Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstyrka / Brädval

  • dane

    Medlem
    3 september, 2007 vid 18:14

    @Oregistrerad 411091 wrote:

    Men vad är då lämplig brädstorlek för svagvind respektive hård vind.
    Väger 84 kg och kör idag en 115l Freeride.

    Min tabell var mest ett försök på kul till att göra en guide. Brädval beror även på om man kör i långa sköna vågor, freestyle eller slalom/speed eller choppigt insjövatten.

    Jag väger 75 kg och kör min 86l SB Kombat med segel från 4.7 till 6.4, dvs från 9-10 m/s och uppåt. Kombaten funkar säkert även med mindre segel men jag har inget. Bodde jag närmare riktigt bra vågställe hade jag troligen kompleterat med en 75l för att få ut det lilla extra om det riktigt tutar i. I svag vind 6-8 m/s kör jag SB Aero (127l) eller enstaka fall min gamla Bic Tempo (95l) med 7.4-segel. Aeron skulle kunna vara lite mindre för min del men tanken är att även frugan och ungarna ska ha kul med den.

    Translaterat till dina 84 kg blir det

    9-10 m/s och uppåt: 95 l bräda.
    under 9 m/s: 137l.

    Men som sagt allt beror på kunnande och typ av segling. Innan jag skaffade min lilla Kombat körde jag Tempon i alla vindar, tyckte det funkade bra då, men efter att nu kört ett år med 10 liter mindre volym ångrar jag att jag inte slog till tidigare. Det är så mycket roligare att köra litet! :laugh:

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 september, 2007 vid 18:56

    Tack Dane!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindstyrka / Brädval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.