Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindombudsmannen VO

  • Vindombudsmannen VO

    Publicerad av dr-masse på 1 juni, 2018 vid 12:19

    Hej VO!

    Jag är en kille på 47 jordsnurr som undrar en sak. Varför har det slutat blåsa? Här har jag längtat hela vintern och nu när det blir varmt och skönt igen så har vind och vågor försvunnit.

    Tacksam för svar.

    Swell-Kjell

    ______________________________________________________________________________

    Swell-Kjell,

    Låt mig först ge dig ett direkt svar. Det är kinesernas fel.

    Eller förresten, som VO måste jag uppträda mer balanserat och ge en längre, mer rimlig, förklaring. Jag förstår din oro när till och med Hagabrisen hackar, glädjeprognoserna uteblir och våtdräkten blivit en torrdräkt. Förresten, har du gjort något av följande?

    – Skaffat nya hängseltampar
    – Funderat på att rigga ett segel mindre än femsju
    – Sagt att “med mitt lättvindskit planar jag fasiken i all!” (nej, det gör du inte)
    – Sett till att äga en lättvindskite som övebrygger den tunna linjen, eller rättså breda linjen faktiskt, mellan en foilkite och en varmluftsballong
    – Suttit i Fituna och tänkt att nu jädrar blire bris!
    – Krånglat som en dåre med jobb, familj, vänner och hunden för att vara maximalt flexibel under våren

    Om något av detta är sant är det, såklart, ditt fel.

    Men egentligen vet vi båda det rätta svaret på din fråga. Det är ryssarnas fel.

    Varma Vind- och Vågkramar,

    VO

    ______________________________________________________________________________

    Är du oxå förgrymmad över utebliven vind och vågor höga som Peter Jöbacks fotknölar? Känner du dig förbisedd av vädergudarna? Vill du få svaret? Skriv till Vindombudsmannen och sök tröst i sann, men ofta svårtolkad, fakta, sanning och allmänt skrävlande.

    malibu svarade 5 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 13:58

    Käre Swell-Kjell och VO,

    Tyvärr måste jag erkänna att det är Skåningens fel, eller kanske snarare en specifikt desorienterad skåning i Dalarna. Jag byggde nyligen en ny bräda (som alla vet är en av de sju dödssynderna )och då jag seglar på ställen från sydskåne till Hudiksvall har detta resulterat i ett massivt högtryck som dödat all vind i hela landet. Jag ber så mycket om ursäkt och kommer tyvärr definitivt göra något liknande snart igen.

    MVH
    Desorienterad Skåning

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  bjorn-daniels.
  • pete

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 18:49

    Hej VO!
    Jag funderar på att flytta från Blekeinge och köpa en vindsvåning med fri surf och egen badrumsvåg i Blåsut. Eller kanske Segeltorp. Hjälp mig välja mellan byarna så jag inte blir blåst!
    Lord Mojne

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  pete.
  • pete

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 19:08

    Angående ytan så har jag bara råd med 4.7 kvadratmeter, större blir för mastigt – i Stockholm är ju brisnivån helt sjuk!

    • Detta svar ändrades 5 år, 10 månader sedan av  pete.
  • sailortrash

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 19:37

    Ok ok

    Jag erkänner, det är mitt fel. Jag bad VO stoppa all vind tills jag e klar med mitt altanbyggande. Håll ut, ska bara fräsa in några spots sen är det bara trallen och staketet kvar…

  • pete

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 20:40

    Kan alternativt tänka mig en mindre sidvind under uppbyggnad – viktigast är ändå en bra planlösning.

  • challgren

    Medlem
    1 juni, 2018 vid 23:37

    Det är ju väldigt lätt att tappa tron, i den tillvaro som vi lever i…men…
    https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

  • malibu

    Medlem
    2 juni, 2018 vid 15:04

    Jag fattar inte. Jag köpte aldrig någon ny mast till mitt nya lilla segel. Det borde innebära att det skulle blåsa som minst 4.2 hela våren…???????

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindombudsmannen VO

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.