Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vindhastighet-vindstyrka

  • vindhastighet-vindstyrka

    Publicerad av pelle-surf på 2 juni, 2012 vid 07:59

    Förhållandet mellan vindhastigheten och vindstyrkan, har förklarats i en tidigare tråd, tror jag, och i tråden om hastighet vid kitloop så diskuteras även vindpåverkan , så istället för att kapa den tråden, så öppnar jag denna.
    Bra vindförhållanden är en förutsättning för att ha kul och jag misstänker att dom flesta precis som jag, kollar vindrapporter dagligen. Denna tycker jag är den bästa http://ifm.frv.dk/ stämmer väldigt ofta med verkligheten.
    Någon beskrev förhållandet mellan vindhastigheten och vindstyrkan med att vindstyrkan ( kraften ) mäts i kvadrat, detta innebär att om vindhastigheten dubblas, så fyrdubblas vindstyrkan ( kraften ) . Eftersom dom flesta vindrapporter visar vindhastighet, så kanske det skulle bli mer rättvisande att istället återge verklig vindstyrka, finns kanske redan ?

    thomas-stenqvist svarade 11 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    2 juni, 2012 vid 12:35

    Varför??

  • richard-m

    Medlem
    2 juni, 2012 vid 17:48

    Vill du mäta styrkan, så måste du ta hänsyn till temperatur, luftfuktighet, lufttryck => luftens densitet också, inte bara vindhastighet.

  • pelle-surf

    Medlem
    2 juni, 2012 vid 18:07
    Richard M;690137 wrote:
    Vill du mäta styrkan, så måste du ta hänsyn till temperatur, luftfuktighet, lufttryck => luftens densitet också, inte bara vindhastighet.

    Ja och det skulle väl varit bra om detta framgick i en vindrapport, då det egentligen är det som är intressant. Vindhastigheten i sig speglar ju inte hela sanningen.

  • jakobb

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 09:34

    kass – najs – riktigt najs – pung

    där har du allt man behöver kunna om vind

  • nolcap

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 21:08

    Håller med dig Pelle surf, skulle vart bra. Man lär sig dock rätt snart vilken kitestorlek som passar vid olika vindar vid olika årstider på sin hemmaspot. Däremot får man problem när man ska kita utomlands i helt andra förhållanden.

    Jag var i Teneriffa i vintras. Jag bodde i Puerto de la Cruz ca 10 mil från Medano så jag var helt beroende av bra vindprognoser för å veta om jag skulle bila dit eller inte. Prognoserna sa 5m/s i flera dagar, sen jippiii 8m/s så jag drog dit. När jag kom fram blåste det 13m/s. Resten av veckan visade prognosen 5m/s och det var istället perfekt 10m/s. På vissa sweet spots kan vinden tryckas ihop av berg och annat och nästan dubbla hastigheten. Prognoser är nästan alltid över rätt stora ytor (även om jag sökte på Medano) och det är medel hastigheten i denna yta som anges.

  • dadil

    Medlem
    3 juni, 2012 vid 21:31
    jakobb;690169 wrote:
    kass – najs – riktigt najs – pung

    har funkat bra för mig i över 10 år.

  • skanepaul

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 17:20

    Vad har prognoser med saken att göra?

    Ta med alla kites du har isåfall, funkar det sen inte trots det så skaffa fler kites…..

  • pelle-surf

    Medlem
    4 juni, 2012 vid 23:02

    Rättvisande vindprognoser är ju guld värda, särskilt om man inte har obegränsat med fritid, utan försöker planera in semesterdagar. Dessutom är tex vindriktning av betydelse då man ska välja lämplig spot efter denna.
    Men själv upplever jag inte detta som något större problem, utan startade tråden mest för att jag tycker att det är ett intressant förhållande mellan vindhastighet och vindstyrkan och att det skulle vara bra om även vindstyrkan framgick i vindprognosen, för att göra den än tydligare.
    Visst kan man tillbringa dagen med att rigga olika kite-storlekar om man nu tycker att det är kul, då man väl står på spoten, för även här har man ju ett förhållande mellan vindstyrkan och lämplig kitestorlek. Annars är det enklaste sättet att justera med depowerstropp, flytta på knutar mm, vilket dom flesta gör, men som sagt, då står man redan på spoten, mitt i verkligheten.

  • blizzy

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 06:41

    Mycket har ju med hur byigt det är också, och även om en vindrapport kan visa min-vind och max-vind så är det ju omöjligt att veta om en viss vind kommer vara 20%, 40%, 60%, 80% eller 100% av max-vind. Så 8 grundvind, 13 byvind, kan ju innebära allt mellan 8 och 13.
    Fast det är ju sånt man lär sig på sina hemmaspots, och för de övriga så får man ju bara snacka med locals o få info av dem…

  • pathfinder

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 06:44
    pelle surf;690326 wrote:
    Rättvisande vindprognoser är ju guld värda

    Jag kollar:
    http://www.yr.no
    ifm.frv.dk
    http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/baltsund.htm
    http://www.vackertvader.se

    Sen går jag ut ifrån den prognosen som passar mig bäst för den dagen, tar bara med en kite och bräda, åker till stranden och blir jävligt besviken ännu en gång:mad:

  • bohm

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 08:02

    Beaufort är en skala som används för att beskriva vindstyrka. Likaså bris, kuling, storm etc.
    Precis som någon sa tidigare är vindstyrkan beroende av luftfuktighet och dencitet. Om du vill nörda ner dig i ämnet kan du ju själv tillverka en skala baserat på det ungefärliga energiinnehållet i vinden och relatera det till vilken kite-storlek du väljer.

    Du kan läsa mer om det här;
    http://wind.vei.fi/public/index.php?cmd=smarty&id=1_lse

    Du kommer också behöva veta luftens dencitet vid olika luftfuktigheter.
    http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

  • andersbq

    Medlem
    5 juni, 2012 vid 08:03
    jakobb;690169 wrote:
    kass – najs – riktigt najs – pung

    där har du allt man behöver kunna om vind

    hear hear!

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 13:18

    Ta ledigt håll tummarna att det blåser!
    Rigga som dom andra, är du först kolla vinden med en vindmätare eller/och rigga känn efter kör.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vindhastighet-vindstyrka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.