Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindstyrka för planing?

Taggad: 

  • Vindstyrka för planing?

    Publicerad av Oregistrerad på 26 november, 2007 vid 09:46

    Hej, vid vilken vindstyrka planar man om man väger ca 75 kg och har en formula bräda på 150-160 liter och ett segel runt 10 kvm. Formula borde väl vara det ultimata lättvindsalternativet att ha på landstället för att få surfa så mycket som möjligt?

    /Håkan

    svanvik svarade 16 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • johnnyrainbow

    Medlem
    26 november, 2007 vid 10:05

    Med min Bic formula från -02, 100 bred och 168 liter och ett 9.0 freeridesegel planar jag på 70 kg i ca 4.5 m/s. Dock blir höjdtagningen inte riktigt bra förrän vid ca 6m/s. Ett större segel gör inte att du planar så mkt tidigare, dock håller du planingen bättre genom vindhål och tar bättre höjd. Ska sälja brädan och riggen, hör av dig om du är intresserad.

    /Johan

  • swe131

    Medlem
    26 november, 2007 vid 11:26

    Väger själv 73 kg. Med en formula bräda på ca 150l samt en bra 70cm fena och 10.0 segel så planar du i ca 5-6 m/s jämn vind, precis när det börjar gå vita gäss.

    Fenan är viktigare än seglets storlek för att komma upp i tidig planing.

    Men blir det vindhål så sjunker man lätt igenom med ett litet segel.
    Har man så litet segel är det viktigt att ha ett justerbart uthal så att man kan släppa ut och ha mycket power när man pumpar igång. Sen nyper man till det lite när man väl planar för att få mer speed.

    Det går att plana tidigare men då måste man ha ett större segel samt ha en grym teknik.

    Ett litet segel funkar bra vid fri segling men vid tävling med mycket störd vind funkar det inte.

  • svanvik

    Medlem
    26 november, 2007 vid 11:55

    En formula är oslagbart att ha vid sommarstugan för att få lite timmar på vattnet. Inte minst kan man ta vara på de soliga dagarna med lite sjöbris. Det var så jag började. Sen är det lätt att det blir lite tävlande med om det finns fler i närheten!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vindstyrka för planing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.