• Vindmätare

    Publicerad av webbe på 16 maj, 2006 vid 13:44

    Hej,

    Jag tänkte roa mig med att slänga upp en vindmätare på något högt hus i sthlm. Någon som har koll på något bra ställe att inhandla en sådan på? och om det överhuvudtaget skulle vara någon idé att sätta upp en i stockholms innerstad (hööögt upp).

    /web

    wims_lkp svarade 18 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • skye10

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 15:07

    Det finns ju en mätare i högdalen (51 m) som fungerar bra. Om du vill göra en god gärning, släng upp vindmätaren på högsta belägna plats vid Schweitzerbadet eller Gålö 🙂

  • patrikol

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 16:12
    Webbe wrote:
    Hej,

    Jag tänkte roa mig med att slänga upp en vindmätare på något högt hus i sthlm. Någon som har koll på något bra ställe att inhandla en sådan på? och om det överhuvudtaget skulle vara någon idé att sätta upp en i stockholms innerstad (hööögt upp).

    /web

    Beror ju helt på vad du skall ha uppgifterna om vindstyrkan till!
    Vill du veta hur mycket det blåser på taket där du sätter upp vindmätaren så fungerar det klockrent.

    Men vill du ha en mätare för hur det blåser på surfspotsen så funkar det inte alls alldeles för mycket turbulens runt höghus och liknande.

    Här i Skåne kollar vi oftast på dmi eller vägverkets vindmätare. (som sitter uppsatta lite varstans i hela landet)

    Vissa surfklubbar har ju uppsatt vindmätare sedan många år och dom brukar visa ganska bra värden.

    Själv brukar jag kolla på tre olika ställen och ta ett medelvärde av dessa och då hamna ganska nära verkligheten.

    Här nere om jag vill veta hur det blåser i sundet brukar jag kolla Kastrup, Brofästet samt Lomma då får jag en väldigt bra bild av hur vinden blåser.

  • gh0st

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 17:48

    Bra tips, tackar!

  • wims_lkp

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 21:13

    Kan ni inte snacka lite mer om hur man läser av vindmätare. Man kan ju inte ha ständig uppkoppling från mätaren på stranden. Eller kan automatisk telesvar vara bäst? Vad är alternativen? Ja har nämligen inte en aning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.