Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vindspann på Kites?

  • Vindspann på Kites?

    Publicerad av simoneburgess på 5 september, 2006 vid 08:52

    Jag såg ett par inlägg i Kitekonfen där folk var arga på nybörjare för att de inte visste vilket vindspann deras Kites kunde flygas säkert i. Nåh, det löses väl åtminstone från oss NooBsens håll genom att fråga. Jag har frågat på stranden innan jag tagit upp min kite när jag är osäker på vindstyrkan, men det kan ju vara bra att få lite mer generellt grepp om vindspannet, så man vet om det är någon mening att ta sig ut. Så jag börjar:

    Jag väger 65 kg och har en Carbina CO2 12 m2. I vilket vindspann går den att flyga, och i vilket vinspann bör jag hålla mig som nybörjare?

    Tack på förhand

    S

    psychonauten svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • gonzo

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:46

    tja bra att du frågar innan du slänger upp din drake.
    med din vikt tror jag att du ska börja i 6-7 m/s och när du har koll så är nog max vinden för dig och den draken runt 10 m/s beroende på hur mycket drag du vill ha. du märker när du blir överriggad kan jag lova. svårt att gå med draken och när du står still och hoppar då är det dagss att lägga ner

  • denrica

    Medlem
    11 september, 2006 vid 19:42

    Sälj den om det går och köp en bowkite. Då räcker det med en kite eller max 2 för en vanlig surfare. Sen vi köpte vår bowkite har vi nästan inte använt de andra kitearna, och då har vi 4 st.
    Mvh DJ

  • ristarpen

    Medlem
    15 september, 2006 vid 20:40

    jag började kita i våras jag väger 65 kg min första drake va en blacktip 14 den kan jag köra från 6-9 sen har jag en 10a blacktip den kan jag köra från 8-14 och med min naish 18 kan jag köra från 4,5-6 det är vad jag pallar för tillfället men sen när man kan åka bättre så kan man nog vara ute längre med varje drake men med mina 65 kg så har jag inte så mycket att säga till med min 18 kv när det blåser över 6 så blir det hårt men det är något som jag måste lära mig att hanskas me…. mvh erik:smirk:

  • simoneburgess

    Medlem
    16 september, 2006 vid 09:04

    All right, tack för alla goa svaren.

    ANgående Bowkite somdet tjatas så mycket om. De är ju såå dyra! varför? Bara för att det är “nästa genereation”? Som nybörjare vill jag inte riktigt investera 7000 kr för en kite som jag mycket väl kan tänkas krasha

  • wims_lkp

    Medlem
    16 september, 2006 vid 13:47
    SimonEBurgess wrote:
    All right, tack för alla goa svaren.

    ANgående Bowkite somdet tjatas så mycket om. De är ju såå dyra! varför? Bara för att det är “nästa genereation”? Som nybörjare vill jag inte riktigt investera 7000 kr för en kite som jag mycket väl kan tänkas krasha

    De lägger sig snart med bow tjatet. Bra tänkt annars, köp min Rhino 10m2 -05 bra till den kommande hösten. Ja ska byta till Gin kites så fort ja blir av med mina Rhinos.

  • simoneburgess

    Medlem
    17 september, 2006 vid 12:32
    wims_lkp wrote:
    De lägger sig snart med bow tjatet. Bra tänkt annars, köp min Rhino 10m2 -05 bra till den kommande hösten. Ja ska byta till Gin kites så fort ja blir av med mina Rhinos.

    Jag söker nog något lite mindre. Har en 12:a så 8-7 söker jag nu.

  • psychonauten

    Medlem
    21 september, 2006 vid 08:05

    Jag körde min BEST waroo 14m2 boekite i 10-12ms igår när jag kom in frågade alla om jag itne var överrigad som en häst.. Hmm.. sa jag bara.. Var jag det ? Njae.. det kändes inte i alla fall 🙂 Jag vager 65kg. Heja bow!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vindspann på Kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.