Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsäkert i juli Frankrike (Giens eller Sanary)?

  • Vindsäkert i juli Frankrike (Giens eller Sanary)?

    Publicerad av hammaren på 12 mars, 2012 vid 20:51

    Hej!

    Vi är två personer som tänkte åka med UCPA till Frankrike och vindsurfa, en är nybörjare och en har åkt en del, och funderar på medelhavet (Giens/Hyères eller Sanary – båda nära Toulon). Vet någon om det är vindsäkert där i mitten av juli, iaf tillräckligt för ganska basic nivå? Eller är atlantkusten (Benodet) att rekommendera?

    Mvh Karin

    hammaren svarade 12 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • mahi

    Medlem
    12 mars, 2012 vid 22:21

    Sanary inte att rekommendera för nybörjare. Simma ut med grejerna en bit är det som gäller där.
    Giens skall tydligen vara bättre men har inte varit där.
    antar att ni skall kör UCPA?

  • nachoman

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 07:03

    Har varit i Giens för ett par år sen då tjejen skulle lära sig surfa. Var där i juni och hade ganska uppochned med vind men helt ok för att lära sig. Vinden kom ofta efter lunch och det kunde va stilla på morgonen. Bra ställe för nybörjare.

  • svenne

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 08:45

    Giens Hyères är jättebra om man är nyburgare. Dessutom finns det annat att göra. Det var länge sen jag var där och tyvärr har jag hört att det inte är lika bra på UCPA numera. Men hur dåligt kan det vara? Prylar på plats, det är sjukt billigt, du kan hinka rödvin hela kvällarna och det är väldigt skönt i vattnet. 🙂

    Däremot är juli inte vindsäkert alls. Tradvinden har lagt sig och det gäller att termiken kickar igång, gör den det så skjutsar det på hyfsat bra och ju längre ner i viken man tar sig desto mer blåser det (som Nacho säger, det kommer efter lunch).

    Är det vindstilla, så ska ni åka ut på halvön och ta er till naturreservatet i sydvästra hörnet. Gå genom det, ni ska verkligen ut i hörnet på ön! Där ligger en gammal fortruin med trappor (för att lasta kanonkulor) ända ner till havet med grottor som det både går att simma in i och dyka ner i från berget. Bara det stället är värt en vecka utan vind…

    Jag säger åk. Fast det säger jag alltid. 😉

  • nachoman

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 11:41

    Precis, det finns annat att göra om det inte skulle blåsa. Kajaker går att låna, cyklar etc… Stället var helt ok när jag var där sommaren -06 (shit vad tiden går!!). Sen är det ju fina omgivningar och skön strand.

  • hammaren

    Medlem
    14 mars, 2012 vid 12:22

    Grymt, tack för alla svar! Nivåmässigt verkar Giens vara bra ställe för oss, så jag tror vi åker dit med UCPA och håller tummarna för att vi iaf får en del blåst trots att vi åker i juli. Och Svenne, du har sålt in halvön och naturreservatet riktigt bra, dit tar vi oss definitivt en av de vindfria dagarna:)!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsäkert i juli Frankrike (Giens eller Sanary)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.