräda (80kg seglare) och 7.8kvm kan plana.

    Hur mycket vind detta är vet jag inte, är det 7-8m/s?

    Vi vill ju vända oss till de som kör freeride/slalom, inte Kona och Formula… Man ska inte behöva en lastbil med prylar för att lyckas på en LD tävling…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.